چرا موضوع پخش زنده رقابت های زنان مهم است؟

صدای رسای خانم گزارشگر

خیلی وقت است که ورزش بانوان با اتفاقی روبرو شده که هیجان موجود در برخی از رشته های ورزشی را بیشتر کرده و آن هم مربوط می شود به پخش زنده رقابت ها با حضور گزارشگران زن.

تصویر صدای رسای خانم گزارشگر

به گزارش سایت خبری پرسون، حضور گزارشگران زن در عرصه رادیو، تلویزیون و حتی شبکه های اجتماعی اتفاق بی سابقه ای نیست و بارها رخ داده است اما به نظر می رسد هر سال که می گذرد مبحث پخش زنده رقابت های ورزشی مختلف برای لیگ های مختلف زنانه داغ تر و جدی تر می شود.

اکنون تریبون گزارشگری در انحصار مردان نیست هر چند سهم گزارشگران زن و مرد فعلا قرار نیست برابر باشد. تعداد گزارشگران زن در مقایسه با مردان بسیار کمتر است.

حال باید پرسید که اصولا حضور گزارشگر زن چه اهمیتی دارد و چرا باید مورد توجه قرار بگیرد؟ نخستین مورد مهم این است که یک عامل مهم جهت تشویق به ورزش و تبلیغ آن است. گزارشگران ورزشی خواسته و ناخواسته نقش مهمی در رابطه با محبوبیت یک رشته ورزشی ایفا می کنند.

خانم ها وارد می شوند

گزارشگری در ورزش زنان بر خلاف تصور موجود به هیچ عنوان مربوط به دهه اخیر نمی شود و قدمت آن طولانی تر از این حرف هاست. زمانی زهره هاشمی در اوایل دهه هشتاد به عنوان نخستین گزارشگر فوتبال زنان مطرح شد اما واقعیت این است که قبل از او هم بودند. هر چقدر رسانه ها بیشتر پیشرفت کردند و بیشتر شدند به همان میزان گزارشگران زن بیشتر دیده شدند.

در دهه نود هم گزارشگران دیگری در عرصه رادیو و تلویزیون گام به حوزه گزارشگری گذاشتند و اینطور شد که وقتی یک بیننده پای تلویزیون می نشست و یا رادیو گوش می داد ممکن بود لیگ برتر فوتسال زنان را به صورت زنده با صدای سودابه گودرزی بشنود و یا اینکه در بازی های آسیایی 2018 بازی های تیم ملی کبدی بانوان را با صدای گزارشگری مائده علاقه مند دنبال کند. دامنه گزارشگری در ورزش به والیبال، بسکتبال، هندبال و رشته های دیگر هم کشیده شد.

کم کم کار تخصصی تر شد؛ بدان معنا که تعداد گزارشگران زن رو به افزایش گذاشت و برای خود یک رشته انتخاب کردند.

اما نقش گزارشگران زن مهم تر از این حرف هاست. در شرایطی که سرانه ورزشی در بسیاری از نقاط ایران کمتر از یک متر است و تمایلات و انگیزه های قدرتمندی برای ورزش کردن در بسیاری از زنان وجود ندارد گزارشگری زنان می تواند اهرم قدرتمندی جهت تشویق باشد.

سمانه نایبی گزارشگر بسکتبال بانوان؛

اشتیاق برای خانم ها ایجاد می کنیم

فصل اخیر رقابت های لیگ برتر بسکتبال بانوان با یک اتفاق ویژه همراه بود، پخش زنده اینترنتی رقابت ها با حضور گزارشگر خانم. البته در سال های اخیر به دفعات رقابت های ورزشی زنان به صورت زنده از رادیو پخش شده بود اما برای بسکتبال بانوان واقعا بی سابقه بود که مسابقاتش به صورت زنده با صدای گزارشگر خانم پخش شود.

یکی از این گزارشگران سمانه نایبی بود. گزیده صحبت های او در رابطه با لزوم گزارشگری زنان در ادامه می آید:

*در ورزش جهان این قضیه جا افتاده است که یک گزارشگر خانم می تواند رویدادهای ورزشی مردان را گزارش کند و یا اینکه قضیه برعکس باشد. اما این موضوع هنوز در ایران جا نیفتاده است هر چند اتفاقات خوبی در این حوزه در حال رخ دادن است.

* امسال برای نخستین بار پخش زنده تصویری بسکتبال بانوان با حضور گزارشگران خانم داشتیم ؛ گزارش زنده از یک رویداد ورزشی زنان قبلا در رشته هایی مثل تکواندو و یا تیراندازی رخ داده بود اما در بسکتبال به عنوان یک رشته تیمی چنین اتفاقی را قبلا شاهد نبودیم. برای سال آینده لازم است مواردی تغییر کند و سطح گزارش ها بالاتر برود. واقعا اشکالی ندارد که یک کارشناس آقا در کنار گزارشگر خانم به کار تحلیل لیگ برتر در پخش زنده بپردازد.

*من سال گذشته یکی از رقابت های رده امید بسکتبال تهران را در کنار یک کارشناس آقا به صورت آزمایشی برای شبکه اجتماعی گزارش کردم. بازخورد این موضوع بسیار مثبت بود.

* پخش زنده یک مسابقه ورزشی بانوان آن هم با حضور یک گزارشگر زن باعث تشویق بانوان به ورزش کردن می شود و از سویی مخاطب را جذب یک رشته ورزشی می کند. به عنوان مثال این فصل که من لیگ برتر بسکتبال بانوان را گزارش کردم بسیاری از دوستانم که اصلا با بسکتبال آشنایی نداشتند به تماشای پخش زنده رقابت ها نشستند و کاملا علاقه مند شده بودند. برخی دیگر گفته بودند که ما اصلا ورزش نمی بینیم اما چون گزارشگر یک خانم بوده مشتاق شدیم که ببینیم.

*از فدراسیون بسکتبال تشکر می کنم که به موضوع گزارشگری زنان در رسانه کمک کرد. امیدوارم این جریان تداوم داشته باشد.

281803