معاون استاندار مرکزی:

تکمیل جاده اراک - فرمهین از طرح های عمرانی اولویت‌دار می باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: تکمیل عملیات اجرایی جاده اراک - فرمهین از طرح‌های عمرانی شاخص و اولویت‌دار این استان است که در فرصت باقیمانده از فعالیت دولت با جدیت دنبال می‌شود.

تصویر تکمیل جاده اراک - فرمهین از طرح های عمرانی اولویت‌دار می باشد

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، مهدی زندیه وکیلی روز سه شنبه افزود: عملیات دوبانده شدن مسیر اراک_ فرمهین تا نیمه نخست سال جاری به اتمام می رسد.

وی بیان کرد: چند زیر گذر برای ورودی روستای مشهدالکوبه، مشهد میقان، داودآباد، شهرک صنعتی ایبک آباد پیش بینی شده و امید است در فرصت باقی از فعالیت دولت دو بانده شدن مسیر ایبک آباد - آهنگران که پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد دارد به اتمام برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تاکید کرد: برای تکمیل این طرح، ۳۰۰میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی پیش‌بینی شده است.
زندیه‌ وکیلی ادامه داد: قسمتی از این مسیر اکنون زیر بار ترافیک است و از مجموع ۴۰ کیلومتر عملیات اجرایی، تنها چهار کیلومتر باقی مانده و اجرای زیرگذر و ایمن سازی مسیر مشهد میقان، مشهد الکوبه، داودآباد و شهرک صنعتی ایبک آباد نیز باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مسیر اراک فرمهین - کمیجان، آشتیان - تفرش از توابع استان مرکزی نیز از دیگر طرح‌های نیمه تمام دارای مسیر مشترک است و با توجه به حادثه‌خیز بودن این منطقه باید ایمن‌سازی آن امسال انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تاکید کرد: بخشی از مسیر زالیان نیز چند ماه گذشته بهره‌برداری شد و اجرای بخش دیگر این جاده به مناقصه گذاشته شده و باید پیمانکار مشخص شود که امیدمی‌رود سال جاری حداقل هفت کیلومتر این مسیر از دو راهی بروجرد و توره کلید بخورد.
زندیه‌وکیلی یادآور شد: جاده نوبران - غرق آباد یکی دیگر از طرح‌های عمرانی مهم نیمه تمام استان مرکزی بود که با وجود تنگناهای مالی عملیات اجرای آن به اتمام رسید و بهار امسال زیر بار ترافیک می‌رود.

وی توضیح داد: قرارداد اجرای طرح کنار گذر خمین به عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار جاده‌سازی استان منعقد شده و مناقصه آن نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام گرفته و با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی تا پایان فعالیت دولت بهره‌برداری می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: تکمیل عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از طرح عمرانی کنار گذر ساوه نیز تا پایان بهار امسال انجام می‌شود که یک اقدام قابل توجه در حوزه راه و حمل و نقل است.

زندیه‌وکیلی توضیح داد: در حوزه فرهنگی نیز ۲ طرح بزرگ تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی در این استان نیمه تمام هستند که تکمیل آن‌ها با جدیت دنبال می‌شود.
وی افزود: تالار مرکزی اراک تجهیز شده و آماده بهره‌برداری است و تنها بخشی از تجهیز سالن‌ها باقی مانده است که در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه قول پرداخت اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی برای اتمام این بخش داده شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تاکید کرد: ۲ سالن مجهز و بسیار مناسب برای برگزاری آیین‌های هنری با استاندارد بالا در حد بین المللی ساخته شده و انشعابات سیستم گرمایشی ساختمان نیز در این طرح فرهنگی آماده است و امید می‌رود با تجهیز سالن‌های آمفی تئاتر، نیمه نخست سال جاری افتتاح شود.
زندیه‌وکیلی ادامه داد: کتابخانه مرکزی شهر اراک نیز بزرگ‌ترین طرح نیمه تمام در بخش کتابخانه کشور است که پیشرفت مناسبی دارد.

