کرمان در انتظار تابستان گرم و کم آب

فرماندار کرمان با اشاره به کم آبی‌ و خشکسالی‌های اخیر گفت: میزان بارندگی طی سال گذشته در این شهرستان بسیار پایین بوده و با توجه به در پیش بودن تابستان و گرمی هوا برای تامین آب کرمان دچار مشکل خواهیم شد.
تصویر کرمان در انتظار تابستان گرم و کم آب

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمان، علی بابایی روز سه شنبه در نشست منابع امور آب شهرستان کرمان با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و بخشداران شهرستان کرمان افزود: شرایط آبی در تابستانِ پیش رو سخت تر خواهد بود لذا لزوم مدیریت مصرف و صرفه جویی در استفاده از آب امری ضروری است که باید مدنظر همگان باشد.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی امسال قابل پیش بینی نبود و نسبت به سال های گذشته بسیار پایین تر بوده است تصریح کرد: امید است برای تامین آب شهرستان کرمان تمام دستگاه های مربوط یاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز با بیان اینکه بیشترِ منابع آبی این استان توسط چاه‌ها تأمین می‌شود گفت: تعداد زیادی از منابع آبی استان ها علاوه بر منابع زیرزمینی از آب‌های سطحی تامین می‌شود در حالی که کرمان از این منابع محروم است و همین موجب تشدید بحران آب در این استان می شود.

محمد طاهری افزود: امسال بارش‌ها بسیار کم بوده‌ ضمن اینکه پیش‌بینی ها از تابستانی گرم در استان کرمان خبر می دهد.

مدیر آب فاضلاب شهرستان کرمان با بیان این‌که با وجود تمام تلاش‌ها، وضعیت بارش پیش‌بینی‌های ما را برهم زد گفت: تاکنون ۱۶ حلقه چاه ایجاد و یا جابجایی در شهر کرمان داشتیم و در تابستان گذشته به ۲۶ منطقه در شهر کرمان آب‌رسانی سیار با استفاده از تانکرهای سیار داشتیم و در مجموع ۷۳ تانکر آب توزیع شد.

حمید صمدانی ضمن تشریح وضعیت موجود تاسیسات آب شهر کرمان گفت: شهر کرمان دارای ۱۰۷ حلقه چاه، سه قنات و تعداد ۲۷۵ هزار انشعاب است.

وی وضعیت تنش آبی شهر کرمان را تشریح کرد و گفت: نیاز آبی شهر کرمان سه هزار و ۷۹ لیتر بر ثانیه است ولی توان تولید هزار و ۹۳۴ لیتر بر ثانیه است لذا هزار و ۱۴۵ لیتر بر ثانیه کمبود تولید آب داریم همچنین در سایر شهرهای شهرستان نیز ۲۷۲ لیتر در ثانیه کمبود آب وجود دارد.

این مسئول افزود: برای جبران کسری آب، طرح اضطراری تامین آب از محل دشت شهید سلیمانی در حال انجام است که تاکنون هفت حلقه چاه، ۱۱ کیلومتر خط انتقال و ۲۸ کیلومتر خط انتقال برق برای آن انجام شده و پیشرفت فیزیکی پروژه ۳۰ درصد است که برای تکمیل آن ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است همچنین طرح اضطراری تامین آب از دشت‌های جوپار و حسین‌آباد نیز تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است.

صمدانی، سیمای کلی روستاهای شهرستان کرمان را شرح داد و گفت: ۴۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در شهرستان کرمان وجود دارد که ۱۲۴ روستا دارای شبکه آبرسانی هستند و ۲۸ روستا فاقد شبکه هستند و در روستاهای زیر ۲۰ خانوار ۴۳ روستا دارای شبکه آب‌رسانی هستند و ۲۵۵ روستا فاقد آب هستند.

وی تصریح کرد: از مجموعِ ۱۶۷ روستایی که تحت پوشش شبکه آبرسانی هستند ۱۲ روستا به‌صورت خودگردان و ۵۵ روستا نیز آب‌رسانی سیار دارند.

مدیر آب فاضلاب شهرستان کرمان بزرگ‌ترین چالش شهرستان را پیدا کردن منابع آبی دانست و گفت: شهرها و روستاهای تابعه شهرستان کرمان آب آشامیدنی خود را از ۷۷ حلقه چاه و ۲۶ چشمه و قنات تامین می کنند و در مجموع ۵۸ هزار ۱۵۶ فقره انشعاب دارند.

وی با بیان کمبود آب در شهرها و روستاهای شهرستان کرمان ابراز داشت: بخش شهداد و روستاهای اطراف آن ۵۴ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند و ۹۵ میلیارد ریال و برای جبران کمبود آب و حفر چاه و غیره نیاز است بخش راین و روستاهای اطراف ۱۶ لیتر کمبود آب و ۴۵ میلیارد ریال نیاز است بخش چترود ۵۲ لیتر برثانیه کمبود و ۱۱۸ میلیارد نیاز دارد بخش گلباف ۲۸ لیتر بر ثانیه کمبود و ۷۹ میلیارد ریال، بخش ماهان ۴۵ لیتر آب بر ثانیه کمبود و ۵۷ میلیارد ریال، بخش مرکزی ۷۶ لیتر بر ثانیه و ۹۶ میلیارد ریال نیاز است. همچنین برای آب‌رسانی سیار در بخش شهری شهرستان کرمان ۱۳ تانکر و در بخش روستایی ۴ تانکر مورد نیاز است و مبلغ ۱۸ میلیارد ریال برای آن نیاز است.

مدیرکل سازمان برنامه و بودجه استان نیز با بیان این‌که بحث آب حیاتی‌ترین و اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیاز جامعه بشری است و مطالبه آن از طرف مردم حقی طبیعی است گفت راهکارها یک بُعدش مربوط به مصرف است مثل جداسازی آب فضای سبز از آب شرب و یک بعدش مربوط به تامین آب است.

جعفر رودری با اشاره به کمبود آب و اعتبارات مورد نیاز برای تامین آن گفت: تأمین آب آشامیدنی شهر کرمان و سپس شهرها و روستاهای اطراف یکی از اولویت های ماست.

وی قول مساعد داد تا بخشی از اعتبار مورد نیاز را تامین کند.

285144