یادداشت وارده؛

جنجال های ناتمام احمدی نژاد

یادداشت/دسترسی به اطلاعات و اسرار شرکای دیروز و رقبای امروز، برگ برنده کنشگران قدرت در فضای مبهم سیاسی این روزهای ایران است، ظاهرا هر کس دسترسی به اطلاعات و اسناد مهمتری دارد دهان بازتری هم در برخورد با رقبای سیاسی‌اش خواهد داشت.

تصویر جنجال های ناتمام احمدی نژاد

سایت خبری پرسون ـ صحبت های جنجالی احمدی‌نژاد که رنگ و بویی ساختار شکنانه هم دارد به یکی از معماهای سیاسی این روزهای ایران تبدیل شده است.

احمدی‌نژاد در ادامه جنحال آفرینی های خود که معمولا در قالب افشاگری صورت می گیرد، این بار به شهر اردبیل رفته و اظهار هنجارشنکنانه‌ عنوان کرده‌ که باعث تشویش اذهان عمومی شده است

صحبت های احمدی نژاد مصداق مسلم «تبلیغ علیه نظام» است و طبق ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی از سه ماه تا یکسال حبس دارد اما این که چرا معجزه هزاره سوم تحت تعقیب مدعی العموم قرار نمی‌گیرد به یک پرسش جدی در فضای رسانه‌ای کشور تبدیل شده است.

برخی مدعی اند احمدی نژاد همچنان مهره مورد وثوق نظام است و صحبت های جنجالی وی نیز با برنامه‌ریزی قبلی صورت می گیرد.

این دیدگاه معتقد است هدف از این صحبت ها صرفا جلب اعتماد مردم و تهییج آنان به منظور مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است.

هر چند پذیرش این دیدگاه دور از ذهن نیست اما تجربه نشان داده که «نظام» هیچگاه در برابر اقدامات ساختار شکنانه کوتاه نیامده و ورود به این مقوله را به نوعی جزء خط قرمزهای خود محسوب کرده است.

دیدگاه دیگر معتقد است پدیده احمدی نژاد و صحبت‌های جنجالی روزهای اخیر وی حکایت از رقابت پشت پرده جریان های قدرت دارد، جریان هایی که سابقا در مقابل اصلاح‌طلبان ید واحده ای بودند اما با اضمحلال تدریجی اصلاحات، بر سر مناصب قدرت به شدت در مقابل هم قرار گرفته و صف آرایی کرده اند.

ابزار قدرت در این رقابت نفس گیر، دسترسی به «اطلاعات» و «اسناد» رسمی از تخلفات شرکای حاضر در ساختار سیاسی است. این ابزار کارآمد همان «خزانه الاسراری» است که آملی لاریجانی در نامه معروف خود به مرحوم آیت الله یزدی از وجود آن پرده برداشت.

دسترسی به اطلاعات و اسرار شرکای دیروز و رقبای امروز، برگ برنده کنشگران قدرت در فضای مبهم سیاسی این روزهای ایران است، ظاهرا هر کس دسترسی به اطلاعات و اسناد مهمتری دارد دهان بازتری هم در برخورد با رقبای سیاسیش خواهد داشت.

راه از میدان به در کردن رقیب در این کارزار آلوده، افشای این اسرار در فضای عمومی جامعه است. به همین خاطر است که هر بار احمدی نژاد دست به افشاگری می‌زند بلافاصله اطلاعات دسته اولی از شاهکارهای معجزه هزاره سوم توسط یاران سابق! او به بیرون درز پیدا می کند.

عبدالرضا داوری؛ از نزدیکان سابق ریس جمهور سابق، بلافاصله در واکنش به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد گفته است: احمدی‌نژاد یادش رفته که در پایان دولتش، با همدستی بقایی و از محل اختلاس ارزهای3.7 میلیون یورویی نیروی قدس سپاه، 62 هزار متر مربع زمین در تنکابن خرید و برای مصارف شخصی و گروهی؛ به نام «مجتبی سروش پور» مدیرکل تشریفات دفترش زد.

محمد خورشیدی ـ فعال رسانه ای

284442