دغدغه‌ مردم ابهر:

دود ضایعات‌فروشان در چشم مردم حسین‌آباد می رود

منطقه حسین‌آباد در شهرستان ابهر بیش از هر جایی با مشکل ضایعات دست و پنجه نرم می‌کنند و ساکنان آن نیز آسیب دیده فعالیت این ضایعات‌فروشی‌ها هستند.

تصویر دود ضایعات‌فروشان در چشم مردم حسین‌آباد می رود

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، رشد روزافزون جمعیت و گسترش شهرنشینی سبب افزایش حجم تولید زباله و سایر ضایعات توسط مردم شده و مدیریت صحیح آن به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع بشری به شمار می‌رود.

ضایعات یکی از سوغات اصلی زندگی ماشینی است که مدیریت ناصحیح آن مشکلات متعددی برای جوامع به وجود آورده است؛ موادی که در نتیجه فعالیت‌های مردم و استفاده در منازل یا ساخت و ساز ساختمان و فعالیت کارخانه‌ها به جا می‌ماند که اگر به درستی مدیریت نشود برای محیط‌زیست و انسان خطرآفرین است و برعکس مدیریت صحیح، بازیافت و تفکیک ضایعات علاوه بر صرفه اقتصادی، در کاهش خطرات محیط‌زیستی نیز تاثیرگذار است.

ضایعات به همه موادی گفته می‌شود که در نتیجه فعالیت‌های مردم و استفاده در منازل و یا ساخت و ساز و تعمیر و بازسازی ساختمان‌ها یا در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از ساخت و تولید قطعات بر جای می‌مانند، ضایعات اگر چه خطرات کمتری نسبت به مواد زائد شهری برای سلامت و بهداشت افراد و محیط‌زیست دارند ولی با این وجود اگر درست مدیریت نشود، میزان خطرات آن‌ها بیشتر خواهد شد.

افزایش روزافزون پسماندها و ضایعات از یک سو و تنوع و گوناگونی آن‌ها از سوی دیگر موجب پیچیده‌تر شدن موضوع در نحوه جمع‌آوری و دفع و بازیافت آن‌ها می‌شود، به همین خاطر سیستم‌های جمع‌آوری و مدیریت سنتی و دفع ضایعات به روش سنتی پاسخ‌گو نیست.

مدیریت صحیح در بازیافت و تفکیک ضایعات باعث می‌شود تا علاوه بر این که صرفه اقتصادی داشته باشد، در حفظ زمین‌های دفن زباله‌ها و نیز کاهش هزینه‌های ناشی از دفن نخاله و کاهش تاثیرات محیطی ایجاد شده توسط تولید مصالح و جلوگیری از ایجاد اختلال در نظم و زیبایی شهر تاثیر بسزایی داشته باشند.

در کشورهای پیشرفته، ضایعات و یا زباله‌ها به‌ عنوان یک ثروت ملی محسوب می‌شود و به آن به‌ عنوان منبع کسب درآمد و ایجاد اشتغال نگریسته می‌شود؛ در حالی ‌که در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم این رویه کاملاً برعکس بوده و این‌ مواد و افزایش روزافزون آن به یک کابوس برای این کشورها تبدیل شده است.

با توجه به رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی، حجم تولید زباله و ضایعات توسط مردم افزایش یافته و رهاسازی این مواد در طبیعت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به خاک که بستر توسعه بوده و برای تولید یک سانتی‌متر به میلیون‌ها سال زمان نیاز است، وارد می‌کند.

افزایش تولید ضایعات باعث شکل‌گیری برخی از مشاغل مانند ضایعات‌فروشی‌ها و جمع‌آوری آنان توسط دوره‌گردها شده است که برخی از آن‌ها بدون اخذ مجوز اقدام به فعالیت می‌کنند که در نهایت دود آن به چشم محیط‌زیست می‌رود.

