ضرورت هایی به بهانه سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران

در سال ۲۰۱۸ کُره ای‌ها نشان دادند که به عنوان یک شریک تجاری، قابل اعتماد نیستند و سئول در اجرای تحریم های غیرقانونی و ضدانسانی، حتی منتظر پایان مهلت آمریکا به خریداران نفت ایران هم نشد و سه ماه زودتر یعنی از ماه مه سال ۲۰۱۸به خرید نفت از ایران پایان داد. متعاقبا شرکت های کره ای بخصوص دو شرکت ال جی و سامسونگ که سالها از بازار لوازم خانگی ایران منتفع می شدند، به فعالیت خود در ایران پایان دادند.
تصویر ضرورت هایی به بهانه سفر نخست وزیر کره جنوبی به تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن پاک‌آیین در یادداشتی نوشت:

در فاصله سال های 1360 تا 1364 که در اداره هفتم سیاسی وزارت امورخارجه (حوزه شرق آسیا) مشغول خدمت بودم، همواره از کره جنوبی به عنوان یک دوست قابل اعتماد که می تواند یکی از شرکای نزدیک اقتصادی ایران باشد، یاد می شد.

در آن زمان روابط ایران با کره شمالی به دلیل همراهی این کشور با ایران در جنگ تحمیلی، بسیار خوب بود اما این موضوع هم باعث نمی شد که تهران از روابط دوستانه با سئول مراقبت نکند. در سایه این مراقبت بود که به سرعت روابط دو کشور رشد کرد و شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور یافتند و در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید.
انتظار می رفت ایران و کره جنوبی به عنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا و دارا بودن نقش مکمل در زمینه اقتصادی، بتوانند روابط خود را به سطح همکاری های راهبردی ارتقا دهند. اما متاسفانه کره جنوبی بتدریج منافع درازمدت خود را قربانی منافع مقطعی نمود و در اقدامی غیردوستانه از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران که فاقد هرگونه مشروعیت بین‌المللی بود، تبعیت کرد.

در سال ۲۰۱۸ کُره ای‌ها نشان دادند که به عنوان یک شریک تجاری، قابل اعتماد نیستند و سئول در اجرای تحریم های غیرقانونی و ضدانسانی، حتی منتظر پایان مهلت آمریکا به خریداران نفت ایران هم نشد و سه ماه زودتر یعنی از ماه مه سال ۲۰۱۸به خرید نفت از ایران پایان داد. متعاقبا شرکت های کره ای بخصوص دو شرکت ال جی و سامسونگ که سالها از بازار لوازم خانگی ایران منتفع می شدند، به فعالیت خود در ایران پایان دادند. (البته خروج شرکت های کره ای از ایران موجب افزایش تلاش های بیشتر شرکت های ایرانی برای نیل به خودکفائی و استغنا از شرکت های خارجی شد و با قرار گرفتن شرکت های ایرانی در مسیر پیشرفت، بدون نیاز به شرکت های کره ای، اقلام و کالاهای مورد نیاز تولید شد.)

دیری نگذشت که در ادامۀ رویکرد منفی دولت کره جنوبی، بانک‌های این کشور نیز همکاری با ایران را متوقف کرده و رئیس بانک مرکزی کُره جنوبی صریحا گفت: نمی‌تواند با بانک‌های ایرانی مبادلات پولی و مالی انجام دهد.

این وضعیت در حالی حادث شد که هیچ گونه تحریم بین‌المللی از جمله تحریم سازمان ملل علیه ایران وجود نداشت و کره ای ها می توانستند با اتخاذ یک سیاست مستقلانه، همکاری های خود با ایران را ادامه دهند.
مسدود شدن هفت میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران در بانک های کره جنوبی اقدام غیردوستانه دیگری بود که کره جنوبی علیه ملت ایران اعمال کرد. حتی در شرایط سخت کرونایی، مردم ایران نتوانستند از این منابع برای خرید کالا و دارو استفاده کنند.

اینک در آستانه شصتمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره جنوبی، سفر آقای چانگ سای کِیون نخست وزیر این کشور به ایران، فرصت مناسبی است که دولت کره جنوبی با اصلاح رویکرد گذشته خود، جبران مافات کرده و با آزادسازی منابع مالی ایران، زمینه را برای بازگشت به دوران شکوفائی روابط، فراهم نماید. مسدود شدن هفت میلیارد دلار متعلق به ملت ایران در بانک‌های کره جنوبی، امری غیرقابل قبول و خلاف مقررات بین المللی است و نخست وزیر کره جنوبی باید اولین فرصت در مسیر جلب اعتماد ملت ایران را، در پایان دادن به انسداد منابع مالی ایران، جستجو کند.

جمهوری اسلامی ایران با رویکردی دوستانه، سفر جناب نخست وزیر به ایران را به فال نیک می‌گیرد و امیدوار است که با فعالیت ها و اقدامات موثر ایشان، امکان تداوم ارتباطات دو کشور فراهم شود و جایگاه کره جنوبی در نزد مردم ایران بهبود یابد.

طبعا در صورت کم توجهی سئول به حل مشکلات موجود و گره زدن آنها با نتایج مذاکرات هسته ای ایران با اعضای برجام، این حق برای ایران محفوظ است که با تمسک به اقدامات قانونی، حقوق ملت ایران را استیفاء نماید.

282135