عابدی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

ترکیه به دنبال افزایش نفوذ منطقه‌ای است/ تحریم ایران منافعی برای این کشور دارد

یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: ترکیه به دنبال حضور نظامی و احیای امپراتوری عثمانی است. نگاه عثمانی گرایی که اردوغان دارد و حمایت جریان ملی گرایی و اسلام گرا از وی باعث شده، ترکیه به هر کشور که وارد شده دیگر خارج نشده است. در واقع ترکیه به دنبال منافع سیاسی، اقتصادی، امنیتی خود است.
تصویر ترکیه به دنبال افزایش نفوذ منطقه‌ای است/ تحریم ایران منافعی برای این کشور دارد

رضا عابدی، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: کشورها بر اساس منافع خود می‌توانند به اظهارنظر و کنشگری در عرصه بین‌الملل بپردازند. اما ترکیه فکرهای بلندپروازانه‌ای دارد و به دنبال جای پا برای خود و دخالت در موضوعات منطقه‌ای است.

عابدی افزود: ترکیه بر خلاف آمریکا، ناتو و انگلستان اعلام کرده قصد خروج از افغانستان را ندارد و نیروهای خود را در این کشور نگه می‌دارد. ترک‌ها به هر کشوری که وارد شده‌اند؛ در آنجا مانده‌اند. در شمال عراق به بهانه‌ی مقابله با تروریست و یا در قبرس به بهانه دفاع از اقلیت ترک تبار حضور پیدا کردند و خارج نمی‌شوند.

وی ادامه داد: ترکیه به دنبال حضور نظامی و احیای امپراتوری عثمانی است. نگاه عثمانی گرایی که اردوغان دارد و حمایت جریان ملی گرایی و اسلام گرا از وی باعث شده، ترکیه به هر کشور که وارد شده است دیگر خارج نشده است. در واقع ترکیه به دنبال منافع سیاسی، اقتصادی، امنیتی خود است.

این کارشناس مسائل ترکیه تصریح کرد: ترکیه همانند گذشته به دنبال این است که در بحران‌ها و اختلافات منطقه دخالت کند. آنها به بهانه میانجیگری و گفت‌و‌گو وارد بحران‌ها می‌شوند. ممکن است ترکیه به برخی مناطق ادعای ارضی نداشته باشد وبه دنبال نفوذ ایدئولوژیک باشد. اوکراین از جمله مناطق مورد تصرف و کشمکش عثمانی و روسیه بوده است. ترکیه در آنجا به دلیل گذشته‌های تاریخی خود قصد دخالت و استفاده از این فضا به عنوان میانجی برای رسیدن به اهداف‌اش را دارد.

عابدی با تاکید بر این که دغدغه ترکیه بحث‌های اقتصادی و سرمایه گذاری است؛ گفت: البته این کشور اهداف ایدئولوژیک و سیاسی نیز دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش ترکیه به قرارداد ایران و چین، گفت: ترکیه موضع رسمی در موافقت و یا مخالفت با این قرارداد نداشته است. گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف در برخی حوزه ها می‌تواند به نفع ترکیه نیز باشد. زیرا بخشی از ارتباطات و مبادله مورد نظر ایران باید از طریق این کشور صورت گیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان گفت: دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که معتقد است؛ تحریم ایران و عدم ارتباط با کشورهای دیگر، به نفع ترکیه است و در واقع این کشور از ضعف ایران برای افزایش نفوذ خود و نوعی سود و دلالی استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد نگرش هایی از هر دو دیدگاه صحیح باشد.

283306