کهرم در گفت‌و‌گو با پرسون؛

کاهش جمعیت ناشی از کرونا به نفع زمین است/ فرهنگ ایرانی‌ها قراضه است

یک فعال محیط زیست گفت: هرچند کاهش جمعیت اتفاق ناگواری برای انسان‌ها است. اما به نفع زمین است و باعث کاهش برداشت از ذخایر آن می‌شود.
تصویر کاهش جمعیت ناشی از کرونا به نفع زمین است/ فرهنگ ایرانی‌ها قراضه است

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون، در خصوص تغییر وضعیت زمین با شیوع ویروس کرونا گفت: این بیماری یک شمشیر دولبه بوده که تاثیرات مثبت و منفی بر زمین، مادر ما داشته است. یکی از تاثیرات مثبت شیوع این ویروس که یک حقیقت و به نفع کره زمین است؛ کاهش جمعیت است. جمعیت کره زمین بیش از حد افزایش پیدا کرده و تشدید مصرف گرایی باعث استفاده بیش از یک و نیم برابری از ذخایر زمین شده است.

کهرم ادامه داد: آنفولانزای اسپانیایی باعث مرگ 50 و ظهور هیتلر باعث لطمه 40 میلیونی به جمعیت زمین شد. بنابراین بهترین خاصیت این بیماری برای زمین کاهش جمعیت و به تبع آن کاهش آلودگی‌ها، برداشت و فشار کمتر به زمین است. حدود 3 میلیون نفر از جمعیت زمین کم شده است. البته این موضوع تلخ و ناگواری برای انسان‌ها است اما واقعیتی است.

وی در خصوص ناملایمات ناشی از شیوع کرونا افزود: تحت تاثیر این بیماری کارهای عمرانی که در جهت رفاه، سلامت و آسایش مردم بوده تعطیل شده است. ضمن این که بشر در معالجه این بیماری چندان موفق نبوده است.

این فعال محیط زیست به زباله های ایجاد شده از این ویروس اشاره کرد و گفت: در ترکیه، دریا و کانال‌های آب مملوء از دستکش‌های یکبارمصرف و ماسک‌های مختلف بود و رفتگرهایی که برای پاک‌کردن دریا رفته بودند؛ به این بیماری مبتلا شدند. در کشوری مانند سوئیس شخصا توجه کردم اما یک ماسک و یا دستکش در زمین ندیدم. در ایران نیز با کمال تأسف شاهد دستمال، ماسک و دستکش در زمین هستیم؛ فرهنگ ایرانی با وجود ادعای فرهنگ 2500 ساله قراضه است. بنابراین بحث زباله‌ها و تاثیر آنها در محیط زیست بستگی به رفتار مردم دارد.

کهرم تصریح کرد: حیواناتی مانند سگ‌ها جوراب، ماسک و دستکش‌ها را می‌بلعند و دچار گرفتگی روده و یا کرونا می‌شوند. متأسفانه رفتار زشت انسان‌ها حیوانات را نیز درگیر کرده است؛ باید نسبت به این رفتارها اعتراض و جلوگیری کرد.

284814