نگرانی بایدن از غنی سازی 60 درصدی

رئیس جمهور آمریکا که بر خلاف ادعاهایش هنوز به برجام بازنگشته و عضو آن محسوب نمی شود، آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران را برخلاف توافق هسته‌ای توصیف کرد.
تصویر نگرانی بایدن از غنی سازی 60 درصدی

به گزارش سایت خبری پرسون، بایدن در یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن گفت که اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم به پرونده هسته‌ای این کشور «کمکی نمی‌کند».

بایدن اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «مغایر» با توافق هسته‌ای دانست و در عین حال عنوان کرد که «ما خرسندیم از اینکه ایران پذیرفته مذاکرات غیر مستقیم با ما و شرکایمان را درباره اینکه چگونه پیش برویم و چه کاری لازم است که بتوانیم به برجام برگردیم، ادامه دهد.»

این ژست نگرانی برای برجام در حالی گرفته می شود که امریکا کل برجام را رسما زیر پاگذاشته و در عمل آن را نابود کرده است.

رئیس جمهور ایالات متحده اظهار داشت که «برای اظهارنظر درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای زود است، زیرا طرفین هنوز در حال انجام مذاکره هستند».

سخنگوی اتحادیه اروپا هم مدعی شد که آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران یک تحول «بسیار نگران‌کننده» است.

«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا، دیروز جمعه در یک نشست خبری از شروع غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تأسیسات هسته‌ای ایران به عنوان تحولی بسیار نگران‌کننده یاد کرد و مدعی شد که هیچ‌گونه توجیه غیرنظامی برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران وجود ندارد.

سه‌شنبه، عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات پیرامون احیای برجام، اعلام کرد که ایران قصد دارد غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد را در تأسیسات هسته‌ای خود آغاز کند و این تصمیم را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

متعاقباً کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به نامه ایران به آژانس برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصد اعلام کرد که مقدمات اجرایی این کار از شامگاه سه‌شنبه (۲۴ فروردین) در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز می‌شود.

دیروز جمعه ۲۷ فروردین صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در خصوص روند غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات نطنز اظهار داشت: آخر وقت پنجشنبه محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. الان ۹ گرم در ساعت محصول می‌گیریم. چیدمان زنجیره‌های سانتریفیوژ را در حال کار هستیم. همزمان در حال تولید ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هستیم.

282862