قالیباف:

ورق بازی یکطرفه با قانون لغو تحریم‌ها برگشت/ وعده های کاغذی پاسخگو نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به آمریکایی‌ها، گفت: وعده کاغذی و ناقص رفع تحریم‌ها پاسخگوی ملت ایران نیست؛ مردم و مسئولان در صدایی واحد منتظر اقدامی عملی برای رفع تحریم‌ها هستند.
تصویر ورق بازی یکطرفه با قانون لغو تحریم‌ها برگشت/ وعده های کاغذی پاسخگو نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور امروز صحن علنی مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و اعیاد مبارک شعبانیه، گفت: امیدوارم سال پیش رو با نقش آفرینی عمومی مردم سال پیشرفت اقتصادی ایران عزیز و سال عبور از چالش‌ها باشد.

به ملت تعهد می‌دهیم که برای تقویت تولید به جای ادعا عمل کنیم

وی افزود: رهبر معظم انقلاب امسال نیز محور شعار سال را تقویت تولید قرار دادند. ما به مردم تعهد می‌دهیم به جای شعار، گزارش عملکرد دهیم و به جای ادعا، عمل کنیم. در سال گذشته مجلس شورای اسلامی گام عملیاتی برای برداشتن موانع تولید برداشت که بازتاب چندانی در رسانه‌ها نداشت. موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با موافقت نمایندگان در سال گذشته اصلاح شد تا زمینه‌های قانونی رفع مجوزهای دست و پاگیر راه اندازی کسب و کار برداشته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در سال پیش رو نیز طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار که در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت می‌تواند تحولی در موضوع مجوزها ایجاد کند که در صورت تصویب نهایی این طرح برای ایجاد یک کسب و کار جدید جز در موضوعات امنیتی و بهداشتی نیازی به اخذ هیچ مجوزی نخواهد بود و مردم بدون پوشیدن کفش آهنی یا داشتن پارتی می‌توانند کسب و کار خود را صرفاً با اطلاع رسانی در سامانه مربوطه آغاز کنند.

قالیباف تصریح کرد: مجلس در گام‌های بعد با هم افزایی کمیسیون‌های صنایع و معادن، حمایت از تولید، اقتصادی، برنامه و بودجه، کشاورزی و عمران طرح‌های در دست اقدام که برای مانع زدایی و پشتیبانی از تولید نقش موثری ایفا می‌کند را در اولویت قرار خواهد داد.

وی اظهار داشت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ هم تصمیمات موثری برای حمایت از اشتغال گرفته است، مثل کاهش ۲۰ درصدی مالیات از واحدهای تولیدی و اصناف و اختصاص ۳۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه اشتغال با اولویت مناطق محروم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قانون قیمت گذاری محصولات کشاورزی نیز در مجلس تصویب شد که بر اساس آن در سال ۱۴۰۰ دیگر لازم نیست کشاورزان مثل سال‌های گذشته منتظر بمانند. دولت با هر قیمتی که خواست برای دست رنج آنها قیمت گذاری کند، قانون مصوب مجلس پس از سال‌ها بالاخره نمایندگان کشاورزان و تشکل‌های صنفی کشاورزی را وارد چرخه صنفی قیمت گذاری کرد.

مجلس وظیفه دارد در مبارزه با فساد فعالانه عمل کند

قالیباف اظهار داشت: رهبر انقلاب بر اهمیت مبارزه با فساد نیز تاکید داشتند، در تبیین ایشان شیوه مبارزه با فساد نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود که مطابق رهنمود معظم له راه مبارزه با فساد بستن کانال‌ها و مجاری فساد مانند اصلاح نظام بانکی و گمرکی است.

وی اضافه کرد: از آنجا که این رویکرد مبنایی در مبارزه با فساد، کارویژه مجلس و دستگاه‌های اجرایی است، مجلس به نوبه خود وظیفه دارد در این زمینه فعالانه عمل کند مخصوصاً اصلاح ساختار بودجه و دقت در تنظیم ابعاد برنامه هفتم ضروری است، از این رو دیوان محاسبات و کمیسیون‌های برنامه و بودجه موظف هستند تا این مساله را در اولویت کار خود قرار داده و اقدامات تقنینی و نظارتی لازم را در دستور کار مجلس قرار دهند و گزارش اقدامات خود را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گام دیگر برای لبیک به تقویت تولید این است که مجلس در سال ۱۴۰۰ به سرعت طرح جهش تولید برای تقویت مسکن را تصویب خواهد کرد. امیدواریم با این تصمیم انقلابی، تولید مسکن جهش پیدا کند تا مردم در بازار آشفته مسکن نفس راحت بکشند.

