تشنگی در برخی از روستاهای رفسنجان

در ماه مبارک رمضان مردم روستاهایی از رفسنجان با بی‌‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز به تابستان نرسیده و کم‌آبی به همه جا رخنه نکرده است، کامشان تلخ شده است.
تصویر تشنگی در برخی از روستاهای رفسنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمان، شهرستان رفسنجان یکی از بحرانی‌ترین شهرستان‌های استان و حتی کشور از نظر آب است و به‌ویژه روستاهای رفسنجان با این مشکل مواجه‌اند، روستاهایی هستند که تمام روزهای سال با مشکل بی‌آبی مواجه‌اند و روستاهایی هم در تابستان بحرانی‌تر می‌شوند.

هنوز به تابستان نرسیده داد تشنگی روستاهایی از جمله کریم‌آباد علیا، سعادت‌آباد و...در آمده و روزهای ماه مبارک رمضان را با بی‌آبی سر می‌کنند.

هوا گرم است و کام روزه‌داران از وجود این مشکل در سحر و افطار تلخ، آب نیست و ساعت‌ها منتظرند تا صدای چکه‌ای از شیر آب بشنوند، اما دریغ از یک قطره آب.

در گفت‌وگو با یکی از اهالی کریم‌آباد علیا، وی از قطعی آب طی دو روز در روستا سخن به میان آورد و مشکلاتی که برایشان به‌وجود آمده، سختی در شست و شو و پخت و پز و روزهایی که با تشویش و اضطراب بی‌آبی در ماه مبارک رمضان می‌گذرانند.

دولت پمپ‌های غیرمجاز را جمع‌آوری کند

این بانو همچنین در کنار این نگرانی که آیا همین وضع تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و تا کی باید از روستاهای دوردست دیگر یا از شهر آب بردارند، از وجود پمپ‌های آب در اکثر خانه‌ها در زمانی که آب هست هم گلایه کرد و خواستار رسیدگی و برخورد شد چراکه زمانی هم که آب هست و پمپ‌ها آب را می‌کشند بازهم خانه‌هایی که پمپ ندارند با مشکل بی‌آبی و کم‌آبی مواجه‌ می‌شوند.

اما وانت‌هایی را هم در مسیر می‌بینم که دبه‌های آب را با خود حمل می‌کنند، به‌نظر می‌رسد بحران آب در این منطقه به تابستان نرسیده شروع شده و عطش، روستاها را فرا گرفته است.

وقتی قطعی دو ساعته برق، دو روز آب را قطع می‌کند


برای جویا شدن از احوال آب امسال در روستاها همچنین علت قطعی آب در کریم‌آباد و سعادت‌آباد با حسین چرخ‌انداز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان رفسنجان گفت‌وگو کردم.

وی اظهار کرد: علت قطعی آب در روستاهای یادشده قطعی برق بوده است، زمانی که قطعی برق داشته باشیم مخازن افت می‌کند و شبکه خالی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا رفسنجان ادامه داد: در حال پیگیری با اداره برق هستیم که نسبت به رفع این مشکل همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که برق وصل شود تا چاه‌ها پر شود و آب وارد مدار شود 24 ساعت طول می‌کشد، افزود: تمام روستاها مخزن ذخیره آب دارند و توصیه می‌کنم مخازن را آبگیری کنند تا زمانی که برق قطع می‌شود مشکل نداشته باشند.

چرخ‌انداز در خصوص استفاده مشترکان از پمپ آب در منازل گفت: پمپ نباید به‌طور مستقیم به شبکه وصل باشد بلکه حتما باید به مخزن متصل شود تا حقوق شهروندی رعایت شود و مردم دچار افت آب نشوند.

اخذ مجوز از دادستان برای جمع‌آوری پمپ‌های غیرمجاز

وی عنوان کرد: ۱۳۰ هزار مشترک در شهرستان داریم که رسیدگی به تمام این خانه‌ها زمان می‌برد، اما مجوز از دادستان جهت جمع‌آوری پمپ‌هایی که مستقیم به شبکه وصل هستند، گرفتیم، ضمن اینکه مردم هم هرجا این مورد را دیدند با ۱۲۲ تماس گرفته و اطلاع دهند تا نسبت به برخورد اقدام شود.

چرخ‌انداز متذکر شد: مشکل قطعی آب روستاهای مذکور امروز برطرف خواهد شد.

نوقی‌ها همچنان بدون آب

اما روستاهایی از منطقه نوق رفسنجان هم که داد بی‌آبی‌شان را تا استانداری رساندند و کسی به دادشان نرسید، همچنان بی‌آب هستند و بنظر می‌رسد مسؤولان رفسنجان هم خسته شدند و دستگاه‌های حفاری را از محل حفر چاه برداشته‌اند و دیگر توان پرداخت خسارات میلیونی ندارند. گفته می‌شود حل مشکل آب مردم نوق از استان باید صورت گیرد.

با توجه به اینکه رفسنجان علاوه بر کمبود آب، با وجود توسعه صنعتی و جمعیتی کمبود برق هم دارد و نماینده همواره این موضوع را متذکر شده است و به‌دنبال احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در رفسنجان است، می‌طلبد مسؤولان نسبت به رفع مشکل برق که با احداث نیروگاه حل می‌شود اقدام کنند چراکه نبود هر یک از این انرژی‌ها زندگی‌ها را مختل کرده و قطعی برق صنایع را هم با مشکل مواجه می‌کند.

منبع:فارس

284424