به ادعای دانشمندان استنفورد؛

فرمول واکسن‌های فایزر و مدرنا در دسترس همه قرار گرفت

ایندیپندنت مدعی شد؛ دانشمندان استنفورد با مهندسی معکوس قطرات باقیمانده در واکسن‌های تزریق شده، توالی پیام‌رسان آر‌ان‌ای واکسن کووید-۱۹ شرکت مدرنا را منتشر کردند.

تصویر فرمول واکسن‌های فایزر و مدرنا در دسترس همه قرار گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون، این دانشمندان همکاران خود در شرکت‌های مدرنا و فایزر را ستایش کرده و گفته‌اند که آن‌ها «خدمت بزرگی» به جهان کرده‌اند. آن‌ها به رسانه «مادربورد» گفتند که در دسترس قرار دادن توالی پیام‌رسان آر‌ان‌ای واکسن‌ها «به نفع بشریت خواهد بود».

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و بخش‌های آسیب‌شناسی، ژنتیک، اطفال و دارو از سازمان غذا و داروی ایالات متحده اجازه گرفتند تا بطری‌های کوچک واکسن‌های تزریق شده را که دور ریخته می‌شدند نگه دارند. این توالی در روز ۲۳ مارس در سایت فناوری «گیت‌هاب» به اشتراک گذاشته شد.

آن‌ها گفتند:«همه علاقه‌مندان می‌توانند این توالی‌ها را بعدا استخراج و فیلتر کنند، اما دسترسی به آن‌ها در اسرع وقت و بی نیازی از حدس زدن فرمولشان، مقرون به صرفه و از لحاظ آموزشی ارزشمند است.»

کارشناسان همچنین گفته‌اند که این دانش به پژوهشگران در سراسر جهان کمک خواهد کرد «تا در هنگام آزمایش نمونه‌ها توالی‌های ویروس کووید-۱۹ یا واکسن آن را بهتر تشخیص دهند و آن را درمان کنند. این آزمایش‌ها گاهی به طور غلط مثبت در می‌آیند.

به گفته ارکان ایلبی، اندرو فایر، کاری نادو، هلن پارک، بروک بتس، اسکات بوید، رامونا هوه و ماسا شورا، به اشتراک گذاشتن اطلاعات توالی‌ها به دیگر پژوهشگران کمک می‌کند تا «زود تشخیص دهند این نوع توالی‌ها نتیجه‌ درمان هستند یا خود میزبان و واگیردار هستند.»

این اولین بار نیست که توالی واکسن کووید به اشتراک گذاشته می‌شود. در روز ۲۵ دسامبر سال گذشته، برت هوبرت، بنیانگذار «پاور‌دی‌ان‌اس»، از اطلاعات موجود در مورد واکسن فایزر/بایون‌تک برای کشف توالی پیام‌رسان آر‌ان‌ای آن استفاده کرد.

این دانشمندان در پستی در سایت «گیتهاب» نوشتند:«واکسن‌های آر‌ان‌ای به ابزاری کلیدی برای عبور از چالش‌های به وجود آمده در اثر همه‌گیری فعلی و چالش‌های متعدد دیگر در زمینه بهداشت عمومی و درمان تبدیل شده‌اند.»

به نوشته آن‌ها،«با معرفی واکسن‌های کووید-۱۹، این پیام‌رسان‌های آر‌ان‌ای مصنوعی به صورت گسترده میان انسان‌ها توزیع شده‌اند. توالی‌ها، با وجود فراگیر بودنشان، همیشه برای آر‌ان‌ای‌ها در دسترس نیستند.»

خبر فوری! دانشمندان استنفورد واکسن‌های مدرنا و بایون‌تک را بررسی کرده‌اند تا کد پیام‌رسان آر‌ان‌ای آن‌ها را پیدا کنند. این اولین بار است که توالی واکسن مدرنا را می‌بینیم. تا وقتی آنلاین در دسترس است آن را دریافت کنید: - برت هوبرت (@ PowerDNS_Bert) ۲۴ مارس ۲۰۲۱

دانشمندان استنفورد در مصاحبه‌ای از طریق ایمیل با نشریه «مادربورد» که بار اول این موضوع را گزارش داد، گفتند: «با معرفی واکسن، این توالی‌ها در بسیاری از مطالعات تحقیقاتی و تشخیصی مورد استفاده قرار گرفته‌اند». شناخت این توالی‌ها و توانایی تمایز آن‌ها از سایر آر‌ان‌ای‌ها در تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های زیست‌پزشکی در آینده بسیار مفید خواهد بود.»

استوارت تورویل، دانشیار ایمنی‌شناسی و آسیب‌شناسی در دانشگاه نیو ساوت ویلز، به روزنامه «گاردین» گفت که اطلاع از توالی مفید است:«تا در صورت ظهور مثبت‌های کاذب، بتوانید تشخیص دهید آر‌ان‌ای واکسن منشا آلودگی شما بوده یا نه.»

توالی پیام‌رسان آر‌ان‌ای واکسن مدرنا در سایت GitHub منتشر شد (پی‌دی‌اف) - هکر نیوز ۲۹ مارس ۲۰۲۱

دانشمندان در این پست گفتند که «داده‌های فایزر/بیون‌تک توالی گزارش شده برای آن واکسن را تأیید کردند، در حالی که توالی مدرنا در مقابل مرجع منتشر شده قابل بررسی نبود.»

منبع: independentpersian

279562

مطالب مرتبط