وزیر بهداشت خواستار شد؛

لزوم دسترسی به دو قلم داروی کرونا

وزیر بهداشت، بر ضرورت افزایش دسترسی بیماران مبتلا به کرونا به دو قلم داروی فاویپیراویر و رمدسیویر، تاکید کرد.
تصویر لزوم دسترسی به دو قلم داروی کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید نمکی، در نامه جداگانه به محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: مصرف داروهای ضدویروس فاویپیراویر و رمدیسیور جهت جلوگیری از جهش و مقاومت ویروس باید منطبق با پروتکل ها بوده و نسخه نویسی نیز توسط پزشکان متخصص عفونی و ریه و یا پزشکان عمومی آشنا به پروتکل ها و مورد تائید معاونین درمان و بهداشت دانشگاه ها صورت گیرد.

پیرو مکاتبات و مذاکرات قبلی در مورد افزایش دسترسی راحت تر بیماران کرونایی به داروهای ضدویروس فاویپیراویر و رمدیسیور باتوجه به اینکه خوشبختانه با همت شرکت های تولیدکننده داخلی به مقدار کافی تولید شده است ترتیبی اتخاذ فرمائید:

۱- باتوجه به مصرف این داروها در بیماران سرپایی و بستری موقت مبتنی بر پروتکل های ابلاغی معاون محترم درمان به منظور کاهش بار بیمارستان ها به خصوص با موج جدید ویروس موتاسیون یافته ترتیبی اتخاذ فرمائید تا در داروخانه های منتخب به اندازه کافی در دسترس باشد.

داروخانه های منتخب در تعداد حداکثر و لیست آنها به مراکز ۱۶ ساعته و مراکز خصوصی و خیریه کلیه شهرستان ها ارسال و جهت اطلاع بیماران و جلوگیری از سرگردانی آنها نصب گردد. به علاوه در سایت های مختلف جهت اطلاع عموم اعلام شود.

۲- مصرف این داروها جهت جلوگیری از جهش و مقاومت ویروس باید منطبق با پروتکل ها بوده و نسخه نویسی نیز توسط پزشکان متخصص عفونی و ریه و یا پزشکان عمومی آشنا به پروتکل ها و مورد تائید معاونین درمان و بهداشت دانشگاه ها صورت گیرد.

۳- جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و یا قاچاق فرآورده های مذکور داروخانه های منتخب مکلف به ثبت موارد با ذکر تعداد دارو، نام بیمار و پزشک معالج در سامانه TTAC هستند.

همچنین وزیر بهداشت در نامه های دیگر خطاب به مدیران عامل سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی بر ضرورت توجه به پوشش بیمه ای داروهای «فاویپیراویر» و «رمدیسیو» در درمان سرپایی مبتلایان به کرونا تاکید کرد.

281375