در گفتگوی پرسون با صالحی امیری مطرح شد؛

کرونا و حضور سهمیه های ایرانی در المپیک/ جام ارجان نشانی از ایران و گستره فرهنگی اش

اقدامات تکمیلی برای حضور ورزشکاران و قهرمانان ایرانی در المپیک توکیو در حال انجام است. اما در این بین دغدغه حضور کرونا، هم وجود دارد. ویروسی که می تواند همه چیز را به نحو دیگری برایمان به نمایش بگذارد. اما رییس کمیته ملی المپیک امیدوار است حضور ایران در این المپیک امیدآفرین و پرشور باشد.
تصویر کرونا و حضور سهمیه های ایرانی در المپیک/ جام ارجان نشانی از ایران و گستره فرهنگی اش

به گزارش سایت خبری پرسون، پاندمی کرونا برای اولین بار و در شرایط صلح جهانی، برگزاری مسابقات المپیک به عنوان مهمترین رویداد ورزشی جهان به تعویق انداخته و بنا بر اعلام کمیته بین‌المللی المپیک (IOC)، این مسابقات که قرار بود ۲۴ ژوئیه سال ۲۰۲۰ در شهر توکیو برگزار شود، به پایان تابستان سال ۲۰۲۱ موکول شد. در تاریخچه این مسابقات ورزشی شاهد هستیم، المپیک در سال‌های ۱۹۱۶، ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ در زمان جنگ جهانی اول و دوم لغو شد.

حالا جان کاتس، نایب‌رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) عزم خود را جزم کرده که المپیک توکیو بدون توجه به شرایط ویروس کرونا یا با پروتکل‌های دقیق بهداشتی در سال آینده برگزار نماید. این کمیته حتی در مکاتبات با کشورهای دیگر و نامگذاری آن از نام «المپیک ۲۰۲۰» یاد می‌کند و نام این المپیک همچنان محفوظ است، اما در حقیقت این مسابقات در سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد و طبق اعلام IOC، المپیک در سال ۲۰۲۴ نیز در زمان مقرر برگزار می‌شود. در این بین تیم‌های ورزشی ایران نیز تحت تاثیر این اتفاق هستند و هنوز تکلیف برخی از رشته‌ها برای حضور در المپیک مشخص نیست. طبق اعلام کمیته ملی المپیک هم‌اکنون حضور سهمیه های ایرانی در المپیک قطعی شده و پیش بینی این کمیته حضور ۶۰ تا ۷۰ سهمیه ایرانی برای شرکت در المپیک توکیو است.

گفتنی است که در چند روز گذشته، «جام ارجان» به عنوان نشان کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو انتخاب شده است.کمیته فرهنگی ستاد بازی های المپیک ۲۰۲۰ از ابتدای خرداد ۱۳۹۸ تشکیل و در قالب کارگروه های تحلیل محتوا، جامعه شناسی، تاریخ فرهنگ و هنر و همچنین رساله جلسات تخصصی به منظور عنوان گذاری تعیین مصادیق و نمادسازی کاروان اعزامی ایران به المپیک ۲۰۲۰ توکیو را آغاز کرد.

نشان کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در المپیک ۲۰۲۰توکیو با الهام از موتیف مشعل که از نقش های جام ارجان استخراج و با رنگ های پرچم تلفیق شده، طراحی گردیده است. هویتی بصری که نشات گرفته از سرزمین ها و اقوام و رسوم ایرانیان در ارتباط با نشان المپیک طراحی شده است.

*برگزاری المپیک در دوشرایط

اما برای بررسی بیشتر این موضوع و آخرین شرایط تیم‌های ایرانی، «سایت خبری پرسون» در گفت‌وگو با رییس کمیته ملی المپیک، نظرات او را در این باره جویا شده است.

سید رضا صالحی امیری معتقد است که کشور ژاپن و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برای برگزاری این رویداد ورزشی، دو شرایط پیش بینی کرده‌ است، اگر تا سال آینده ویروس کرونا در جهان همچنان وجود داشته باشد، المپیک با محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی خاص و دقیقی که مدنظر این برگزار کنندگان آن است، برگزار خواهد شد و اگر واکسن کرونا تولید شود و امنیت کافی برای ورزشکاران و تماشاگران وجود داشته باشد، در آن شرایط المپیک ۲۰۲۰ به شکل باز و گسترده‌تری برگزار خواهد شد.

