بررسی های پرسون نشان می دهد؛

تصمیمات ستاد کرونا در کردستان اجرایی نمی‌شود/ زیان مردم از تعطیلی ها

بسیاری از صنوفی که در بخشنامه جدید ستاد ملی کرونا در گروه های 2، 3 و 4 قرار گرفته اند و باید تعطیل شوند از نبود حمایت‌های دولتی و... گله‌مند هستند.
تصویر تصمیمات ستاد کرونا در کردستان اجرایی نمی‌شود/ زیان مردم از تعطیلی ها

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، تقریبا تمامی کشور به نوعی در وضعیت کرونایی قرمز قرار دارد و بر همین اساس ستاد ملی کرونا با انتشار بخش‌نامه و دستورالعمل هایی مشاغل را در 4 گروه دسته‌بندی نموده است.

برهمین اساس در شهرهای قرمز که تقریبا تمامی مراکز استانهای کشور را شامل می شود، همه گروه های مشاغل به جز گروه اول تعطیل یا با محدودیت شدید باید فعال باشند.

اما با نگاهی گذرا به شهر سنندج، عینا مشاهده می شود که دستورالعمل‌های ستاد کرونا تنها در حد یک بخش‌نامه کاغذی روی دست مدیران مانده است.

بسیاری از مشاغل که در دستورالعمل جدید باید تعطیل باشند، همچنان مشغول کار هستند، باشگاههای ورزشی نیز فعالیت خود را انجام می دهند و...

در نگاه اول به این وضعیت شاهد تخلف فاحش و بارز اصناف از دستورالعمل های ستاد ملی کرونا هستیم اما با ورود به اصل ماجرا متوجه می شویم که تصمیم گیری‌های ستاد ملی کرونا در این شرایط بحرانی عجولانه و بدون کار کارشناسی و از همه مهمتر عدم حمایت های دولتی از عامه می‌باشد.

بسیاری از مشاغل به خاطر شرایط خاص اقتصادی حتی یک روز تعطیلی را برای امرار معاش روزانه خود بسیار سخت می‌دانند.

یکی از آرایشگران در سطح شهر سنندج که هنوز هم علیرغم محدودیت ها کارش را ادامه می دهد در این باره به خبرنگار پرسون گفت: هیچ کسی نه دوست دارد در این شرایط کرونا بگیرد یا ناقل باشد بنده هم دوست دارم بخاطر وضعیت بحرانی جامعه شغلم را تا هر زمانی که مسئولان می‌خواهند تعطیل کنم، ولی این امر با وجود وضعیت اقتصادی جامعه برای امثال بنده سخت است.

وی افزود: بنده حاضرم کارم را برای چندماه تعطیل کنم، اما سوال بنده از مسئولان محترم این است که هزینه این چندماه تعطیلی چه کسی باید به بنده پرداخت کند؟ و یا اینکه هزینه اجاره مغازه و سایر هزینه ها را چه کسی تقبل می کند.

سخنان این آرایشگر مردانه درددل بسیاری از افرادی است که چنین وضعیت مشابهی دارند.

برخی از مسئولان و گردانندگان باشگاه های ورزشی نیز چنین گله‌مندی هایی دارند.

آرمان، یکی از باشگاه داران باسابقه در یکی از شهرستان‌های کردستان در گفتگو با پرسون گفت: تمام تصمیماتی که ستاد کرونا در بحث تعطیلی یا محدودیت ها اتخاذ می کند به نظر بنده و دیگر اصناف در عمل و مقام اجرا، غیرقابل اجراست.

آرمان ادامه داد: همه خطر کرونا را احساس می‌کنیم اما تعطیل کردن شغل‌مان در این وضعیت نابسامان و بحران زده اقتصادی غیرممکن است.

وی افزود: دولت و مسئولان ستاد کرونا فقط تحکم می کنند اما خبری از حمایت نیست، آیا خود مسئولینی که در ستاد کرونا اینگونه برای امثال بنده و دیگران نسخه می‌پیچند حاضرند که یک ماه حقوق دریافت نکنند؟!

این مدیر باشگاه ورزشی ادامه داد: بنده خطر کرونا را احساس می کنم و حتی یکباره هم خودم بدان مبتلا شده ام، اما صراحتا اعلام می‌کنم که بیماری کرونا را به نداشتن پول برای تهیه نیازهای ابتدایی و اولیه خودم ترجیح می‌دهم.

بسیاری از بازاریان و اصناف در سطح شهر سنندج گلایه های اینچنینی دارند و بی‌شک این گله‌مندی ها هم بیراه نیست و طبیعتا زمانی که دولت تصمیم به تعطیلی مشاغل می گیرد باید در کنار آن حمایت‌های خود را از آنان داشته باشد که متاسفانه اینچنین نبوده و نیست.

بنابراین تا زمانی که تصمیات ستاد ملی کرونا در بحث تعطیلی و محدودیت مشاغل بر این ریل حرکت کند، هرگز نمی‌توان ضمانتی برای اجرای عملی این دستورالعمل ها از سوی مردم داشت.

آیین مهر ـ استان کردستان

281786