غفاری در گفت‌و‌گو با پرسون؛

نسل‌کشی ارامنه به ابزاری در سیاست آمریکا تبدیل شده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: هرگاه تنش میان ترک‌ها و آمریکایی‌ها تشدید می‌شود؛ ایالات متحده از ابزاری چون نسل کشی ارامنه برای فشار به ترکیه بهره می‌گیرد. 
تصویر نسل‌کشی ارامنه به ابزاری در سیاست آمریکا تبدیل شده است

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اظهارات اخیر بایدن در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: از گذشته چالش‌هایی در مورد نسل کشی ارامنه میان ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا وجود داشته است. ترکیه مدعی است میزان کشته‌ها در جریان نسل‌کشی کمتر از تعدادی است که غرب اعلام می‌کند.

غفاری ادامه داد: این موضوع طی دهه‌های گذشته متغیری وابسته در مناسبات ترکیه و ایالات متحده بوده است. هرگاه دو کشور از مناسبات در سطح قابل قبولی برخوردار بودند؛ مقامات آمریکایی در قبال این مسئله سکوت و یا اعلام موضع خود را از دستور کار به کلی حذف کرده‌اند.

وی افزود: اما زمانی که سقف تنش میان ترکیه و کشورهای غربی تشدید می‌شود؛ مقامات آمریکایی و اروپایی از این موضوع به عنوان اهرم فشار سیاسی علیه آنکارا بهره می‌گیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: همکاری‌های ترکیه با روسیه در خصوص خرید سامانه‌های پیشرفته نظامی موجب نارضایتی بایدن و ترامپ شده و به دلیل این که ترکیه از اعضای ناتو محسوب می‌شود؛ بارها ایالات متحده اعلام کرده این موضوع برای این کشور تبعاتی به همراه خواهد داشت.

غفاری با تاکید بر این که سیاست خارجی دولت آمریکا از سوابق اخلاق مدارانه برخوردار نیست؛ گفت: این کشور از حوادث متناسب با نوع و سطح روابط خود با یک کشور دیگر استفاده می‌کند که به نگاه‌های ابزاری واشنگتن تعبیر می‌شود.

وی بیان کرد: با طرح این موضوع ممکن است برخی تصور کنند که روابط دو کشور تیره و تار شود. اما واقعیت این است که با کاهش سطح تنش‌ها و پذیرش همکاری توسط ترکیه، ایالات متحده به راحتی تصمیم خود را تغییر داده و به موضوع قبلی ترتیب اثر نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: در سال‌های گذشته دولت ترکیه در موضوعاتی نظیر سوریه در زمین ایالات متحده و اتحادیه اروپا بازی کرده و در تقویت جبهه النصره و حتی داعش نقش داشته است.

غفاری در پایان گفت: این مسئله نشان می‌دهد که ترکیه درکی از رفتار غرب ندارد و این کشورها شریک قابل اطمینانی برای ترک‌ها نیستند. زیرا از طرفی آمریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخته و از طرف دیگر با وجود گذشت دو دهه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا محقق نشده است.

285316