کارشناس مسائل بین‌الملل و آمریکا در گفتگو با پرسون تشریح کرد؛

بحران‌های تمام نشدنی آمریکا

با توجه به بحران‌هایی که در سطوح اداری و زیرساختی آمریکا وجود دارد و وزارت خزانه‌داری آمریکا در این خصوص بارها بیانیه داده است و نهادهای اقتصادی و مالی این کشور و حتی مؤسسات خصوصی مالی نسبت به آن هشدار داده‌اند، امکان این‌که رئیس جمهور جدید آمریکا قدرت ایجاد یک تحول بنیادی به نحوی که تا سال ۲۰۲۴ که اولین دوره ریاست جمهوری او است بتواند معضلات را حل و فصل کند، وجود ندارد.
تصویر بحران‌های تمام نشدنی آمریکا

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین‌الملل و آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تکرار سیاست‌های ترامپ توسط بایدن عنوان کرد: بخش اعظمی از معضلات اقتصادی که ایالات متحده آمریکا با آن‌ها درگیر است جنبه زیرساختی و زیربنایی دارد و این مسئله‌ای است که اقتصاددانان آمریکایی نیز خصوصاً طی یک سال اخیر بر آن صحه گذاشته‌اند.

غفاری افزود: عواقب، آثار و تبعات شیوع ویروس کرونا از جمله بسته شدن و تعطیلی حدود ۱۰ هزار شرکت متوسط و کوچک آمریکایی معضلی نیست که دولت جو بایدن بتواند به راحتی آن‌ها را حل و فصل کند ضمن این‌که بحران بدهی‌های خارجی کماکان گریبان‌گیر دولت آمریکا است.

وی تصریح کرد: با توجه به بحران‌هایی که در سطوح اداری و زیرساختی آمریکا وجود دارد و وزارت خزانه‌داری آمریکا در این خصوص بارها بیانیه داده است و نهادهای اقتصادی و مالی این کشور و حتی مؤسسات خصوصی مالی نسبت به آن هشدار داده‌اند، امکان این‌که رئیس جمهور جدید آمریکا قدرت ایجاد یک تحول بنیادی به نحوی که تا سال ۲۰۲۴ که اولین دوره ریاست جمهوری او است بتواند معضلات را حل و فصل کند، وجود ندارد.

این کارشناس مسائل بین‎الملل خاطر نشان کرد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که با توجه به این‌که رویکرد سیاست خارجی آمریکا و استراتژی‌ها و راهبردهای کلان آن در نظام بین‌الملل عملاً تغییری نخواهد کرد، کماکان شاهد هدایت بخشی از تولید ناخالص داخلی آمریکا به سمت و سوی اهداف سیاست خارجی این کشور در منطقه غرب آسیا، شرق آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و دیگر نقاط خواهیم بود.

غفاری ادامه داد: با توجه به این مسئله اساساً قرار نیست و قرار نخواهد بود که از هزینه‌های آمریکا در سطح سیاست خارجی و در سطح مداخله‌گرایی در دیگر کشورها کاسته شود و این هزینه‌ها به بخش سیاست داخلی و بخش داخلی آمریکا هدایت شود.

وی با اشاره به این‌که بخشی از سقوط هژمونی آمریکا معلول نظام نئولیبرالیسم حاکم بر این کشور است، بیان کرد: در نظام نئولیبرالیسم شاهد برتری منافع مردم و اولویت دادن به منافع عمومی نیستیم و بالعکس باید منافع قدرتمندان و طبقه حاکم بر قدرت تأمین شود ولو این‌که شهروندان زیادی هم در این مسیر آسیب ببینند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تشریح کرد: بخش دیگری از سقوط هژمون آمریکا معلول سیاست‌گذاری‌های کلان آمریکا در نظام بین‌الملل است. استقرار هزاران نیروی آمریکایی به صورت رسمی و ده‌ها هزار نیروی آمریکایی به صورت غیررسمی در سایر نقاط دنیا و همچنین مداخله غیر مستقیم آمریکا در نبردها و جنگ‌های بین‌المللی که با هدف خدمت به لابی‌های تسلیحاتی صورت می‌گیرد باعث خروج بخش عمده‌ای از درآمدهای آمریکا از داخل این کشور و هدایت آن به سوی دیگر نقاط جهان و در نهایت ناکارآمدی دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: بسیاری از تحلیلگران آمریکایی سیاست‌ها و رویکردهای اقتصادی خرد و کوتاه مدت حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را به چالش کشیدند و اعلام کردند که نیازمند ظهور و بروز یک حزب سوم به غیر از دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا هستند که بتواند اولویت‌های اقتصادی را در آمریکا به سود منافع عمومی سامان دهد.

حنیف غفاری در پایان گفت: فراموش نکنیم که ساختار قدرت در آمریکا همان ساختار نئولیبرالیستی است و دو حزب سنتی آمریکا اجازه ایجاد حزب سوم را در آمریکا نخواهند داد. بنابراین این دوگانه ادامه خواهد داشت و متقاعب آن بحران‌های اقتصادی آمریکا نیز کماکان به قوت خود باقی خواهد بود.

280643

مطالب مرتبط