حلوای ضیابری صومعه سرا در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد

رئیس میراث فرهنگی شهرستان صومعه سرا از ثبت حلوای ضیابری در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت: با پیگیری های انجام شده توانستیم حلوای ضیابری را به نام سوغات این شهرستان ثبت ملی کنیم.
تصویر حلوای ضیابری صومعه سرا در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، علیرضا مهرگان روز دوشنبه با اشاره به اینکه برای ثبت رشته خشکار طاهر گوراب هم منتظر اعلام نتیجه بررسی پرونده هستیم، افزود: شیرینی‌های محلی، نوعی اصالت هستند که برای در امان ماندن از تغییر و فراموشی ثبت آنها، پیگیری و مراحل پخت آن مستندسازی می‌شود.

وی عنوان کرد: ظرفیت های دیگری برای ثبت در آثار ناملموس در این شهرستان شناسایی شده که بزودی اطلاع رسانی می شود.


حلوا ضیابری که شیرینی محلی گیلان به شمار می رود توسط بانوان منطقه ضیابر شهرستان صومعه سرا تولید می شود. ساخت این حلوا به چند قرن پیش برمی گردد و مواد به کار رفته در این حلوا، آرد شکر، مغزگردو، گل بنفشه، گل رُز محمدی، شوید و پونه می باشد.

پیش از این مهارت فراوری سیاه شکر شهرستان صومعه سرا در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده بود.


کشت نیشکر از قدیم به‌صورت سنتی با قدمت بیش از ۱۳۰ سال در این منطقه انجام می‌شود و عمده کاربرد آن هم برای تولید نیشکر و شکر سیاه و فرآورده‌های آن انجام می‌گیرد و سالانه بیش از ۲۵ تن شکر سیاه و فرآورده‌های آن را روانه بازار می شود.


این محصول، کاملاً ارگانیک و دارای خواص طبی است، بازار پسندی خوبی دارد و به عنوان سوغات محلی این شهرستان شناخته می‌شود که در صورت ورود صنایع تبدیلی و بسته بندی می‌تواند در صنایع شیرینی پزی و درمانی کاربرد زیادی داشته باشد.

شهرستان صومعه سرا با حدود ۱۳۰هزار نفر جمعیت سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

منبع: ایرنا

279257

مطالب مرتبط