مدیرعامل انجمن اتیسم:

پیگیری و تلاش بیمه سلامت منجر به پوشش خدمات مبتلایان اتیسم شد

مدیرعامل انجمن اتیسم گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده در مجلس دهم، طیف اختلالات اتیسم درسرفصل بیماری‌های خاص و صعب العلاج تصویب و نهایی شد. همچنین در تلاش هستیم در سال ۱۴۰۰ اعتبار خاص اتیسم را دراین سرفصل از بیماری‌های خاص افزایش داده و مشخص کنیم.
تصویر پیگیری و تلاش بیمه سلامت منجر به پوشش خدمات مبتلایان اتیسم شد

به گزارش سایت خبری پرسون، سعیده صالح غفاری افزود: انجمن اتیسم ایران با بیش از ۲۰ دفتر و شعبه در کشور در کنار وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط مانند وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان بهزیستی در کنار سایر سازمان‌ها و نهادهای متولی رسیدگی به اختلالات اتیسم از نظرغربالگری، تشخیص، مداخلات زودهنگام، مداخلات توانبخشی، شرایط نگهداری موقت و شبانه روزی، آموزش‌های دوران پیش دبستانی و دبستان و مهارت آموزی و حرفه آموزی و همچنین رسیدگی به خانواده اتیسم هستند.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده در مجلس دهم، طیف اختلالات اتیسم درسرفصل بیماری‌های خاص و صعب العلاج تصویب و نهایی شد. همچنین در تلاش هستیم در سال ۱۴۰۰ اعتبار خاص اتیسم را دراین سرفصل از بیماری‌های خاص افزایش داده و مشخص کنیم. بخشی از این اعتبار توسط وزارت بهداشت از محل بیماری‌های خاص در تدوین و تخصیص بسته استاندارد خدمتی اتیسم ویژه کودکان و افراد دارای اتیسم قابل پرداخت به مراکز و کلینیک‌های توانبخشی خواهد بود که با وزارت بهداشت قرارداد خواهند داشت.

غفاری گفت: سازمان‌های بیمه سلامت، تامین اجتماعی و خدمات درمانی نیروهای مسلح مهم‌ترین سازمان‌هایی محسوب می‌شوند که در پوشش خدمات توانبخشی استاندارد اتیسم باید هزینه‌ها را پوشش بدهند و در سال ۱۳۹۹ این اتفاق مهم در شورای عالی بیمه سلامت نهایی شده و در حال حاضر توسط مسئولان سازمان بیمه سلامت برای اجرا پیگیری شده است.

وی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی و خدمات درمانی نیروهای مسلح نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که طبق بسته استاندارد مناسب برای هر سه طیف اتیسم، خدمات کار درمانی، گفتار درمانی، رفتار درمانی و ویزیت روان پزشک و بخشی از خدمات مراقبتی را تحت پوشش بیمه قرار بدهند.

مدیرعامل انجمن اتیسم ایران افزود: مهم‌ترین خدماتی که یک فرد دارای اتیسم نیاز دارد، خدمات توانبخشی شامل کار درمانی، گفتار درمانی، رفتار درمانی است و این موضوع بیشترین حجم فشار اقتصادی را به خانواده‌ها وارد می‌کند.

وی اظهار کرد: عملکرد سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۹ بسیار قابل قبول بوده و پیگیری‌های همزمان انجمن اتیسم ایران و سازمان بیمه سلامت به درستی اتفاق افتاد و این مسئولیت پذیری را در همه مسئولان سازمان بیمه سلامت مشاهده کردیم.

280021