علائم بارداری خارج از رحم و علت آن

یک متخصص زنان گفت: عوامل متعددی منجر به بارداری خارج از رحم خواهد شد که افزایش سن بارداری یکی از عوامل آن است.

تصویر علائم بارداری خارج از رحم و علت آن

به گزارش سایت خبری پرسون، شیرین نیرومنش، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در خصوص بارداری خارج از رحم اظهار کرد: بارداری طبیعی نتیجه لقاح اسپرم و تخمک در داخل لوله‌های رحم است. در نهایت بعد از یک هفته جنین شکل گرفته به داخل رحم منتقل شده و شروع به رشد می‌کند. حال اگر جنین در جایی به جز حفره رحمی رشد کند، یعنی مادر دچار بارداری خارج رحم شده است.

او افزود: شایع‌ترین نوع بارداری خارج از رحم، رشد جنین در لوله‌های رحمی، تخمدان و شکم است که به آن بارداری داخل شکم گفته می‌شود.

این متخصص زنان در خصوص یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب شایع شدن این نوع از بارداری شده است، گفت: در سال‌های اخیر که انجام عمل سزارین در بین خانم‌ها رواج یافته است، بارداری خارج از رحم در محل اسکار سزارین را خواهیم داشت.

علائم بارداری خارج از رحم

نیرومنش بیان کرد: درد یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن، لکه‌بینی یا خونریزی، نبض ضعیف و درد در شانه‌ها و پایین بودن میزان بتا hcg خواهد بود، زیرا یکی از راه‌های تشخیص بارداری هر ۴۸ ساعت میزان بتا hcg در خون مادر افزایش می‌یابد، اما درصورتی که این سیرفزاینده را نداشته باشیم، پزشک متخصص بارداری خارج از رحم را تشخیص می‌دهد.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص عواملی که منجر به بارداری خارج از رحم می‌شوند، گفت: بارداری خارج از رحم ممکن است برای افراد زیادی اتفاق بیفتد، اما وجود یک سری عوامل سبب تشدید احتمال این نوع از بارداری خوادهد شد که بهم خوردن سلامت لوله‌های رحم، سابقه قبلی حاملگی خارج از رحم، ابتلا به آندومتر، بارداری‌های بعد از ۳۵ سالگی، عفونت‌های مکرر و مصرف دخانیات از جمله این عوامل خواهد بود.

او بیان کرد: این نوع از بارداری به سادگی قابل تشخیص نیست و با انجام معاینات پزشکی، آزمایش خون و ادرار، سونوگرافی و اندازه گیری سطح بتا hcg می‌توان بارداری خارج از رحم را تشخیص داد.

نیرومنش افزود: درمان این عارضه به عواملی از جمله بزرگی جنین و زمان تشخیص بستگی دارد که با توجه به شرایط مادر، پزشک درمان دارویی یا جراحی را تجویز می‌کند.

او گفت: در صورتی که بارداری خارج از رحم به موقع و زود هنگام تشخیص داده شود با استفاده از دارو پزشک رشد سلول‌های جفت را متوقف کرده و بارداری خاتمه می‌یابد اما زمانی که نتوان با مصرف دارو، ختم حاملگی داشت با در نظرگرفتن وضعیت بیمار، میزان درد و خون ریزی از روش‌های جراحی جراحی لاپاراسکوپی و جراحی شکمی استفاده می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان افزود: افرادی که به علت بیماری‌های زمینه بارداری خارج رحم را تجربه می‌کنند، احتمال تکرار این نوع بارداری در حاملگی‌های بعدی بیشتر خواهد بود، اما در بسیار از موارد بارداری طبیعی بعد از یک سال را نیز خواهیم داشت.

او در خصوص راه‌های پیشگیری از این عارضه گفت: یکی از عوامل موثر در بارداری‌های خارج رحمی عفونت لگن و دهانه رحم است بنابراین لازم است بانوان هر ۶ ماه یکبار برای چکاب اقدام کنند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

283275