زمان برگزاری انتخابات شرکتهای سرمایه‌گذاری سهام عدالت

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: نخستین انتخابات حداقل ۶ شرکت سهام عدالت استانی ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

تصویر زمان برگزاری انتخابات شرکتهای سرمایه‌گذاری سهام عدالت

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدعلی دهقان دهنوی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص برگزاری انتخابات شرکتهای سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: هدف از طراحی شرکت‌های استانی سهام عدالت، در مجموعه حاکمیتی این بوده است که بازوی توسعه استان خود شوند؛ یعنی هم دارایی مردم را مدیریت کنند و هم با خلق دارایی‌های جدید، در پروژه‌های استانی سرمایه گذاری کنند تا توسعه استان محقق شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بدون تشکیل هیأت مدیره قوی این هدف محقق نخواهد شد؛ به خصوص اینکه زمانی که در سال ۹۹ بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد دو راهکار برای مشمولان سهام عدالت عنوان شد که بر مبنای آن، ابتدا نخستین روش این بود که ممکن است افراد مایل باشند که به صورت مستقیم سهام خود را مدیریت کنند؛ چراکه مردم یک برگه به عنوان سهام عدالت در اختیار داشتند اما آن برگه مجموعه‌ای از سهام ۳۶ شرکت بورسی و چندین شرکت غیربورسی است.

وی تصریح کرد: برگه‌های سهام عدالت پرتفویی از سهام شرکت‌های ارزشمند، بزرگ و قوی کشور بوده و نخستین روش این بود که مردم خود سهام خود را مدیریت کنند که عنوان روش مستقیم را به خود گرفت و فقط تعدادی از مردم روش مستقیم را انتخاب کرده بودند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بخش گسترده ای از مردم روش دوم را انتخاب کردند که روش مدیریت غیرمستقیم بود، اظهار داشت: روش غیرمستقیم بدین صورت بود که در هر استانی یک شرکت تشکیل شود و برگه‌های سهام عدالت یا سبد ۳۶ سهم در این شرکت‌ها قرار داده شود و از طریق آن شرکت مردم سهامدار شوند.

به گفته دهقان دهنوی، سهامی که مردم از این شرکت‌ها می‌گیرند همان سهام عدالتی است که شامل پرتفوی ۳۶ شرکت می‌شود؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که با توجه به بالا بودن تعداد سهامداران غیرمستقیم که نزدیک به ۳۰ میلیون نفر بودند، زمانی که دارایی‌ها در این شرکت قرار گرفتند به شرکت‌های بزرگی تبدیل شدند و ارزش شرکت‌ها به دو هزار میلیارد تومان در برخی از استان‌های کوچک و تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در استان‌های بزرگ رسید.

وی از برگزاری اولین انتخابات شرکتهای استانی سهام عدالت در ۱۸ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: نخستین انتخابات شرکت‌ها ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد که در این تاریخ انتخابات حداقل شش شرکت برگزار می‌شود؛ به نحوی که در این روز سامانه رأی گیری باز خواهد شد و فهرست افرادی که برای هیأت مدیره تأیید صلاحیت شدند در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد.

دهقان دهنوی گفت: این سامانه تا چند روز باز است تا مردم به راحتی بررسی و انتخاب کنند. در نهایت اعضا از بین افرادی که بیشترین رأی را کسب کرده اند انتخاب خواهند شد و بعد از ۲۸ فروردین ثبت نام جدیدی انجام نمی‌شود؛ ضمن اینکه از افراد متقاضی دعوت کرده ایم که تا ۲۸ فروردین فرآیند ثبت نام را طی کرده و انتظار ما این است که ثبت نام کنندگان دارای دانش کافی و تجربه مرتبط باشند و از شرایط کلی برخوردار باشند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بعد از ۲۸ فروردین هیچ ثبت نام جدیدی انجام نخواهد شد و بر اطلاع رسانی گسترده و جامع تمرکز خواهیم کرد؛ ادامه داد: از هم اکنون کار احراز صلاحیت افرادی که فرآیند ثبت نام آنها به پایان رسیده، آغاز شده و از نظر ما همه کسانی که احراز صلاحیت شده اند و حداقل‌ها را کسب کرده اند، صلاحیت لازم را برای قرارگیری در هیأت مدیره دارند.

وی افزود: حق رأی نیز مثل همه مجامع شرکت‌های دیگر، بر اساس میزان سهم افراد خواهد بود و از نظر ما این شرکت‌های استانی هم مثل همه سرمایه گذاران دیگری هستند که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند و بعد از تشکیل هیأت مدیره هم نظارت مستمر سازمان بورس بر عملکرد هیأت مدیره ادامه خواهد یافت.

281310