کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

طرح گام به گام، روی دیگر سکه سیاست برجامی آمریکا

جوزف بورل سخنگو و نماینده سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا اذعان داشت که موضع اروپا در نشست مجازی وین، سیاست گام به گام به شکل مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با رویکرد بازگرداندن دو طرف به برجام است و این موضع در واقع روی دیگری از سکه سیاست برجامی آمریکا است.
تصویر طرح گام به گام، روی دیگر سکه سیاست برجامی آمریکا

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات سابق ایران در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص علت طرح سیاست‌های گام به گام برای احیای برجام بیان کرد: بایدن بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، پس از ورود به کاخ سفید مسیر و سیاست ترامپ را در دستور کار خود قرار داد و نشان داد که هدف آن‌ها در موضوع توافق هسته‌ای مسائل مهم‌تری است.

ظهره‌وند ادامه داد: دولت بایدن همان استراتژی گذشته ترامپ را دنبال می‌کند و میخواهد با استفاده از فشارهای تحریمی ترامپ آن را به فرصتی برای گرفتن امتیازات در شکل بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی خود تبدیل کند و سپس سایر مطالباتی که همواره به آن اشاره داشتهاند یعنی توافق بر روی ظرفیت‌های ملی ایران از جمله موشکی و منطقه‌ای را پیگیری نماید.

دولت بایدن همان استراتژی گذشته ترامپ را دنبال می‌کند و میخواهد با استفاده از فشارهای تحریمی ترامپ آن را به فرصتی برای گرفتن امتیازات در شکل بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی خود تبدیل کند و سپس سایر مطالباتی که همواره به آن اشاره داشته‎اند یعنی توافق بر روی ظرفیت‌های ملی ایران از جمله موشکی و منطقه‌ای را پیگیری نماید

وی همچنین اظهار داشت: پس از کنار رفتن ترامپ، اروپایی‌ها آمدن دموکرات‌ها در کاخ سفید را به عنوان فرصت می‌بینند و تلاش دارند تا همان سناریوی مشترک گذشته را در شکل 1+5 به صورت توافقنامه‌ای جامع شامل موشکی و منطقه‌ای اجرایی کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: اروپایی‌ها در گذشته نیز نقش واسطه و لابی را بازی کرده این بار نیز همین مسئله را دنبال می‌کنند و تلاش دارند تا بتوانند بدون این‌که آمریکا متحمل هزینه خاصی شود یا به عبارتی امتیاز مشخصی را به ایران بدهد آن را به برجام برگرداند و ایران را کماکان در چارچوب تعهدات برجامی خود نگه دارند.

وی خاطر نشان کرد: جوزف بورل سخنگو و نماینده سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا اذعان داشت که موضع اروپا در نشست مجازی وین، سیاست گام به گام به شکل مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با رویکرد بازگرداندن دو طرف به برجام است و این موضع در واقع روی دیگری از سکه سیاست برجامی آمریکا است همانطور که آقای بلینکن نیز مدعی است که توپ در زمین ایران است.

ابوالفضل ظهره‌وند در پایان گفت: مواضع قاطع حکیمانه و حساب‌شده مقام معظم رهبری در شکل لغو تمامی تحریم‌ها در بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود، توپ را در زمین آمریکایی‌ها و 1+5 نگه داشته و به همین دلیل به نظر من سیاست‌های گام به گام یک توهم است چرا که این سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است و سیاستی است که دولت نیز اعلام کرده از آن پیروی می‌کند. بنابراین ایران نظاره‌گر این است که ببیند آمریکا چه گام مؤثری در راستای تحقق این موضع رسمی ایران برمی‌دارد.

280580

مطالب مرتبط