پرونده ویژه پرسون، افسردگی را جدی بگیرید/ بخش سوم

مشکلات روحی، نشانه‌ها و روش‌های درمان

افسردگی در شدت‌های متفاوتی فرد را درگیر می‌کند؛ خودیاوری، مراجعه به روانشناس و در نهایت روانپزشک، راهکار مقابله با این بیماری است. 
تصویر مشکلات روحی، نشانه‌ها و روش‌های درمان

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، افسردگی احساس غم پایدار و کاهش تمایل به انجام کارهایی است که بصورت معمول از آن لذت می‌بریم، و کاهش انگیزه انجام امور روزمره که حداقل به مدت دو هفته طول بکشد؛ است. با توجه به اهمیت این اختلال روانی، در این بخش قصد داریم، نشانه‌ها و همچنین روش‌های درمان افسردگی را بررسی کنیم.

دلایل متفاوتی در خصوص ابتلا به افسردگی وجود دارد؛ شکست و طرد شدن از یک رابطه عاطفی، از دست دادن و فوت نزدیکان، مشکلات مالی و یا خانوادگی و همچنین برخی از افراد به طور ذاتی و ژنتیکی تمایل به این اختلال دارند.

نشانه های افسردگی

افسردگی در شدت های متوسط، ملایم و شدید رخ می‌دهد و با توجه به این علائم متفاوتی دارد. فردی که دچار خستگی و اختلال در خواب است در مرحله ابتدایی و متوسط این بیماری است. خستگی، گاهی اوقات صبح زود از خواب بلندشدن، دو دلی و بی تصمیمی، تمرکز ضعیف و عدم اعتماد به نفس از نشانه‌های افسردگی ملایم است. همچنین در افسردگی شدید، فرد علاوه بر نشانه‌های قبلی احساس بدبینی و منفی نسبت به خود و آینده زندگی‌اش دارد. در این مرحله است که فرد مبتلا افکار خودکشی دارد.

اختلال دو قطبی

در این اختلال فرد مبتلا درگیر نشانه‌های افسردگی و نقطه مقابل آن یعنی اشتیاق، شادی و سرخوشی است. نشانه‌های این نوع از افسردگی شامل، احساس اندوه، اضطراب یا خستگی، داشتن انرژی کم، احساس کسالت، کم یا بیش از حد خوابیدن، یا کل شب را بیدار ماندن، تمرکز ضعیف و قدرت تفکر کم داشتن عدم علاقه به تفریح، خانواده و یا زندگی اجتماعی، عدم عزت نفس و یا احساس گناه کردن ، داشتن درد، بدون این که اساس فیزیکی داشته باشد، فقدان علاقه به زندگی، اندیشیدن به مرگ، افکار خودکشی است.

راهکار درمانی چیست؟

اگر 5 یا بیشتر از نشانه های ابتلا به افسردگی را به مدت یک دوره دو هفته یا بیشتر در خود مشاهده کردید، به احتمال زیاد در دوره افسردگی هستید و شما باید به فکر راهکار درمان این اختلال باشید.

سه روش عمده در خصوص مبارزه با افسردگی بیان می شود؛ ابتدا این که فرد با خودیاوری به خود برای خروج از این شرایط کمک کند. مراجعه به روانشناس و عمل به راهکارهای پیشنهادی وی و در نهایت درمان توسط یک روانپزشک و مصرف دارو به بیمار برای رهایی از این وضعیت توصیه می‌شود.

281082