تروئیکای اروپا از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران ابراز نگرانی کرد

تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای مشترک به تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی واکنش نشان دادند.
تصویر تروئیکای اروپا از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران ابراز نگرانی کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای مشترک به تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی واکنش نشان دادند.

در بیانیه سخنگوهای وزرای خارجه این سه کشور اروپایی آمده است: دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با نگرانی شدید در جریان اعلامیه ایران درباره آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته که ایران با آژانس در روز ۱۳ آوریل مکاتبه کرد، قرار گرفتند.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: این یک تحول جدی است زیرا تولید اورانیوم بسیار غنی شده گامی مهم در جهت تولید سلاح اتمی است. ایران نیاز متقاعدکننده‌ای برای غنی‌سازی در این سطح ندارد.

آن‌ها افزودند: ما همچنین نگرانی خود را درباره خبرها مبنی بر برنامه ایران برای نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ دیگر در نطنز که به شکلی قابل توجه توانایی غنی سازی ایران را افزایش می‌دهد، ابراز می‌کنیم.

تروئیکای اروپا در ادامه در اشاره به گفت‌وگوهای برجامی وین اعلام کردند: اعلامیه ایران بخصوص از این جهت قابل تاسف است که در زمانی است که همه طرف‌های برجام و آمریکا گفت‌وگوهای اساسی با هدف یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای احیای برجام را آغاز کرده‌اند.

آن‌ها همچنین با «خطرناک» توصیف کردن این تصمیم، آن را مخالف با «حسن نیت» در این گفت‌وگوها خواندند.

در پایان این بیانیه آمده است: در سایه تحولات اخیر، ما همه اقدامات تشدیدکننده از سوی هر طرفی را رد می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم بیش از این روند دیپلماتیک را پیچیده نکند.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین حضور دارد، بعدازظهر روز سه‌شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت: «ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.»

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات نطنز گفت: به دستور رئیس جمهور، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش فارس، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پس از خرابکاری اخیر در تأسیسات غنی سازی نطنز اعلام کرده بود که ماشین‌های نسل جدید در نطنز نصب و چندین اقدام فنی دیگر نیز ظرف همین هفته اعلام خواهد شد.

282468