خبری جذاب برای گردشگران قدیمی‌ترین کاخ تهران

یک نقاشی قهوه خانه ای باارزش و نگهداری شده در کاخ گلستان در حال مرمت است و در طی این مرمت، کشفی مهم نیز رخ داده است که مربوط به قدمت این نقاشی است. این نقاشی نفیس، تابستان 1400 و پس از مرمت در معرض نمایش عمومی قرار خواهد گرفت.
تصویر خبری جذاب برای گردشگران قدیمی‌ترین کاخ تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، مرمت نقاشی قهوه خانه ای که تا امروز محل نگهداری آن مخزن موزه مردم شناسی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بوده است درگذشته قدمتی ۹۰ ساله برای این تابلو قائل بودند که طی فرآیند مرمت، مرمت‌گران به نوشتاری از تاریخ خلق این اثر برخوردند که تاریخ جدیدی برای این نقاشی رقم زد.

فتح الله نیازی کارشناس مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی در توضیح بیشتر عنوان می‌کند: در قسمتی از نقاشی این نوشته مرقوم شده است «حاجت حسن چاوش در ۱۲۳۱ هجری قمری » و در قسمت بالایی نقاشی نوشته دیگری هست به این مضمون، «عمل کمترین مهدی شعبانعلی» این نشان دهنده رسمیت نقاشی قهوه خانه ای از اوایل دوره قاجار است.

نقاشی قهوه خانه ای اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی مورد توجه قرار گرفته بود و با هنرمندانی چون حسین قوللر آغاسی و مهدی مدبر شناخته می‌شد اما قدمت این نقاشی به اوایل دوره قاجار و دوره فتحعلی شاه برمی‌گردد.

284760