کاکایی در گفت ‌و‌گو با پرسون؛ / بخش دوم

چه اقدامی سبب رونق بازار خودرو می شود؟

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: مهم ترین و اولین اقدامی که دولت تا به امروز باید در راستای حمایت از صنعت خودرو انجام می‌داد؛ آزادسازی قیمت‌ها است. آزادسازی، شرط لازم برای مشخص و روشن شدن قیمت‌ها است. صف‌های طولانی خرید خودرو از کارخانه، تقاضای کاذب و در واقع خرید با هدف مصرف نیست و قصد سرمایه گذاری وجود دارد.
تصویر چه اقدامی سبب رونق بازار خودرو می شود؟

خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت‌و‌گویی با امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص نقش و چگونگی دخالت دولت در بازار خودرو داشته که به شرح ذیل است.

کاکایی گفت: صنعت خودرو به مرور از شرایط تحریمی خارج شده و قیمت‌ها متعادل می‌شود؛ اما با توجه اوضاع اقتصادی و درآمد پایین مردم، تقاضایی وجود نخواهد داشت. با توجه به افزایش عرضه و کاهش تقاضا صنایع با رکود سنگینی مواجه می‌شوند و دولت باید برای جلوگیری از زیان صنایع از جمله خودرو، برای تحریک بازار برنامه داشته باشد. اگر دولت واکنش نشان ندهد؛ رکود عمیق و خطرناکی را تجربه خواهیم کرد. در شرایط فعلی باید منتظر اقدام دولت فعلی و یا بعدی در این زمینه بود.

وی ادامه داد: مهم ترین و اولین اقدامی که دولت تا به امروز باید انجام می‌داد؛ آزادسازی قیمت‌ها است. آزادسازی، شرط لازم برای مشخص و روشن شدن قیمت‌ها است. صف‌های طولانی خرید خودرو از کارخانه، تقاضای کاذب و در واقع خرید با هدف مصرف نیست و قصد سرمایه گذاری وجود دارد.

این کارشناس خودرو افزود: در ایران از خودروسازی که دچار زیان و ضرر شده است؛ انتظار تولید بیشتر و کیفیت بهتر دارند. صنعت خودرو به شدت ضربه خورده و هزاران میلیارد تومان زیان دیده است.

کاکایی بیان کرد: از یک طرف بازار و صنایع مشکل دارند و از طرف دیگر دولت پول ندارد. اگر روش غلط برای تحریک تقاضا انجام شود؛ باعث تورم شده و مشکلات را افزایش می‌دهد. برای مثال یک اشتباه در سال 94، سبب افزایش بدهی بانکی خودروسازان شد.

وی تصریح کرد: چگونگی تزریق پول به بازار توسط دولت، یک موضوع کلی در حوزه بانکی است و باید اقتصاددانان این موضوع را بررسی کنند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: تزریق پول به بازار به صورت چاپ پول مشکلات را موقتی رفع می‌کند. بنابراین این چرخه باید تغییر کند و اقدام موثری در این زمینه جایگزین شود.

281926