روز طبیعت در خانه بمانیم

۱۳ فروردین از آیین های کهن ایرانیان است که با نام روز طبیعت و یا عامیانه سیزده بدر در میان مردم شناخته شده است.
تصویر روز طبیعت در خانه بمانیم

به گزارش سایت خبری پرسون مرکزی ، در این روز مردم برای آشتی با طبیعت و گذراندن روزی شاد به همراه خانواده به صحرا، دشت و باغ و بوستان می روند تا سال جدید را با شادابی و نشاط ادامه دهند، همچنین سبزه ها و ماهی قرمزهای سفره هفت سین خود را مجدد به آغوش طبیعت باز می گردانند؛ البته این بازگرداندن باید به گونه ای باشد که به طبیعت و زمین آسیب نرساند.

دو سال اخیر با توجه به شیوع کرونا ویروس در تمام دنیا، ایران نیز از شر این ویروس منحوس در امان نماند؛ لذا سال ۹۹ مردم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی و کاهش ویروس کرونا ۱۳ فروردین را در خانه ماندند، امسال نیز شرایط به همان منوال است و مردم باید برای احترام به سلامت خود و کادر درمان سیزده بدر را در خانه بمانند.
خبرنگار پرسون در اراک در همین رابطه گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

جانشین فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: پلیس این استان در اجرای ممنوعیت‌های تردد ۱۳ فروردین در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا در آماده‌باش کامل است.

سرهنگ یوسف سپهوند افزود: بر اساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به ممنوعیت دورهمی و تجمعات در بوستان‌ها در استان مرکزی، نیروی انتظامی از تردد و توقف در این اماکن جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: با افرادی که به تذکرات پلیس توجه لازم را نداشته باشند، برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز گفت: امروز سیزده فروردین ماه تمامی ورودی بوستان ها و مراکز تفریحی در تمامی شهرها مسدود شده و مامورین نیروی انتظامی به صورت میدانی نیز در این مناطق حضور خواهند داشت و نسبت به کنترل تمامی خودروها اقدام لازم را انجام خواهند داد.

سرهنگ سید علی حسینی ادامه داد: محدودیت شبانه از ساعت 22 تا ساعت سه همچنان در سراسر استان پابرجاست و از مردم تقاضا می‌شود امروز همانند سال گذشته همکاری ویژه‌ای با مجموعه نیروی انتظامی در سطح استان داشته باشند.

وی افزود: از مردم درخواست داریم برای حفظ سلامت خود و خانواده هایشان روز طبیعت را در خانه بمانند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز بیان کرد: آیین سیزده بدر، هر چند نشان از آشتی با طبیعت دارد؛ اما با توجه به آمار افزایشی مبتلایان به کرونا که نشات گرفته از رفت و آمدها در تعطیلات نوروز دارد، باید امسال توسط مردم این سنت انجام نشود.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: اگر مردم امروز به دیدار طبیعت بروند چیزی جز کرونا نصیبشان نخواهد شد؛ لذا از تمامی شهروندان درخواست دارم برای جلوگیری از افزایش کرونا، امروز را در خانه بمانند.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک نیز گفت: با احترام به حفظ سلامت مردم از شهروندان می خواهیم امروز را در خانه بمانند.

اکبر رضایی ادامه داد: سازمان فرهنگی شهرداری اراک، با توجه به اینکه مردم سبزه های نوروزی خود را در این روز بیرون می اندازند، برای اینکه این سبزه ها در خیابان و معابر رها نشوند، ایستگاه های جمع آوری سبزه سفره های هفت سین را در پارک ملت و امیرکبیر ایجاد کرده است.

وی ابراز کرد: شهروندان سبزه هایشان را به این ایستگاه ها تحویل دهند و ضمن گرفتن کیسه زباله رایگان، در مسابقه این سازمان نیز شرکت داده خواهند شد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک نیز از آمادگی این سازمان برای دریافت ماهی های قرمز سفره هفت سین در روز سیزده فروردین خبر داد و گفت: سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری اراک، با اتمام تعطیلات نوروزی تمهیداتی را برای جمع آوری ماهی های قرمز سفره هفت سین شهروندان اراکی در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تلف شدن ماهی های قرمز انجام داده است.

احمد حسنی بیان داشت: حضور ماهیان قرمز به اکو سیستم طبیعی آسیب وارد نموده و آب های سطحی را آلوده می نماید، بنابراین همشهریان اراکی و علاقمندان به محیط زیست می توانند در پایان تعطیلات نوروز ماهی های قرمز تزیینی سفره هفت سین خود را در محوطه آبنمای بوستان ملت و پارک وحش اراک رها سازی نمایند.

یکی از شهروندان اراکی نیز به خبرنگار پرسون، گفت: آیین سیزده بدر از سنت های ایرانیان است که در این روز به دشت و بوستان می روند.

وی افزود: این سنت دلیلی بر این نیست که امسال با توجه به شیوع کرونا، نیز انجام شود؛ بنابراین ما امسال برای اینکه به ویروس کرونا مبتلا نشویم، روز سیزده فروردین در خانه می مانیم.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: روز طبیعت را در خانه می مانیم و به سنت همیشگی آش رشته می پزیم و برای رهایی دنیا از کرونا دعا می کنیم.

وی اظهار کرد: کادر درمان طی یکسال گذشته با توجه به افزایش کرونا، بسیار تلاش کرده اند و مردم نیز باید برای کمک به مدافعان سلامت، از تجمع و دورهمی دوری کنند و روز طبیعت را به احترام کادر درمان و حفظ سلامت خودشان در خانه بمانند.

وی گفت: امروز بهترین فرصت برای مطالعه و انجام کارهای عقب افتاده ای است که همیشه برای انجام آنها منتظر رسیدن روز تعطیل هستیم.

روز طبیعت ۱۴۰۰ را تمامی مردم به احترام کادر درمان و سلامت خودشان در خانه هایشان می مانند تا هر چه زودتر شاهد از بین رفتن ویروس منحوس کرونا باشیم.

279709