معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان:

اختصاص ۳۹۱ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی به کشت گندم/توزیع بیش از 12 هزار بذر اصلاح شده گندم بین کشاورزان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طی سال زراعی امسال بیش از ۳۹۱ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است.
تصویر اختصاص ۳۹۱ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی به کشت گندم/توزیع بیش از 12 هزار بذر اصلاح شده گندم بین کشاورزان

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، اکبر کرامتی اظهار داشت : طی امسال در سطح 90 هزار و 196 هکتار از اراضی زراعی استان گندم آبی و درسطح 300 هزار و 932 هکتار گندم دیم کشت شده و هم اکنون 50 درصد از مزارع گندم استان در مرحله پنجه زنی کامل هستند که با توجه به وضعیت جوی استان و پایین بودن درجه حرارت عملیات داشت هنوز شروع نشده است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود از اواسط فروردین ماه با افزایش درجه حرارت عملیات داشت گندم از جمله استفاده از کود و مبارزه با علفهای هرز آغاز شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با توصیه به زارعان استان در زمینه استفاده از کود در مزارع عنوان کرد: توصیه می‌شود در مزارعی که زمان کشت از کودهای پتاسه و فسفاته استفاده شده است بهتر است در کوددهی بهاره از کودهای NPK با فسفات بالا به صورت محلول پاشی استفاده کنند.

کرامتی بیان کرد: همچنین در مناطقی که بارندگی کم است کودهای سرک با احتیاط مصرف و در صورت توزیع نامتناسب با بارندگی کود سرک به صورت محلول پاشی استفاده شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به احتمال خسارات سرمازدگی بهاره در بخش کشاورزی استان یادآور شد: توصیه می‌شود برای جبران خسارات سرمازدگی بهاره به دلیل تاثیرگذاری بالا از محلول پاشی اوره استفاده و نسبت به مبارزه به موقع علیه آفت سن مادری گندم، علف‌های هرز و استفاده از کود سرک در مزارع خود اقدام کنند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری ۴۰ هزار ریال تعیین و ابلاغ شده و امسال حدود ۱۲ هزار و ۸۵۷ تن بذر اصلاح شده گندم بین زارعین استان توزیع شده است.

280163