قالیباف افزود: این قانون چند صد هزار شغل و کسب و کارهای مختلف ایجاد می‌کند و در صورت همت دولتمردان ثمره این قانون می‌تواند به سرعت کام مردم را در سال جاری شیرین کند.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، قفل‌های صنعت هسته‌ای را باز کرد

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: نوع مواجهه با دولت جدید آمریکا در قبال تحریم‌های اقتصادی بسیار مهم است. خوشبختانه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، قفل‌های صنعت هسته‌ای را باز کرد، سمت و سوی بازی یکطرفه را تغییر داد و باعث شد که گذشت زمان به نفع ایران شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به گونه‌ای که اگر قبلاً گذشت زمان به معنای پابرجا ماندن تحریم‌ها همزمان با تعطیل ماندن صنعت هسته‌ای بود، اکنون گذشت زمان مساوی با پیشرفت صنعت هسته‌ای است و از طرف دیگر، در قبال تأخیر باید هزینه بدهند. همین روند که بسیار پرمنفعت و با هزینه صفر بوده، گشایش‌هایی در امر دیپلماسی ایجاد کرده اما این گشایش‌ها باید با اهتمام دستگاه دیپلماسی به رفع کامل تحریم‌ها و حصول منافع کامل اقتصادی برای ملت ایران منجر شود.

وعده کاغذی یا ناقص رفع تحریم‌ها، پاسخگوی مطالبه ملت ایران نیست

قالیباف تصریح کرد: آمریکایی‌ها بدانند که ایران برای رفع تحریم‌ها، راهبرد اصلی خود را بی‌اثر کردن تحریم‌ها قرار داده است و با فعال‌سازی صنعت هسته‌ای، آنها هستند که باید تصمیم بگیرند و تحریم‌های ایران را به طور کامل و به شکل عملی رفع کنند و وعده کاغذی یا ناقص رفع تحریم‌ها، پاسخگوی مطالبه ملت ایران نیست.

وی افزود: مردم و مسئولان در صدایی واحد، منتظر اقدام عملی طرف مقابل در رفع تحریم‌ها به طور مؤثر برای اقتصاد ایران هستند. بارها اعلام کرده‌ایم که ایران بعد از راستی‌آزمایی و اطمینان از کاغذی نبودن رفع تحریم‌ها، تعهدات خود را مطابق برجام اجرا خواهد کرد.

سند راهبردی همکاری ایران و چین هشداری مهم به آمریکا است

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص سند راهبردی همکاری ایران و چین نیز گفت: ما از این اقدام استقبال می‌کنیم، امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده قرن آسیا است، یک گام راهبردی محسوب می‌شود.

قالیباف اظهار داشت: امضای این سند، هشدار مهمی به آمریکا است که بفهمد مناسبات بین‌المللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو، برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند.

وی با بیان اینکه این سند می‌توانست بسیار زودتر امضاء شود، گفت: ما عقیده داریم زمان مهمی که باید برای شکل دادن به همکاری‌های واقعی اقتصادی و سیاسی و همچنین مقابله مؤثر با فشارهای ظالمانه آمریکا می‌شد، از دست رفته است. با این حال باید فرصت را مغتنم شمرد و اولاً این سند را با حفظ منافع ملی، تبدیل به پروژه‌ها، برنامه‌ها و همکاری‌های واقعی اقتصادی و سیاسی کرد. ثانیاً مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردی باید با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان نیز طراحی و اجرا شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود اهمیت سند راهبردی فعلی، باید توجه شود که این سند به ترسیم یک نقشه راه کلی در روابط ایران و چین بسنده کرده است.

قالیباف با بیان اینکه هدف‌های کلی، در این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند، اظهار داشت: باید اراده و برنامه‌های لازم برای تبدیل آن به همکاری‌های ملموس اقتصادی شکل گیرد. مجلس نظارت خواهد کرد تا هنگامی که برای اجرایی شدن این سند، موافقتنامه‌های همکاری بین دو کشور در دستور کار دولت قرار گیرد، علاوه بر این، به وظیفه خود مبنی بر رسیدگی دقیق به لوایح دولت در این زمینه و تصویب آنها مطابق منافع ملی عمل خواهیم کرد و مردم را نیز در جریان همه قراردادها قرار می‌دهیم.

280043