رئیس مرکز بهداشت استان:

علت ۴۰ درصد مرگ‌ها در استان مرکزی بیماری قلبی و عروقی است

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: علت ۴۰ درصد از مرگ‌ها در این استان بیماری‌های قلبی و عروقی است و این شاخص رتبه اول علل مرگ استان است.

تصویر علت ۴۰ درصد مرگ‌ها در استان مرکزی بیماری قلبی و عروقی است

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، دکتر علی محمدی روز شنبه افزود: سن ابتلای به بیماری های قلب و عروق در استان تا ۴۰ سالگی کاهش یافته که این مهم زنگ خطر است و باید سبک زندگی سالم و پر تحرک بیشتر مورد توجه خانواده ها واقع شود.

وی عنوان کرد: انواع سرطان‌ها و حوادث، پس از بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه‌های بعدی علل مرگ و میر در این استان را شامل می‌شوند و بر اساس مستندات بالینی ابتلای به دیابت و فشار خون نیز از عوامل جدی زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیر و کاهش کیفیت زیستی در شهروندان استان مرکزی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: ابتلا به انواع سرطان‌ها با ژنتیک، نوع تغذیه و عوامل محیطی ارتباط تنگاتنگ دارد و بر اساس شواهد آماری سرطان پستان و گوارش در زنان و سرطان معده، پروستات و دستگاه گوارش در مردان استان مرکزی بیشترین فراوانی را دارد.
دکتر علیمحمدی اظهار داشت: مصرف مواد دخانی و الکل، خوردن غذا و نوشیدنی داغ، اسفاده بیش از حد فست فودها، استرس، عوامل آلایندگی هوا و صنایع و مصرف غذاهای دودداده شده درصد ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و نیاز است که خودمراقبتی در بین مردم استان بالاتر رفته و اقدامات پیشگیرانه را با سبک زندگی سالم سرلوحه قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد: نیاز است که مطالعات علمی در حوزه آلاینده‌های محیطی و ارتباط آن با بیماری‌های سخت درمان بیشتر در استان مرکزی مدنظر باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع پیک چهارم بیماری کووید۱۹، گفت: هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰ درصد ایجاد نمی‌کند و سقف ایمنی بهترین واکسن ها اکنون تا ۹۲ درصد است و بنا براین همه افرادی که واکسن دریافت می‌کنند نیز باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
دکتر علیمحمدی افزود: تزریق واکسن کرونا از اواسط خردادماه امسال برای لایه‌های مختلف جمعیتی آغاز می‌شودو امیدمی‌رود که در محدوده زمانی تعیین شده بیشتر مردم استان علیه ویروس کرونا واکسینه شوند.
وی با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا تنها تا یک‌سال اثربخشی نسبی دارد گفت: نباید این امر متصور شود که با یک بار مبتلا شدن دیگر مبتلا نمی‌شوند ضمن آنکه سویه‌های جدید این بیماری به صورت جهش یافته مشاهده شده که خطری مضاعف است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی. شستشوی مرتب دست‌ها باید همواره مدنظر باشد در غیر این‌صورت با تزریق واکسن هم احتمال ابتلا وجود دارد.
دکتر علیمحمدی تاکید کرد: زدن ماسک تنها ایمنی کامل ایجاد می‌کند و این مهم باید همراه با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی باشد.
وی بر نحوه استفاده صحیح از ماسک تاکید کرد و گفت: برخی شهروندان ماسک را زیرچانه و یا داخل جیب خود قرار می دهند و تنها موقع خرید و سوار ماشین استفاده می کنند در حالیکه ماسک‌ها نباید بیشتر از زمان تعیین شده استفاده شود چراکه خاصیت فیلتر خود را از دست می‌دهد و حتی محلی برای تجمع بیشتر عوامل بیماری‌زا می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: همه تلاش‌ها برای خدمات درمانی عادلانه به کار گرفته شده و کم اثرترین تزریق واکسن هم در مقابله با بیماری موثر است.
دکتر علیمحمدی گفت: سویه انگلیسی ویروس کرونا شدت و سرعت انقال بالایی دارد و همه مناطق استان مرکزی در وضعیت قرمز است و آمار صعودی مبتلایان کووید ۱۹ در هفته‌های اخیر نگرانی جدی شده است.
وی عنوان کرد: تنها راه قطع زنجیره انتقال این بیماری، ماندن مردم در خانه، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مواقع تردد ضروری و اعمال محدودیت‌های شدید است تا واکسن به طور کامل در اختیار مردم قرار گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: شرایط کنونی استان مرکزی در شیوع ویروس کرونا بحرانی است و تخت بستری در بیمارستان‌ها به سختی تهیه می‌شود و این موضوع هم برای مردم و بیماران و هم برای کادر درمان آزاردهنده است.

دکتر علیمحمدی عنوان کرد: سرانه تخت بیمارستانی در استان مرکزی به نسبت به میانگین کشور پایین تر است و امید می‌رود که با تعامل و همکاری مدیران استانی و وزارت بهداشت از ظرفیت تخت‌های بیمارستان ولیعصر(عج) بهره‌گیری شود و به تخت‌های استان اضافه شود.

وی یادآور شد: چنانچه بیمارستان تخصصی زنان و زایمان و بیمارستان سوانح و سوختگی هم وارد چرخه درمانی شوند، باز هم محدویت‌های تخت‌های بیمارستانی در استان وجود دارد، چرا که رشدجمعیت قابل توجه است و باید متناسب با این رشد خدمات حوزه سلامت بهبود یابد.
۱۶ واحد بیمارستانی استان مرکزی با مدیریت دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه ارایه خدمت دارند.
۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق تخصص و یک هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

284332