استان گیلان میتواند دروازه ورود کشور به بازارهای اروپایی باشد

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به رشد صادرات استان به ۶۰۰ میلیون دلار طی سال گذشته، گفت: با وجود امکانات مناسب ترانزیتی و دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون دلاری کشورهای حوزه خزر، چنانچه در سطح کلان کشور عزم جدی برای پایلوت صادرات گیلان و برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و افزایش تبادلات تجاری وجود داشته باشد، این استان دروازه ورود به بازارهای اروپایی و CIS و ارتقای جایگاه و تراز تجاری کشور می‌شود.
تصویر استان گیلان میتواند دروازه ورود کشور به بازارهای اروپایی باشد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، فرهاد دلق پوش ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۴۰ درصد اشتغال و ۶۰ درصد اقتصاد بر عهده حوزه صنعت، معدن و تجارت و زیر مجموعه آن است، گفت: مهمترین سلاح جنگ اقتصادی، تولید و سهم بخش صنعت گیلان از تولید ناخالص داخلی(GDP) ۲۲ درصد است که ۱۸ درصد متعلق به بخش کشاورزی و مابقی مربوط به بخش‌های گردشگری و خدمات است.

وی با بیان اینکه سهم ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت گیلان نسبت به کل کشور ۵.۲ درصد است، بیان کرد: با برنامه‌ریزی و سیاست گذاری به عمل آمده کارگروه‌های مختلف نظیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تنظیم بازار، پایش کارت بازرگانی، توسعه صادرات غیرنفتی، شورای معادن، صیانت قضائی از تولید، کمیسیون نظارت و میزهای کالایی که در مورد بادام، چای و زیتون با هدف حمایت از بنگاه‌های اقتصادی تعریف و تشکیل شده است.

اشتغال ۸۵ هزار نفر در حوزه تولید و صنعت گیلان

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه در سال جهش تولید، تمامی برنامه‌های عملیاتی این سازمان برای تحقق حداکثری اهداف اقتصادی استان در حوزه‌های تولیدی و تجاری و معدنی معطوف شد، افزود: در حوزه صنعت و تولید با وجود شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های خصمانه، تعداد واحدهای صنعتی گیلان به بیش از سه هزار واحد می‌رسد و حدود ۸۵ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت گیلان اشتغال دارند.

دلق پوش با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۹۰ واحد صنعتی جدید در نقاط مختلف استان به بهره برداری رسید، تصریح کرد: البته در قالب کارگروه رونق تولید و ستاد تسهیل و رفع موانع و بازسازی و نوسازی صنایع استان، تسهیلاتی بیش از هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان در یکسال گذشته به ۴۲۵ واحد صنعتی برای رفع مشکلات مالی و پشتیبانی صنعتی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در راستای همکاری سازمان صمت استان و پارک علم و فناوری و بر اساس اولویت‌های تعیین شده، هم اکنون بیش از ۶۵ واحد صنعتی دانش بنیان در استان وجود دارد و حدود ۱۲۴ واحد نیز موفق به اخذ پروانه تحقیق و توسعه (R&D) از سازمان شده‌اند.

دلق پوش ادامه داد: با توجه به قرارگیری گیلان در مجاورت دریای خزر و وجود سه بندر و چهار اسکله با بهره‌مندی از ظرفیت‌های ترانزیتی ریلی، بندری، جاده‌ای و منطقه آزاد انزلی این استان در حوزه صادرات و تجارت خارجی نقش بسزایی داشته است.

افزایش ارزش ریالی صادرات گیلان در سه سال گذشته

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به رشد صادرات استان به ۶۰۰ میلیون دلار طی سال گذشته، گفت: با وجود امکانات مناسب ترانزیتی و دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون دلاری کشورهای حوزه خزر، چنانچه در سطح کلان کشور عزم جدی برای پایلوت صادرات گیلان و برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و افزایش تبادلات تجاری وجود داشته باشد، این استان دروازه ورود به بازارهای اروپایی و CIS و ارتقای جایگاه و تراز تجاری کشور می‌شود.

وی به بیش از هفت مزایده برای واگذاری و احیا معادن راکد دارای ذخایر معدنی در استان گیلان اشاره و اضافه کرد: مجموع برداشت‌های معدنی موقت (اجازه برداشت‌ها) یک ساله بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ تن مصالح و مواد معدنی بوده و هم اکنون در استان ۵۶ معدن دارای پروانه بهره برداری فعال داریم که پشتیبان عمران و آبادانی گیلان هستند.

دلق پوش با بیان اینکه بیش از هفت هزار و ۶۰۰ پرونده قطعی تخلف در یکسال گذشته تشکیل شده است، افزود: جریمه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومانی برای این تخلفات در نظر گرفته شده که حاصل تلاش ۱۷۵ هزار بازرسی توسط بازرسان این سازمان است.

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه جهت سهولت در امر تولید و صنعت، صدور مجوزهای بخش تولید را به شهرستان‌های گیلان تفویض کردیم، ادامه داد: این امر سبب می‌شود که بدون اتلاف وقت، علاقمندان به تولید و صنعت بتوانند در هر شهرستان بدون مراجعه به مرکز استان به‌راحتی جواز تأسیس و پروانه بهره برداری صنعتی دریافت کنند.

دلق پوش با بیان اینکه با هدف گذاری انجام شده ابتدای سال در گیلان، ۱۹۰ واحد جدید با اشتغال بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر به بهره‌برداری رسید، افزود: بیش از ۷۸ طرح جدید با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در دست اقدام است که در نیمه اول سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی اظهار کرد: بهره برداری از این طرح زمینه اشتغال بیش از هزار و ۳۰۰ نفر فراهم می‌کند.

منبع: مهر

279213

مطالب مرتبط