برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسان ایران معرفی می‌شوند

انجمن کوچک نویسان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اول اردیبهشت و همزمان با سالروز تولید سعدی اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک نویسان ایران معرفی خواهد شد.

تصویر برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچک‌نویسان ایران معرفی می‌شوند

به گزارش سایت خبری پرسون، روابط عمومی انجمن کوچ نویسان ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اول اردیبهشت و همزمان با سالروز تولید سعدی اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کوچ نویسان ایران معرفی خواهد شد. در بخشی از این اطلاعیه آماده است:

در ابتدای سال گذشته و در زمان اعلام حضور و حرکت انجمن کوچک‌نویسان ایران، اعلام کرده‌بودیم که در حوزه داستان کوچک (مینیمال) در چند شاخه جشنواره‌هایی را برگزارخواهیم کرد و آثار برتر در این حوزه‌ها را معرفی خواهیم‌ نمود. حوزه‌های مورد نظر شامل این موارد می‌شود:

- کتاب برگزیده تالیفی در حوزه داستان کوچک

- کتاب برگزیده ترجمه در حوزه داستان کوچک

- داستان کوچک تالیفی از منظر مخاطبین

- داستان کوچک تالیفی از منظر کارشناسان

در ادامه حرکت‌های انجمن، شاخه دیگری هم به این جشنواره افزوده شد که «فتوفیکشن» یا «داستانکس» نام گرفت و منظور عکسی بود که گویای یک داستان باشد. جالب این که در یک فرجه زمانی بسیار اندک و محدودی که ایده این شاخه شکل گرفت و معرفی گردید، با استقبال بدی هم روبرو نشد و عزیزانی بودند که عکس‌هایی را برای جشنواره ارسال کردند. استقبال از این شاخه ما را مصمم ساخت تا آن را در طول سال با جدیت بیشتری پیگیر باشیم.

اما در خصوص شیوه معرفی برگزیدگان، در نظر داشتیم در قالب یک مراسم مفصل و با حضور چهره‌های برجسته ادبی و فرهنگی کشور اولین جشنواره را برگزار کنیم که متاسفانه به دلیل کرونا و موج فراگیری این بیماری به خصوص در این روزهای اخیر از این مهم منصرف شده و ناگزیر مراسمی نخواهیم داشت. این را یکی از بدشانسی های خودمان می‌دانیم که گام اول حرکت‌مان با چنین مشکلی روبرو شده در حالی که برنامه‌ریزی کرده بودیم تا بهترین معرفی را از انجمن و جشنواره داشته باشیم. با این همه، ما گام اول را برخواهیم داشت و در عوض این را به فال نیک می گیریم که شروع سده 1400، سرآغاز شروع این جشنواره و حرکت رسمی انجمن باشد. امیدواریم که با مرتفع شدن مشکل کرونا در اولین فرصت بتوانیم به بهانه‌ای کوچک‌نویسان و علاقمندان این قالب را دور هم جمع بیاوریم.

برگزیدگان انجمن اما، تندیس جشنواره، لوح تقدیر، وجه نقد، و دیگر اقلامی را که ما مدنظر داریم به تناسب احراز رتبه (برگزیده یا تقدیری) دریافت خواهند کرد. در هر شاخه نیز تنها یک برنده معرفی خواهد شد و نفرات دوم و سوم از نظر ما معنا ندارد. یعنی در شاخه کتاب برگزیده تالیفی، رتبه نخست ما صرفاً یا یک برگزیده خواهد بود و یا یک تقدیری، و نفر دوم و سوم به هیچ عنوانی نخواهیم داشت.

تلاش ما درک اعتبار جایزه است و نه میزان آن. بنا داریم جایزه‌ای معتبر در سطح ایران داشته باشیم تا این خود انگیزه‌ای برای حضور بیشتر علاقه‌مندان داستان‌های کوچک بشود. برنامه‌هایی نیز برای این اعتباربخشی در نظر داریم که انشالله به مرور اجرایی خواهیم کرد.

حرکت ما یک حرکت کاملا خصوصی و غیردولتی است و تلاش می‌کنیم نشان بدهیم تا کار فرهنگی نباید صرفا به حرکت‌های دولتی محدود شود. به خصوص در حوزه‌هایی که بدنه فرهنگی دولت متاسفانه دچار کم کاری و سهل انگاری و بی برنامگی است. بسیاری از نقاط افتخار ما در تاریخ ادبیات جهان به لحاظ عدم وجود اندیشه و بینش فرهنگی در سطوح مختلف مدیریتی و سیاستگذاری ها نادیده گرفته شده‌اند. داستان کوچک از سر اتفاق یکی از این نقاط قوت است. در جایی که هیچ کشوری به اندازه ما دارای سابقه و نظریه در این خصوص نیست متاسفانه این قالب به دیگر کشورها منتسب شده. این معضل حاصل نبود قوه عاقله مدیریتی در راس ادبیات کشور ماست جایی که مدعی زیاد نشسته اما میزان اندیشه و تحرک مفید و موثر صفر است.

برای اطلاع از پیشینه داستان کوچک ایرانی همه علاقه‌مندان را دعوت می‌کنیم تا کتاب « داستان کوچک ایرانی: نظریه و نقد» را مطالعه کنند تا متوجه بسیاری از آرای ایرانی در مورد این قالب بشوند. قالبی که کاملاً شرقی است به دلیل عدم نظریه‌پردازی های ما، امروزه از آن غرب معرفی می‌شود.

علی‌ایحال در روز ابتدایی اردیبهشت ماه اسامی برگزیدگان این جشنواره اعلام خواهند شد. امیدواریم در ادامه بتوانیم شاهد تحرکات بهتر و بیشتری در عرصه فرهنگ و به خصوص ادبیات کشور باشیم.

282936