ضایعات تولید شده توسط شهروندان در برخی از مواقع سر از ضایعات فروشی‌ها در می‌آورد و متاسفانه گاهی اوقات شاهد هستیم بازیافت ضایعات در این مراکز که اکثراً هم غیرمجاز هستند. به بدترین شکل خود یعنی سوزاندن در محیط باز یا تخلیه پسماند خطرناک در محیط انجام می‌شود که این امر آلودگی شدید محیط‌زیست و انتشار دود و ترکیبات سمی بر اثر سوزاندن را به دنبال دارد که در نهایت سلامت ساکنان مجاور این واحدها را تهدید می‌کند، از این رو دستگاه‌های متولی باید به طور جدی برای ساماندهی ضایعات‌فروشان ورود کنند تا بهداشت و سلامت جامعه و محیط‌زیست فدای استفاده مجدد از مواد نشود.

هر چند وجود مراکز ضایعات‌فروشی برای جلوگیری از رهاسازی این مواد در طبیعت لازم است و بر اساس قوانین مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی آن باید حداکثر استفاده از منابع موجود انجام شود اما باید قوانینی درباره استفاده و فروش ضایعات وجود داشته باشد تا بهداشت جامعه به خطر نیفتد. مراکز بازیافت از دیدگاه کارشناسان محیط‌زیست یکی از مراکز مهمی است که وجود آن‌ها به حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی کمک می‌کند اما حسب اصل ۵۰ قانون اساسی هر فعالیت اقتصادی و اجتماعی که موجبات آلودگی محیط‌زیست را فراهم کند، ممنوع اعلام شده بنابراین مراکز ضایعات‌فروشی باید در چهارچوب دستورالعمل‌های زیست‌محیطی فعالیت کنند.

یکی از مناطقی که این روزها در ابهر بیش از هر منطقه‌ای با مشکل ضایعات دست و پنجه نرم می‌کند منطقه حسین‌آباد است که ساکنان آن نیز زخم‌خورده فعالیت ضایعات‌فروشی‌ها هستند.

از زمان استقرار ضایعات‌فروشی‌ها در حسین‌آباد ابهر بیش از دو دهه است که می‌گذرد، با وجود اینکه این‌ محل قبلاً در نقاطی دورتر از شهر استقرار یافته بود اما در حال حاضر با توجه به گسترش شهر به مجاورت شهرنشینان رسیده و فعالیت آن‌ها نارضایتی ساکنان را به دنبال داشته است.

در همین رابطه، رئیس محیط‌زیست ابهر می‌گوید: میزان زباله‌های تولیدی شهروندان ابهری در روز بر حسب جمعیت ۱۵۰ تن است.

سیدرضا مدنی با اشاره به استقرار ضایعات‌فروشی‌ها در حسین‌آباد ابهر، تصریح می‌کند: فعالیت این قبیل مشاغل در نزدیکی شهرها خطرات زیادی دارد، زیرا ضایعات از اماکن‌ مختلف جمع‌آوری شده و بازیافت نادرست آن‌ها آلودگی‌های خاص خود را به دنبال دارد.

چند سالی است که زمزمه نقل و انتقال این ضایعات‌فروشی‌ها مطرح است که در همین رابطه نیز ضایعات‌فروشان می‌گویند چند محل را معرفی کرده‌اند اما مورد تایید دستگاه‌های متولی قرار نگرفته و رئیس محیط‌زیست ابهر نیز می‌گوید: اگر زمین مناسب برای استقرار ضایعات ‌فروشان معرفی و طرح توجیهی نیز ارائه شود، محیط‌زیست در اسرع وقت در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

پای این ضایعات‌فروشی‌ها به یکی از جلسات شورای اداری ابهر که با حضور استاندار زنجان برگزار شد نیز باز و در این جلسه فتح‌الله حقیقی گفت: مشکل ضایعات‌فروشی‌های حسین‌آباد ابهر با جدیت پیگیری شود.

منبع: ایسنا

283351