ناظر گمرکات استان خبر داد؛

کاهش 15 درصدی واردات از گمرکات آذربایجان‌غربی طی سال گذشته/رشد 62 درصدی صادرات

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی گفت: طی سال گذشته بیش از ۳۶۶ هزار و ۷۶۹ تن کالای وارداتی به ارزش بیش از ۷۱۹ میلیون دلار از طریق گمرکات استان به کشور وارد و ترخیص شد که  این مقدار در مقایسه با سال ۹۸ از حیث ارزش دلاری  ۱۵ درصد و از نظر وزنی ۳۷ درصد کاهش داشته است.
تصویر کاهش 15 درصدی واردات از گمرکات آذربایجان‌غربی طی سال گذشته/رشد 62 درصدی صادرات

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، توحید آذربد از صادرات کالا به ارزش ۲ میلیارد ۹۹۷ میلیون دلاری از گمرکات استان طی سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: این میزان صادرات در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۶۲ درصد و از حیث وزنی یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه صادرات سایر گمرکات از مرزهای این استان نیز از لحاظ دلاری ۸۵ درصد رشد دارد، افزود: چهار میلیون و ۷۴۰ هزار و ۱۵۳ تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۸۹۲ میلیون دلار از طریق گمرکات مرزی استان از کشور خارج شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی گفت: در بین گمرکات استان، گمرک تمرچین پیرانشهر بیشترین سهم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: طی مدت مذکور بیش از ۳۶۶ هزار و ۷۶۹ تن کالای وارداتی به ارزش بیش از ۷۱۹ میلیون دلار از طریق گمرکات استان به کشور وارد و ترخیص شد که این مقدار در مقایسه با سال ۹۸ از حیث ارزش دلاری ۱۵ درصد و از نظر وزنی ۳۷ درصد کاهش داشته است.

ناظرگمرکات آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در همین مدت، میزان ترانزیت خارجی بیش از یک میلیون و ۶۷۶ هزار و ۵۸۲ تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی ۶ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۱۶ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۳۹۵ هزار ۳۷۶ نفر از گمرکات استان تردد داشته‌اند خاطرنشان کرد: میانگین تردد روزانه از مرزهای استان یک هزار و ۴۶۴ نفر است که این آمار درسال گذشته روزانه ۱۶ هزارو ۲۵۰ نفر بود و ۹۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

آذربد عنوان کرد: درآمد وصولی گمرکات استان در طول سال گذشته بیش از پنج تیلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت زمان مشابه ۱۴ درصد کاهش و مقدار ۶۳ فقره ضمانت‌نامه بانکی با ارزش ۳۳ هزار میلیون ریال اخذ شده است.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی یادآور شد: بیش از هفت هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۰ میلیون یورو نیز از گمرکات استان در این مدت ترخیص شده است .

آذربد با اشاره به موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک استان در حوزه تجارت فرا مرزی خاطرنشان کرد: گمرکات استان از لحاظ دارا بودن ۶ گمرک فعال مرزی در همسایگی با سه کشور خارجی ترکیه ، عراق و جمهوری خودمختار از جایگاه مهم و حساسی در تجارت خارجی کشور برخوردار است.

وی یادآور شد: گمرکات استان به لحاظ قرار گرفتن در قطب کشاورزی کشور همواره نقش قابل ملاحظه‌ای در رونق تولید صنایع استان داشته و گمرکات پیشرو در ارائه رویه‌های نوین تشریفات گمرکی و مکانیزاسیون بوده‌است.

وی به تسهیلات و اقدامات مهم گمرکات استان برای حمایت از تولید و صادرات اشاره کرد و گفت: گمرکات استان در راستای سیاست‌های گمرک ایران تسهیلات گوناگونی برای فعالان تولیدی و تجاری به‌ویژه تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان در نظر گرفته و طی شیوه‌نامه‌ای ضوابط برخورداری فعالان مجاز اقتصادی واجد شرایط از این تسهیلات را به فعلان اقتصادی استان اعلام کرده‌ایم.

انتهای پیام/

282153