کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

توان داخلی ایران تعیین کننده سرنوشت برجام

افق رقابت و به نوعی خصومت و نزاع بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که البته اروپایی‌ها نیز در کنار آمریکایی‌ها هستند، بعید به نظر می‌رسد که به این زودی فروکش کند مگر این‌که توان داخلی ما به حدی برسد که غربی‌ها چاره‌ای جز رقابت سازنده با جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند.
تصویر توان داخلی ایران تعیین کننده سرنوشت برجام

حسن رحیمی روشن کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص روند جلسات ایران در وین اظهار داشت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که به نوعی بازیگر اصلی این مذاکرات هستند هر کدام نگاه خاص خود را به برجام و پیامدهای آن دارند.

رحیمی روشن تصریح کرد: پس از نقض عهد بسیار فاحشی که آمریکا در قصه برجام انجام داد و بنا به قول مقامات سیاسی- اقتصادی دولت ایران، سهم ایران از برجامِ پس از امضای اوباما تقریباً هیچ بود یعنی حتی قبل از این‌که ترامپ روی کار آید و از برجام خارج شود، آمریکا این دیدگاه را که نگاه دو کشور به برجام و پیامدهای آن دو نگاه متفاوت بوده و هست، تقویت می‌کرد.

وی ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام، دولت ایران در یک مرحله پنجگانه کاهش تعهدات خود را آغاز کرد و با تصویب قانونی در راستای حمایت از همین کاهش تعهدات در مجلس شورای اسلامی، آمریکایی‌ها متوجه شدند که اراده ایران در این زمینه جدی است. بنابراین تلاش وافری دارند که ایران را به تعهدات خود برگردانند بدون این‌که خودشان کار مشخصی را انجام دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تشریح کرد: از نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران و سیاست کلی نظام، آمریکا باید به تعهدات خود برگردد و تمام تحریم‌ها را لغو کند و لغو آن‌ها برای ایران قابل راستی‌آزمایی باشد در این صورت است که ایران نیز به تعهدات خود در برجام برمی‌گردد. تا کنون چشم انداز روشنی از این‌که به این نتیجه برسیم، از مذاکرات حاصل نشده است.

از نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران و سیاست کلی نظام، آمریکا باید به تعهدات خود برگردد و تمام تحریم‌ها را لغو کند و لغو آن‌ها برای ایران قابل راستی‌آزمایی باشد در این صورت است که ایران نیز به تعهدات خود در برجام برمی‌گردد. تا کنون چشم انداز روشنی از این‌که به این نتیجه برسیم، از مذاکرات حاصل نشده است

رحیمی روشن با اشاره به این‌که دیپلمات‌ها با بیان دیپلماتیک همچنان اظهار امیدواری می‌کنند و مذاکرات را سازنده می‌دانند، بیان کرد: بعید است که در کوتاه مدت آمریکایی‌ها به کل تعهدات‌شان برگردند که ایران نیز به ازای آن به تعهدات برجامی خود برگردد. به نظر می‌رسد که این گفتگوها و مذاکرات طولانی خواهد شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تعداد تحریم‌های ایران بسیار زیاد است و حتی تا ۱۵۰۰ عنوان هم گزارش شده است اما تحریم‌های نفتی، تحریم‌های بانکی و تحویل و انتقال پول از بانک‌های خارجی به ایران و بالعکس و همچنین مواردی که در برجام آمده بود نظیر فروش نزدیک به ۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ که دو شرکت اروپایی و آمریکایی قرار بود به ایران بفروشند، موارد بسیار بارزی هستند که تبلیغات بسیار زیادی نیز در این خصوص انجام شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: آمریکایی‌ها باید در قدم اول تحریم‌های بانکی را بردارند تا پول‌هایی که از ایران در بانک‌های مختلف کشورهای منطقه و اروپایی بلوکه شده است آزاد شود و پول‌ها به دست ایران برسد. همچنین تحریم‌های نفتی را بردارند تا کشورهایی که مایلند از ایران نفت بخرند، آزادانه این کار را انجام دهند و پول آن نیز به ایران برگردد. این موارد اقدامات کوتاه‌مدت و موقتی است که آمریکایی‌ها باید انجام دهند.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد که آمریکا در بلندمدت سیاست کلان و کلی که منجر به برداشتن محدودیت‌ها و تحریم‌ها برای ایران شود را ندارد و نخواهد داشت مگر این‌که مجبور شود، اظهار کرد: اقدامات ایران در داخل کشور از لحاظ توسعه صنایع هسته‌ای و همچنین اگر قرار باشد محدودیت‌های مجدداً علیه صنایع هسته‌ای ایران اعمال شود حتماً ما به ازای آن از طرف مقابل انجام شود، از جمله مواردی است که ممکن است آمریکایی‌ها را مجبور به برخی عقب‌نشینی‌ها کند.

حسن رحیمی روشن در پایان گفت: در تحلیل نهایی و بلندمدت افق رقابت و به نوعی خصومت و نزاع بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که البته اروپایی‌ها نیز در کنار آمریکایی‌ها هستند، بعید به نظر می‌رسد که به این زودی فروکش کند مگر این‌که توان داخلی ما به حدی برسد که غربی‌ها چاره‌ای جز رقابت سازنده با جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند.

283748