کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ترس از قدرت ایران، دلیل ایجاد ناامنی در منطقه

کی از اهدافی که آمریکایی‌ها در منطقه دنبال می‌کنند جلوگیری از استقرار و ثبات ایران در منطقه است. بخشی از بمباران‌ها و هدف قرار دادن برخی از مجموعه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران یا ارتش سوریه از این بابت است که آمریکایی‌ها علاقه‌مند به استقرار و ثبات حضور جبهه مقاومت در منطقه نیستند.
تصویر ترس از قدرت ایران، دلیل ایجاد ناامنی در منطقه

حسین محمدی‌ سیرت کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص دلایل حضور آمریکا در منطقه اظهار داشت: تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در منطقه اتفاق جدیدی نیست.

محمدی سیرت ادامه داد: یکی از اهدافی که آمریکایی‌ها در منطقه دنبال می‌کنند جلوگیری از استقرار و ثبات ایران در منطقه است. بخشی از بمباران‌ها و هدف قرار دادن برخی از مجموعه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران یا ارتش سوریه از این بابت است که آمریکایی‌ها علاقه‌مند به استقرار و ثبات حضور جبهه مقاومت در منطقه نیستند.

وی خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که معمولاً آمریکایی‌ها دو موضوع را از طریق جریان‌های تکفیری تعقیب می‌کنند. موضوع اول استفاده از جریان تکفیری‌ها به عنوان یک سرباز غیرمستقیم است و موضوع دو این است که تکفیری‌ها همیشه به نوعی مفهوم تروریسم و مبارزه با تروریسم را برای آمریکایی‌ها زنده نگه می‌دارند و حضور آمریکایی‌ها در منطقه را توجیه می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: نکته قابل ذکر در خصوص سیاست آمریکایی‌ها در منطقه، اتخاذ سیاست بیماری مزمن است. بیماری که به صورت فرسایشی سرزمین میزبان را گرفتار می‌کند و مانع عادی شدن حالت آن سرزمین می‌شود. کاری که آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان انجام دادند و امروز نیز در سوریه انجام می‌دهند.

تبعات حضور آمریکا در منطقه

محمدی سیرت در ادامه بیان کرد: اگر آمریکایی‌ها در منطقه ما به هدف نهایی خود که تغییر جغرافیا، تغییر سیاست و تغییر دولت‌ها و ... است، نرسد کار را به سمت یک بیماری مزمن و یک بیماری فرسایشی می‌برند و ناامنی، ترور، بمب‌گذاری، اختلاف سیاسی، خلأ قدرت و ... می‌برد تا آن منطقه را به جولانگاهی برای حضور جریان‌های همراه آمریکایی‌ها و عدم ثبات برای جریان‌های مخالف آمریکایی‌ها تبدیل کند.

وی در خصوص افول قدرت آمریکایی‌ها اظهار کرد: افول آمریکایی‌ها را باید جدی‌تر تبیین کرد چرا که قدرت مؤلفه‌هایی دارد. یکی از مؤلفه‌های قدرت می‌تواند مبانی فکری باشد. امروز دیگر لیبرالیسم و نظام سرمایه‌داری لیبرالیسم دهه ۷۰ و ۸۰ نیست که تنها الگو و تئوری اداره بشر باشد. زمانی آمریکایی‌ها و لیبرال‌ها صحبت از آخرین تئوری اداره بشر می‌کردند اما امروز مجبور به تجدید‌نظر شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان افزود: در مذاکرات اخیری که در مورد موضوع طالبان و افغانستان صورت گرفت شرکای مختلفی سر میز بودند. قطعاً طالبان مطلوب آمریکایی‌ها نیست بنابراین تلاش می‌کنند طالبان را در فرمول خودشان طراحی کنند و او را به ائتلاف‌سازی با بحث جریان‌های سیاسی و کشورهای منطقه مجبور کنند.

281702