وی گفت: تکمیل عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی نیازمند ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است و در صورت تامین این اعتبار تا ۲ سال آتی آماده بهره‌برداری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: فاز نخست باغ موزه دفاع مقدس نیز تکمیل شده و ساختمان دیگر و گالری‌های جدید در دست اقدام است که تکمیل این طرح نیازمند اعتبارات ملی است که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری بهره‌برداری می‌شود.
زندیه وکیلی افزود: موزه بزرگ اراک که توسط میراث فرهنگی در حال تکمیل است با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی همراه است و تا سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تاکید کرد: در حوزه فرهنگی اقدامات خوبی انجام شده گر چه اکنون طرح ها آماده افتتاح نیستند اما پیشرفت‌های خوبی حاصل شده که سطح شاخص های فرهنگی استان را ارتقا می دهد .

زندیه وکیلی اظهار داشت: اقدام ملی مسکن در تمام شهرستان‌ها با توجه به درخواست نیاز آغاز شده و در شهرهای اراک و ساوه نیز طرح‌های مناسبی در این راستا آغاز شد.
وی یادآور شد: در انتهای خیابان هپکو ساخت چهار هزار واحد مسکونی آغاز شده که ۲ هزار واحد آن اقدام ملی مسکن است و همزمان عملیات اجرایی ساخت ۸ هزار و ۵۰۰ واحد نیز در اراضی متعلق به اوقاف در قالب طرح اقدام ملی مسکن آغاز می شود که نیاز استان را تامین می‌کند.

زندیه وکیلی عنوان کرد: همزمان ساخت سه هزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در حال اجرا است.

وی بیان کرد: در خصوص مسکن محرومان هم اقدامات قابل توجهی انجام شده که ساخت هزار واحد مسکونی را کمیته امداد امام خمینی (ره) تقبل کرده و ساخت 2 هزار واحد نیز با مشارکت بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی انجام می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن نیز در روستاها آغاز شده و به نظر می‌رسد در تمام حوزه‌های مسکن‌ پیش بینی‌های خوبی برای روستائیان محرومان و اقشار مختلف مردم شده است.
زندیه وکیلی اظهار داشت: پس از سیل سال ۹۸، پنج هزار واحد مسکن روستایی ناشی از سیل آسیب دیدند که پنج هزار واحد هم تسهیلات بازسازی دریافت کردند و همزمان ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی آغاز شد که از این تعداد ساخت پنج هزار واحد به اتمام رسیده و مابقی در حال انجام است ک امید است تا نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری برسد.
وی بیان داشت: ساخت این میزان منزل روستایی، ۱۰ درصد واحدهای روستایی کل استان مرکزی است و باید اذعان داشت که از ابتدا ۱۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در استان ساخته شده که ساخت ۱۰ هزار واحد آن در سال ۹۸ و ۹۹ انجام شده است و این رقم قابل توجهی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در تمام شهرها بر اساس نیاز متقاضیان اقدامات آغاز شده است گفت: در شهر جدید امیر کبیر و مهاجران هر تعداد متقاضی باشد واحد مسکونی ساخته می‌شود، چون ظرفیت بالایی آماده‌سازی شده و زمین آماده نیز موجود است.

آمارها می‌گویند سهم استان مرکزی از اعتبارات کشور، یک و هفت دهم درصد است و در این راستا رتبه ۲۴ کشور از آن قطب چهارم صنعت ایران است اما مسئولان سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی از تفاهم‌نامه‌ای اعتباری سخن می‌گویند که ابتدای امسال برای تکمیل ۸۲ پروژه استانی منعقد شده و در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی، این طرح‌ها به اتمام خواهند رسید.

براساس آمار موجود، استان مرکزی در سال جاری، ۱۹۱ میلیارد تومان اعتبارات استانی و ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبارات توازن دارد که در واقع ۴۰ درصد اعتبارات استان از طریق اعتبارات توازن تامین می‌شود.

اما نکته قابل توجه آن است که تخصیص اندکی از محل اعتبارات توازن صورت می‌گیرد که این مهم برای استان مرکزی ایجاد مشکل می‌کند.

بنا بر اطلاعات موجود، حدود ۳۰۰ طرح نیمه تمام در استان مرکزی وجود دارد که با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت دولت در تخصیص بودجه لازم، تکمیل ۱۰۰ طرح با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.

وجود برخی طرح‌های نیمه تمام در بخش‌های مختلفی از جمله بهداشت و درمان، عمرانی، خدماتی و فرهنگی که برخی از آن‌ها از سال‌ها قبل به دلیل تنگناهای اعتباری با پیشرفت فیزیکی مناسب از گردونه بهره‌برداری به دور بودند.

282004