افزایش تاب‌آوری زحمتکشان

توزیع یک میلیون تومانی کمک معیشتی میان 60 میلیون نفر از شهروندان در سال دوم کرونا احتمال نهادینه شدن فقر، فساد و ناکارآمدی را بیش از گذشته یادآوری می‌کند.
تصویر افزایش تاب‌آوری زحمتکشان

به گزارش سایت خبری پرسون، فروزان آصف نخعی نوشت:

نوبخت معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه از ارسال لایحه دوفوریتی بنا به درخواست بازنشستگان، دایمی کردن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی به مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک خبر داده و اینکه منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی در سال جاری پیش‌بینی شده است. هرچند دایمی کردن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین‌اجتماعی به عنوان سیاست توزیع ثروت برای بقای زحمتکشان و فرودستان جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند، اما برای تداوم چرخش ثروت و پر کردن شکاف‌های درآمدی و طبقاتی میان غنی و فقیر نیازمند نظریه‌ای عملی، در باب عدالت و عدالت اجتماعی در ساختارهای نهادین دولتی و مدنی هستیم تا کارگران و همچنین فرودستان قادر باشند با نظریه مذکور ضمن هویت‌یابی، افق و چشم‌انداز روشنی توام با امید را پیش روی خود نظاره کنند. شاید قانون ساختار رفاه و تامین اجتماعی به عنوان یک قانون مادر مصوب در سال 1383، در ایفای چنین نقشی قادر می‌بود گشایش‌های مهمی را رقم بزند، زیرا قانون مذکور با گرایش به تامین عدالت اجتماعی، حاصل بررسی کارشناسانه نقاط ضعف و قوت نظام‌های تامین اجتماعی در توسعه‌یافته‌ترین کشورها و بومی‌سازی با نگرش محلی آن است و می‌توانست برای ایران راهگشا باشد.

شاید تدوین سیاست‌های کلی تامین اجتماعی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام قادر باشد اجرای قانون مذکور را برای تامین رفاه حال 60 میلیون نفری که کمک معیشتی یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند، اولویت دهد. با این همه تا وصول به شرایط مناسب برای عمل به قانون مذکور یا مصوبه‌هایی مشابه آن، به منظور مقابله با تحریم‌ها و شرایط کرونایی، سیاست گسترش انجمن‌ها و صنوف کارگری سیاستی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پیش گرفته، می‌تواند در این زمینه بسیار اثرگذار باشد. صدا دادن به حوزه کارگری ایران، نظم و انضباط نوینی را در حوزه چانه‌زنی‌های صنفی به آنان داده، توافق میان نظام کارفرمایی و کارگری را مبتنی بر تامین منافع ملی، با تقویت نظام سه‌جانبگی، از منطق قوی‌تری برخوردار می‌سازد. نظم‌دهی و ایجاد سازوکارهای مطالبات، خود به معنای خروج از روندهای اقیانوسی، مخفی و انفجاری، به سوی روندهای آشکار، سازنده و ثبات‌بخش و آرامش‌بخش است.

از این منظر شاید لازم می‌بود دولت همه شهروندان تحت پوشش تامین اجتماعی را در اولویت تزریق واکسن کرونا به صورت رایگان قرار می‌داد. از منظری دیگر تامین کف نظام بهداشتی برای کارمندان، حقوق و مزدبگیران از یک‌سو و تامین ایجاد سطوحی عمیق از دستگیری فرودستان و کارگران به ویژه در حوزه تامین مسکن کارگری و همچنین تامین آموزش ضمن کار و خدمت، برای به‌روزرسانی و افزایش سطح بهره‌وری کارگران و کارکنان و افزایش توانمندی رقابت آنان برای بقا و توسعه حضور در بازار کار، از مهم‌ترین مسائل امروز در زمانه تحریم‌های کمرشکن و شرایط کرونایی است. موضوعاتی که می‌تواند میزان تاب‌آوری زحمتکشان را در مشکلات تقویت کرده و آنان را در چاره‌جویی از مشکلاتشان در فرآیندهای گفت‌وگویی و عملی پیشقدم کند.

284425