سبزعلیپور در گفت‌و‌گو با پرسون؛

آزادسازی دلارهای بلوکه تأثیری در اقتصاد ایران ندارد (بخش اول)

یک کارشناس اقتصادی گفت: آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده ایران، اقدام مثبتی است؛ اما تاثیر چندانی در اقتصاد و روند کشورداری ما ندارد. این موضوع صرفا جنبه روانی دارد، تنش‌ها را از بین برده و کشورهای مختلف را آماده مراودات اقتصادی با ایران می‌کند.
تصویر آزادسازی دلارهای بلوکه تأثیری در اقتصاد ایران ندارد (بخش اول)

خبرنگار اقتصادی پرسون، گفت‌و‌گویی با محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران وکارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در خارج کشور بر وضعیت فعلی اقتصاد داشته که به شرح ذیل است.

سبزعلیپور بیان کرد: آزادسازی دلارهای‌بلوکه شده ایران در کشورهای عراق، عمان و کره جنوبی، با چراغ سبز آمریکا، اقدام مثبتی است؛ اما تاثیر چندانی در اقتصاد و روند کشورداری ما ندارد. این موضوع صرفا جنبه روانی دارد، تنش‌ها را از بین‌برده و کشورهای مختلف را آماده مراودات اقتصادی با ایران می‌کند.

وی ادامه داد: آزادسازی پول‌های بلوکه شده، احتمالا نرخ دلار را تعدیل می‌کند و به نفع معیشت مردم است. اما در نگاه تخصصی این پول‌ها تاثیر چندانی در اقتصاد کشور ندارد. زیرا به صورت نقد به ایران تحویل داده نمی‌شود. مثلا می‌گویند از یک میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی می‌توانید برای واردات واکسن استفاده‌کنید.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران افزود: آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده حتی به صورت پول نقد نیز تاثیری در وضعیت اقتصادی کشور ندارد. رقم دلارهایی که با توافق برجام آزاد شد؛ بسیار بیشتر از دلارهای بلوکه شده فعلی بود. اما نتوانست گشایشی در روند اقتصادی کشور ایجاد کند. تاثیر این دلارها، مانند ریختن یک لیوان آب در کویر است.

سبزعلیپور بیان کرد: مشکل کشور ما کمبود نقدینگی نیست، بلکه سوء مدیریت است. تمام رسانه‌های دنیا از روند پیشرفت خود صحبت می‌کنند؛ در حالی که در ایران اخباری منتشر می‌شود که باعث خجالت است. دولت بعد از 42 سال نتوانسته معیشت مردم و توزیع کالاهای اساسی را مدیریت کند.

وی با بیان این که ممکن است دولت، پول‌های بلوکه شده را صرف کسری بودجه خود کند، گفت: این منابع برای رفع مشکلات صنایع و یا ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرک اختصاص نخواهد یافت. برخی از کارخانه ها به دلیل کمبود مواد اولیه، تعدیل نیرو را انتخاب می‌کنند. اگر این پول ها مدیریت نشود و صحیح توزیع نشود، چه تاثیری می‌تواند در روند اقتصادی کشور داشته باشد؟ همان طور که دلار 4200 تومانی، نتیجه ای جز رانت نداشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بررسی کارنامه ریاست جمهوری روحانی در 8 سال گذشته نشان از مشکل مدیریتی این دولت دارد. این دولت مشکل صنایع، نیروی کار جوان و منابع ندارد. با وجود سوابق و تحصیلات عالی مدیران دولتی، مدیریت کشور مشکل دارد و آب از سرچشمه گل آلود است. با افزایش فروش نفت و نقدینگی نیز اتفاقی در کشورداری و زیربنای کشور رخ نمی‌دهد.

سبزعلیپور بیان کرد: بر خلاف باور عموم پول‌های وارد شده به کشور مستقیم به سر سفره مردم نمی‌رود. اگر این منابع به واردات اختصاص یابد نیز به افرد خاصی تعلق می‌گیرد و مشکلات مردم را رفع نمی‌کند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت طبق بودجه، قابل تحقق نیست. زیرا کشور درگیر تحریم‌های نفتی و بانکی است. این دولت نمی‌تواند برای رفع مشکلات مردم و کشور اقدام مثبتی انجام دهد.

279236