عابدینی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مذاکره با آمریکا مانند بازی شطرنج با گوریل است/ ایالات متحده در انجام دبه سیستماتیک سابقه طولانی دارد

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: مذاکره با آمریکا مانند بازی شطرنج با گوریل است. آمریکا در هفتاد و پنج سال گذشته از جنگ جهانی دوم همواره به منافع خود توجه می‌کند و به هیچ یک از تعهدات خود وفادار باقی نمانده است. بنابراین خوش‌بینی نسبت به آمریکا وجود ندارد. 
تصویر مذاکره با آمریکا مانند بازی شطرنج با گوریل است/ ایالات متحده در انجام دبه سیستماتیک سابقه طولانی دارد

حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص دور جدید نشست وین، به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: هجدهمین نشست کمیسیون اجرایی برجام در وین، پایتخت اتریش برگزار شد و تا به حال مطلب خاصی از این جلسه منتشر نشده است. کارشناسان اقتصادی از بانک مرکزی نیز با هیئت ایرانی به سرپرستی آقای دکتر عراقچی در وین حضور دارند.

وی ادامه داد: مهم ترین تفاوت این نشست با دوره‌های قبل، این است که ایالات متحده نیز هیئتی به سرپرستی رابرت مالی، با هدف گفت‌و‌گو با مقام‌های اروپایی، چین و روسیه به اتریش اعزام کرده است. البته هیئت آمریکایی در نشست شرکت نمی‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده که این وظیفه کشورهای چهار به اضافه یک است که تحریم‌هایی که آمریکا بر ضد ایران وضع کرده را لغو کند. همچنین باید امکان راستی‌آزمایی وجود داشته باشد تا جمهوری اسلامی بپذیرد که کاهش تعهداتی که در قالب پنج مرحله انجام داده است را به حالت اولیه برگرداند.

عابدینی تصریح کرد: متاسفانه آمریکایی‌ها در انجام دبه سیستماتیک یک سابقه طولانی دارند. در دوران برجام و بعد از آن شاهد این موضوع بودیم. بنابراین جمهوری اسلامی هم تضمین عینی می‌خواهد و هم امکان راستی‌آزمایی که آمریکایی‌ها به برجام بازگردند.

ایالات متحده معتقد است که لغو تحریم‌ها باید گام به گام صورت گیرد. اما ایران می گوید، آمریکا به یکباره از برجام خارج شده و اروپا هم به هیچ کدام از تعهداتش وفادار نمانده است. بنابراین اگر قصد کشورهای غربی شامل، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا مبنی بر احیای برجام است باید به معنای واقعی به تعهدات خود وفادار بمانند و آنها را اجرا کنند.

وی بیان کرد: به نظر می رسد در این نشست اتفاق خاصی رخ ندهد: مگر در شرایطی که در آمریکا اراده خاصی برای رفع تحریم‌ها وجود داشته باشد و همچنین کشورهای اروپایی به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مذاکره با آمریکا مانند بازی شطرنج با گوریل است. آمریکا در هفتاد و پنج سال گذشته از جنگ جهانی دوم همواره به منافع خود توجه می‌کند و به هیچ یک از تعهدات خود وفادار باقی نمانده است. بنابراین خوش‌بینی نسبت به آمریکا وجود ندارد.

عابدینی در پایان گفت: در این ۴۲ سال، آمریکا در امور جمهوری اسلامی ایران دخالت کرده، به صورت مستمر جاسوسی انجام داده و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال کرده است. آمریکا به دنبال مهار ایران چه در دوران دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان است. بنابراین اساس روابط بین‌الملل مبتنی بر اعتماد نیست و به ویژه آمریکا اصلاً رژیم قابل اعتمادی نیست.

280895