صالحی امیری درباره وضعیت تیم‌های ایرانی و سلامت آنها نیز خاطر نشان می‌کند: خوشبختانه اکثر تیم‌های ورزشی و ورزشکاران ایران، مجوز برگزاری اردوهای محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دریافت کرده‌اند و تمرینات و اردوهای خود را با رعایت پروتکل‌های ورزشی آغاز کرده‌اند. البته ورزشکاران ما نیز مانند ورزشکاران سایر کشورها، با یک وقفه زمانی برای مسابقات و تمرینات مواجه شده‌اند، اما خوشبختانه تقریبا همه تیم‌های قهرمانی ایران درگیر شروع تمرینات و مسابقات هستند تا بتوانند آماده‌سازی مناسب جسمانی و بازگشت به شرایط ایده‌آل ورزشی را برای حضور در مسابقات انتخابی و المپیک داشته باشند. از هفته گذشته تیم‌های کشتی، والیبال و چند رشته ورزشی دیگر اردوهایشان را آغاز کرده‌اند و به‌زودی سایر رشته‌های ورزش قهرمانی نیز تمرینات و اردوهایشان را آغاز خواهند کرد.

رییس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه ما برای هر رشته ‌ورزشی‌ و بر اساس سیاست‌های ستاد عالی کرونا، شرایط خاصی را طراحی می‌کنیم که ورزشکاران دچار بیماری و آسیب ناشی از ویروس کووید ۱۹ نشوند، می‌افزاید: هم‌اکنون ستاد عالی کرونا فعال است و درحال برگزاری جلسات با وزیر محترم ورزش و کمیه ملی المپیک است و دائم شرایط ورزشکاران را رصد می‌کنیم. با توجه به شرایط روز، جامعه و مجامع ورزشی در مواجهه با ویروس کرونا تصمیم‌گیری می‌کنیم. ورزش دنیا و ایران از پاندمی کرونا لطمه دیدند و باعث کاهش فعالیت‌های قهرمانان شده است، اما وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک همچنان حداکثر فعالیت‌ها را برای ایجاد بستر لازم جهت حضور قهرمانان ایرانی را در المپیک دنبال خواهد کرد و اولویت ما موفقیت آنها با حفظ سلامتی ورزشکاران است.

*تدابیر برای نفرات جایگزین اندیشیده شده است

صاحی امیری در پاسخ به این پرسش، که آیا در صورت ابتلای ورزشکاری به ویروس کرونا یا شیوع این ویروس در تیم‌های ورزشی، تدابیری برای جایگزینی وزرشکاران دیگر اندیشیده شده است، تا به کسب سهمیه‌های ایران لطمه‌ای وارد نشود، اظهار می‌کند: قطعا ما با هماهنگی فدراسیون‌ها و تیم‌های ملی، تدابیری را برای نفرات جایگزین در صورت ابتلای ورزشکاران به ویروس کووید ۱۹، اندیشیده‌ایم. اما مشکل اینجاست که اگر در حین مسابقات یک ورزشکار به کرونا مبتلا شد، وضعیت چگونه خواهد بود و این نگرانی همه کشورها است. قطعا با چشم‌انداز فعلی نمی‌توانیم به‌طور حتم بگوییم که وضعیت شیوع کرونا در کشور ژاپن و دهکده برگزاری مسابقات چگونه خواهد بود، اما با تجارب و پیشینه‌ای که از مدیریت‌های ورزشی ژاپنی‌ها سراغ داریم، بدون ترید در سلامت دهکده المپیک و رعایت پروتکل‌ها مشکلی نخواهیم داشت.

در دوران کرونا هزینه فشارهای روانی به خانواده‌ها بیش از هزینه‌های جسمانی بوده است و بسیاری از افراد در شرایط کرونا متحمل هزینه‌های روحی و روانی شده‌اند؛ ازینرو تلاش می کنیم با شناساندن تمامی فرهنگ ایران زمین به جهانیان، لبخندی را بر لبهای خانواده های ایرانی بنشانیم و در این راه از هیچ کاری مضایقه نخواهیم کرد.

باید این نکته را هم اضافه کنم که شرایط ورزش قهرمانی ایرانی تحت تاثیر تحولات ویروس کرونا در جهان است و به همین خاطر صحبت‌های امروز قطعی نیست و مبتنی بر سیاست‌های کمیته المپیک در آینده خواهد بود. هر تغییر یا تصمیمی از سوی IOC گرفته شود، ما نیز با توجه به آن شرایط و وضعیت‌مان را تغییر خواهیم داد، ولی قطعا با شرایط فعلی المپیک در زمان تعیین شده و المپیک توکیو برگزار خواهد شد.

رییس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه ورزش در کرونا می‌تواند مانند یک یار در کنار خانواده‌ها باشد، افزود: در دوران کرونا هزینه فشارهای روانی به خانواده‌ها بیش از هزینه‌های جسمانی بوده است و بسیاری از افراد در شرایط کرونا متحمل هزینه‌های روحی و روانی شده‌اند؛ ازینرو تلاش می کنیم با شناساندن تمامی فرهنگ ایران زمین به جهانیان، لبخندی را بر لبهای خانواده های ایرانی بنشانیم و در این راه از هیچ کاری مضایقه نخواهیم کرد.

257588