کارشناس مسایل سیاسی در گفت‌وگو با پرسون:

غنی سازی ۶۰ درصدی ایران باعث تضعیف موقعیت نتانیاهو در اسرائیل می شود

علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: غنی سازی ۶۰ درصدی ایران باعث تضعیف موقعیت نتانیاهو در اسرائیل خواهد شد زیرا به افکار عمومی رژیم صهیونیستی این پیام را می رساند که اقدامات نخست وزیر متجاسر آنان نمی تواند فعالیت های راهبردی تهران را متوقف کند و هر اقدامی با واکنش خطرناک تر جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

تصویر غنی سازی ۶۰ درصدی ایران باعث تضعیف موقعیت نتانیاهو در اسرائیل می شود

سایت خبری پرسون ـ علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار پرسون عنوان داشت: ایران در واکنش به خرابکاری تروریستی اسرائیل در تاسیسات نطنز اعلام کرده است که به سمت غنی سازی ۶۰ درصدی خواهد رفت.

تقویری نیا با اشاره به اینکه در این خصوص ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد که بیان شود، گفت: طبق معاهده NPT ایران می‌تواند تا هر میزانی اورانیوم غنی سازی کند و اقدام مورد اشاره منافاتی با این معاهده ندارد اما خلاف بین تعهدات برجامی ایران است.

این کارشناسان مسایل سیاسی ادامه داد: اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی برای پیشران زیردریایی‌های اتمی کاربرد دارد اما با توجه به این که ایران اکنون چنین زیردریایی‌هایی را در اختیار ندارد به نظر می‌رسد هدفش تحت فشار قرار دادن غرب و اسرائیل است.

تقوی نیا بیان داشت: جمهوری اسلامی قصد دارد با آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی دو پیغام‌ مهم به غرب و اسرائیل بفرستد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اول این که غرب و آمریکا باید بدانند اینگونه نیست که ایران تا ابد قصد مماشات با آنها را داشته باشد و اگر قرار به ادامه تحریم باشد، جمهوری اسلامی نیز تا هر میزان که بخواهد می تواند غنی سازی کند و از خط قرمزهای آنان عبور نماید.

تقوی نیا ابراز داشت: پیام این عمل به اسرائیل نیز واضح بوده و آن این ست که خرابکاری در تاسیسات اتمی نمی‌تواند برای اسرائیل مصونیت دائمی ایجاد کند و هر اقدام خرابکارانه‌ای با واکنشی دردناک از سوی ایران روبرو خواهد شد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: فعلا میزان اورانیومی که ایران قصد دارد غنی کند پایین است اما صرف پای گذاشتن در مسیر غنی سازی ۶۰ درصدی به معنای ریشخند سران تهران به فشارهای غرب و اعمال مخرب رژیم صهیونیستی است.

تقوی نیا ادامه داد: ایران نیک می داند ایالات متحده در چه وضعیتی به سر می‌برد و رئیس جمهور آن حتی در بیان هم دیگر از حمله نظامی به ایران سخن نمی گوید و همچنین با توجه به افزایش فروش نفت ایران تا حدود یک میلیون و نیم بشکه در روز و پشت سر گذاشتن پیک فشار حداکثری، زمان کنونی بهترین موقعیت برای اعمال فشار بر غرب برای گرفتن امتیاز است.

وی اظهار داشت: غنی سازی ۶۰ درصدی ایران باعث تضعیف موقعیت نتانیاهو در اسرائیل خواهد شد زیرا به افکار عمومی رژیم صهیونیستی این پیام را می رساند که اقدامات نخست وزیر متجاسر آنان نمی تواند فعالیت های راهبردی تهران را متوقف کند و هر اقدامی با واکنش خطرناک تر جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا در پایان سخنان خود گفت: آمریکا نیز پس از این اقدام ملتفت خواهد شد که اگر تلاش‌های مخرب نتانیاهو و تیمش کنترل نگردد، امکان دارد عواقب تلخ استراتژیک متوجه غرب شود تا جایی که عنان امور را از دست آنان خارج سازد و بدون تردید مذاکره و تفاهم با ایران رسیده به آستانه ساخت سلاح اتمی برای دولت دموکرات مسلک آمریک، مشکل تر خواهد بود.

آیین مهر ـ استان کردستان

282221