شعار روز زمین پاک در سال 1400

"احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار" به عنوان شعار روز جهانی زمین پاک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای سال ۱۴۰۰ مشخص شده است.
تصویر شعار روز زمین پاک در سال 1400

به گزارش سایت خبری پرسون، روز جهانی زمین پاک فرصتی مغتنم، برای ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از زیست‌بوم و زیستگاهی است که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی خواهد رسید و توجه به آن نقش انکارناپذیری را در نهادینه ساختن باور و اراده انسان برای داشتن و حفظ محیطی سالم دارد.

روز زمین پاک یک روز نیست، بلکه یک جنبش محیط زیستی است، امسال نیز مانند هر سال در ایران همراه با سراسر دنیا این روز گرامی داشته می‌شود تا همگان از اهمیت زمین و موهبت‌های آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند.

در سال 1970 در پاسخ به بحران محیط زیست، روز 22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت و هر چهار سال یک بار سوم اردیبهشت ماه، به عنوان روز زمین پاک انتخاب شد. روزی برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین.

در این سال در پی برگزاری اولین روز زمین پاک، موجی از اقدامات محیط زیستی به راه افتاد. تصویب قوانین زیست‌محیطی، قانون هوای پاک، آب پاک و قانون حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض در ایالات متحده آمریکا و تشکیل آژانس محیط زیست آمریکا از جمله اقداماتی بودند که در پاسخ به اولین روز زمین پاک صورت گرفتند.

ایران نیز در این رویداد با دیگر کشورهای جهان همراه شده و هر ساله هفته زمین پاک را که از روز دوم اردیبهشت ماه با نام روز زمین پاک آغاز می‌شود، به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌دارد.

چالش‌های فراوان و اما فرصت‌های بسیار موجود در اقدامات مرتبط با احیای زمین، این موضوع را به مهم‌ترین موضوع روز زمین پاک امسال تبدیل کرده به همین دلیل شعار امسال روز زمین پاک، "احیای دوباره زمین همراه با افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار" انتخاب شده است.

هر چند امسال به دلیل حضور میهمان ناخوانده‌ای که به همه کشورهای جهان سرزده و تعداد زیادی را خانه‌نشین کرده است، رعایت فاصله‌ اجتماعی از اهم اقدامات پیشگیرانه است و لذا امکان برگزاری همایش و جشنواره‌های حضوری وجود نداشته، جشن‌های روز جهانی زمین پاک در جای جای دنیا به صورت مجازی برگزارمی‌شود.

283295