آغاز نخستین نشاء مکانیزه برنج سال زراعی جدید در گیلان

نخستین نشاء مکانیزه اراضی شالیزاری گیلان بر اساس تقویم زراعی نشاء برنج از امروز آغاز شد.
تصویر آغاز نخستین نشاء مکانیزه برنج سال زراعی جدید در گیلان

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، نخستین نشاء برنج با دستگاه نشاء کاری در دو و نیم هکتار از اراضی شالیزاری معین اصغری از کشاورزان روستای گلدشت شفت با حضور استاندار گیلان و مسئولان جهادکشاورزی استان انجام شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان در مراسم آغاز کشت مکانیزه برنج اظهار داشت: بر اساس تقویم زراعی نشاء برنج از امروز در این استان آغاز شده است.

مسعود الماسی با بیان اینکه علاوه بر نشاء سنتی بیش از هشت هزار دستگاه نشاء کار چهار و شش ردیفه برای کشت مکانیزه در گیلان فعال است، افزود: ٧٠ درصد از اراضی شالیزاری استان به روش مکانیزه کشت می شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از مکانیزاسیون در کاشت و برداشت برنج نه تنها بهره وری را افزایش می دهد بلکه در حفظ سلامتی کشاورزان و رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ویروس کرونا موثر است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بیشترین اراضی شالیکاری گیلان در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا واقع است.

منبع: ایرنا

285067