مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری همدان خبر داد:

افزایش ۸ درصدی شعب اخذ رای در استان

مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری همدان از افزایش ۸ درصدی شعب اخذ رای در این استان خبر داد و گفت یک هزار و ۳۷۰ شعبه برای انتخابات ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.
تصویر افزایش  ۸ درصدی شعب اخذ رای در استان

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، ابوالقاسم الماسی مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری همدان امروز در نشست اعضای ستاد انتخابات استان همدان اظهار کرد: یک هزار و ۳۷۰ شعبه برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی شده بود که در این دوره وزارت کشور با پیشنهاد هیات اجرایی مبنی بر افزایش ۱۱۰ شعبه و رسیدن آن به یک هزار و ۴۸۰ شعبه موافقت کرد.

وی افزود: تعیین تعداد و محل های پیش بینی شده برای شعب اخذ رای بر عهده هیات اجرایی است که در این دوره هیات اجرایی ریاست جمهوری این تکلیف را بر عهده گرفته است و این هیات نیز از ۲۱ اردیبهشت فعالیت خود را آغاز می کنند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری همدان اضافه کرد: با این وجود وزارت کشور با پیشنهاد هیات اجرایی همدان مبنی بر افزایش هشت درصدی شعب اخذ رای و رسیدن آن از یک هزار و ۳۷۰ به یک هزار و ۴۸۰ شعبه موافقت کرده است و همه محاسبات با این معیار است.

الماسی گفت: ستاد انتخابات استان و شهرستان ها جلسه مستمر را برگزار کرده و در این نشست ها بحث های اساسی برگزاری انتخابات، مراحل و فرآیندها بحث و بررسی می شود که تاکنون کمترین مشکل را داشته ایم.

وی گفت: پس از آغاز فرایند نامنویسی داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر یک هزار و ۱۴۸ نفر ثبت نام کردند که طبق بررسی های صورت گرفته همه شهرها به حد نصاب لازم برای برگزاری انتخابات رسیده اند.

دبیر ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه آمار ثبت نام داوطلبان نسبت به دوره پنجم ۲۵ نفر معادل ۲ درصد کاهش داشته است افزود: پس از بررسی صلاحیت داوطلبان شورای شهر ۳.۶ درصد معادل ۵۳ نفر رد صلاحیت شدند و هم اینک بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات نظارت شهرستان ها در جریان است.

الماسی اضافه کرد: وضعیت صلاحیت داوطلبان فردا دوشنبه در اختیار فرمانداری ها قرار می گیرد تا روز سه شنبه به داوطلبان اطلاع رسانی می شود و افراد رد صلاحیت شده چهار روز فرصت برای تسلیم شکایت خود به نهاد مسئول دارند.

وی یادآوری کرد: ۹۱۸ روستای این استان واجد شرایط قانونی برای برگزاری ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی هستند که به درخواست و اعلام آمادگی برخی از شهرستان ها انتخابات این دوره در روستاهای فاقد شرایط نیز برگزار می شود بر این اساس با اضافه شدن ۱۹ روستای دیگر، شمار روستاها به ۹۳۷ مورد رسید.

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری همدان خاطر نشان کرد: دوره گذشته ۵۲ روستا به حد نصاب لازم برای برگزاری انتخابات نرسیدند اما در این دوره همه روستاها به حد نصاب رسیدند هر چند تعداد داوطلبان در ۳۰۲ روستا شکننده بوده یعنی در صورت اعلام انصراف، فوت و رد صلاحیت یکی از داوطلبان، انتخابات برگزار نمی شود.

الماسی گفت: پنج هزار و ۲۹۸ داوطلب دوره گذشته برای انتخابات شورای اسلامی روستا ثبت نام کرده بودند که در این دوره با ۳.۲ درصد افزایش به پنج هزار و ۴۶۸ داوطلب رسید همچنین شمار داوطلبان زن با ۷۸ درصد افزایش از ۱۱۶ به ۲۰۷ داوطلب افزایش یافته است.

دبیر ستاد انتخابات استان همدان ادامه داد: ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی روستا برای یک تیره عشایری در تویسرکان نیز برگزار می شود که اعضای این شورای روستا سه نفره هستند.

الماسی اظهار داشت: برای انتخابات میان دوره ای مجلس در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ نیز ۶۹ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد پنج نفر انصراف داده و سه نفر در هیات اجرایی شهرستان رد صلاحیت شدند که پس از ابلاغ به آنها، چهار روز فرصت شکایت در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر امنینی و انتظامی استانداری همدان نیز گفت: دهم اسفند سال گذشته به دنبال صدور ابلاغیه، اطلس امنیت انتخابات تهیه و در اختیار فرمانداران قرار گرفت تا این برنامه واحد امنیت برای انتخابات مبنا و معیار قرار گیرد.

مهدی اخوان با بیان اینکه طرح امنیتی انتخابات در ۲ شرایط عادی و غیر عادی نیز در نظر گرفته شده است اضافه کرد: از توان عوامل ناجا و سپاه برای تامین امنیت شعب اخذ رای استفاده می شود.

وی اضافه کرد: در راستای شناسایی آسیب ها شاهد تخریب داوطلبان در فضای مجازی بودیم که مقرر شد پلیس فتا اقدام به شناسایی افراد و تذکر و برخورد لازم کند.

284732