کتاب «جامعه‌شناسی جنگ و خشونت» منتشر می‌شود

کتاب «جامعه‌شناسی جنگ و خشونت» نوشته سینیشا مالشویچ، با ترجمه سینا باستانی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر می‌شود.

تصویر کتاب «جامعه‌شناسی جنگ و خشونت» منتشر می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب «جامعه‌شناسی جنگ و خشونت» نوشته سینیشا مالشویچ، با ترجمه سینا باستانی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر می‌شود.

این کتاب، اهمیت استفاده از ابزارهای جامعه‌شناختی را برای فهم سرشت متغیر جنگ و خشونت سازمان‌یافته نشان می‌دهد. نگارندۀ کتاب از تأثیر تاریخی و کنونی‌ای که اجبار و جنگ بر دگرگونی حیات اجتماعی داشته است و برعکس، تحلیل‌هایی به دست می‌دهد.

نویسنده این کتاب معتقد است، جنگ و خشونت در شکل‌گیری مدرنیته مؤلفه‌هایی تعیین‌کننده بوده‌اند اما بیشتر تحلیل‌ها به مطالعۀ خاستگاه‌های حیات اجتماعی معاصر، پرداخته‌اند. به همین دلیل در این کتاب و در مقابل این تحلیل‌ها، مطالعۀ خشونت سازمان‌یافته را کانون توجه خود قرار می‌دهد و بدین منظور، تحلیل جامعه‌شناختی فراگیری به دست می‌دهد که نظریه‌های کلاسیک و معاصر را با بافت‌های تاریخی و جغرافیایی خاص پیوند می‌زند.

موضوعاتی که در این کتاب بررسی می‌شوند عبارت‌اند از: جنگ پیش از مدرنیته؛ جنگ در عصر مدرن؛ ملی‌گرایی و جنگ؛ تبلیغات جنگ؛ همبستگی در میدان نبرد؛ جنگ و قشربندی اجتماعی؛ جنسیت و خشونت سازمان‌یافته؛ و بحث جنگ‌های جدید.

کتاب «جامعه‌شناسی جنگ و خشونت» مجموعاً در ۵ فصل تدوین شده که «خشونت جمعی و نظریۀ جامعه‌شناختی»، «جنگ در زمان و مکان»، «جنگ: ایده‌ها و ورزه‌ها»، «جنگ، خشونت و تقسیمات اجتماعی» و «خشونت سازمان‌یافته در سدۀ بیست‌ویکم»، عناوین بخش‌های آن هستند.

بخش نخست کتاب، بنیان‌های نظری را ترسیم می‌کند؛ بخش دوم، مطالعۀ جامعه‌شناختی خشونت و جنگ را در قالب‌های زمانی و مکانی خاص قرار می‌دهد؛ بخش سوم و چهارم مسائل مضمونی مهمی را که روابط میان جنگ، خشونت و جامعه، مانند ملّی‌گرایی، تبلیغات سیاسی، همبستگی، قشربندی و جنسیت را سروشکل می‌دهند، می‌کاود و بخش آخر به جنگ در روزگار کنونی نظر می‌افکند.

283258