به گزارش سایت خبری پرسون، این پژوهش سعی دارد باتوجه به اهمیت رقابتپذیری رسانهها و بهخصوص بازیهای رایانهای، با استفاده از آخرین مدل رقابتپذیری صنایع (مدل الماس)، به درک موقعیتهای رقابتی صنعت بازیهای رایانهای ایران بپردازد و پیشنهادهایی را برای ارتقای رقابتپذیری آن ارائه کند.
این کتاب مجموعاً از پنج فصل تشکیل شده است که در فصل اول و پس از مقدمه، به ضرورت و اهمیت موضوع پرداخته شده و نیمنگاهی نیز به پژوهشهای مرتبط دیگر و تاریخچۀ بازیهای رایانهای در ایران و جهان شده است.
در فصل دوم، برای آشنایی خوانندگان کتاب، مکتبها و نظریههای رقابتپذیری بهطور خلاصه مرور شده و در پایان این فصل، نظریۀ محوری این پژوهش که مدل الماس پورتر است، بهطور مبسوطتر توضیح داده شده است. فصل سوم، به بیان جامعۀ آماری و نمونه، مراحل انجام پژوهش و نتایج اولیۀ بهدستآمده از مصاحبهها و پرسشنامههای ارائهشده به خبرگان اختصاص داده شده است. در فصل چهارم، یافتههای پژوهش و بسط و شرح آنها در چارچوب مدل الماس پورتر ارائه شده و اولویتبندی آنها از نظر خبرگان نیز آورده شده است. فصل آخر کتاب نیز شامل نتیجهگیری است که در آن، بحث و بررسی موضوع و پیشنهادهای پژوهشگر برای عوامل رقابتپذیری با امتیاز بالا ارائه شده است.
در بخش نتیجهگیری این کتاب، ۶ نقطۀ کانونی مشتری، راهبرد، تأمین، اینترنت، ارتباطات و سرمایههای انسانی، بهعنوان عواملی که بیشترین میانگین امتیاز را از نظر خبرگان دریافت کردهاند، آورده شده است. ذیل هریک از این عوامل، لزوم توجه به مواردی چون دریافت و ارزیابی مستمر بازخورد از مشتریان، امکان ارتباط مستقیم با مشتریانی که برای بازی هزینه میکنند، دسترسی به بزرگدادههای کشور، تدوین و اجرای نقشۀ راهبرد مدون، تخصصی شدن بازیسازی برای پلتفرمهای مختلف (گوشی، رایانه و…)، الگوی رو به رشد دسترسی به اینترنت و پهنای باند، حضور شرکتهای خصوصی ارتباطات و اینترنت، دسترسی به اینترنت همراه در اغلب نقاط کشور، سهولت استفاده از درگاههای پرداخت اینترنتی و تلفنهمراهی، حضور شرکتهای خارجی در ایران و برعکس، حضور در کنفرانسهای بینالمللی، تعهد بالای نیروی کار و همدلی بخشهای مختلف در عین رقابت، جوان و باانگیزه بودن نیروی انسانی و ایجاد رشتۀ بازیسازی در دانشگاهها یادآوری شده و به ازای هرکدام از آنها، یک پیشنهاد اجرایی داده شده است.
یوسف خجیر، مقداد مهرابی و بهزاد توفیقفر پژوهشگران این اثر هستند. کتاب «بازیِ رقابت؛ عوامل رقابتپذیری صنعت بازیهای رایانهای ایران» در ۱۵۵ صفحه با بهای ۲۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.