در پی توسعه مکانیزاسیون در شالیزارهااتفاق افتاد؛

تمایل جوانان گیلانی برای ورود به عرصه تولید برنج

مدیر توسعه مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: توسعه مکانیزاسیون موجب شده است که جوانان روستایی نیز تمایل بیشتری برای ورود به تولید برنج داشته باشند و اخیرا حتی برخی از جوانان شالیزارهایی را اجاره می‌کنند تا بتوانند در آن به کشت و تولید برنج بپردازند.
تصویر تمایل جوانان گیلانی برای ورود به عرصه تولید برنج

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، حیدر کامیاب با بیان اینکه سال گذشته کشت مکانیزه در ۱۶۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان انجام شد، اظهار کرد: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال در ۱۷۰ هزار هکتار از این اراضی کشت برنج به صورت مکانیزه انجام شود.

وی افزود: هم اکنون بالغ بر ۸۵۰۰ دستگاه نشاءکار در استان آماده ورود به مزارع هستند و به محض شروع زمان نشاء به کار گرفته خواهند شد.

کامیاب با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون به طور میانگین در همه شهرستان‌ها در حال انجام است، ادامه داد: شهرستان های رضوانشهر، تالش و صومعه‌سرا بیش از دیگر شهرستان‌ها نشاء برنج را به صورت مکانیزه انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است و در حال حاضر توسعه میکانیزاسیون در این شهرستان کمتراز میانگین استانی است، اما نسبت به سال‌های گذشته از رشد مکانیزاسیون خوبی برخوردار شده است.

کامیاب گفت: شهرستان شفت نیز از جمله شهرستان‌های گیلان است که در سال‌های اخیر شاهد رشد نشاء مکانیزه در شالیزارهای آن هسیتم.

مدیر توسعه مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: توسعه مکانیزاسیون علاوه بر کاهش رنج تولید برنج موجب کاهش هزینه‌های تولید برنج می‌شود و چون به طور معمول نشاء برنج توسط زنان در شالیزارها انجام می‌شد که کاری بسیار سخت است از این پس با توسعه مکانیزاسیون روزافزون شاهد کاهش فعالیت زنان نشاء‌کار در شالیزارهای استان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: توسعه مکانیزاسیون موجب شده است که جوانان روستایی نیز تمایل بیشتری برای ورود به تولید برنج داشته باشند و اخیرا حتی برخی از جوانان شالیزارهایی را اجاره می‌کنند تا بتوانند در آن به کشت و تولید برنج بپردازند.

منبع: یرنا

280320

مطالب مرتبط