فرش بیجار؛ هنری فراموش شده در کردستان

اگر از این صنعت حمایت نگردد و امتیازاتی برای بافنده ها و صاحبان کارگاههای تولیدی قایل نشوند به جرات می توانیم بگوییم تا 20 سال دیگر، تولید فرش دستباف بیجار نایاب می گردد چون دیگر بافنده ای برای این کار وجود نخواهد داشت.

تصویر فرش بیجار؛ هنری فراموش شده در کردستان

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، هیچ هنرمندی در کشور و حتی کشورهای خارجی وجود ندارد که با «فرش بیجار» غریبه باشد.

امروز فرش بیجار زینب بخش خانه های ایرانیان و حتی مردمان کشورهای خارجی است. دستان هنرمندان بیجاری، هنر ایرانی را به رخ جهانیان می کشند.

همه هنرمندان فرش باف بیجاری با بالا رفتن دار قالی در وقت چله کشی نقشهای خیالی زیبایی بر تارو پودهای سفید در اذهان خود نقش می بستند.

شبها با نوای همخوانی مادر و صدای متناوب ایلمه به خواب می رفتند و با صدای کوبیدن ملایم دف صبحها از خواب بیدار شدند.

با پایین آمدن دار قالی بعد از اتمام بافت همه اهل خانه بر خود می بالیدیم که مادر و خواهرانی هنرمند داریم که در امرار معاش خانه دوشادوش پدر خانواده با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می کنند..

چه روزها دست بافنده زخم خورده چاقوی ابزارِ بافت، می شد و چه شبها بیخوابی با درد عضلات و ناله بافنده عجین می شد.

به مرور زمان و کهولت سن دردهای عضلانی تشدید و چشمهای هنرمندان کم سویی را برای بافنده های حرفه ای به ارمغان می آورد.

ماحصل دسترنج بیخوابی های بافنده های هنرمند فرش زیر پا می شود.

ای کاش فرش دستباف به جایگاه 20 سال قبل خود برمی گشت و دولتمردان کمکی به این صنعت می کردند تا به دست فراموشی سپرده نشود.

میانگین سنی بیشترین بافنده های فرش در بیجار را بانوان دهه چهل و پنجاه و تعداد اندکی هم دهه شصتیها را تشکیل می دهند.

اگر از این صنعت حمایت نگردد و امتیازاتی برای بافنده ها و صاحبان کارگاههای تولیدی قایل نشوند به جرات می توانیم بگوییم تا 20 سال دیگر، تولید فرش دستباف بیجار نایاب می گردد چون دیگر بافنده ای برای این کار وجود نخواهد داشت.

اما با این حال پیشنهاداتی برای فراموش نشدن فرش بیجار در عرصه داخلی بین المللی وجود دارد، پیشنهاداتی که می تواند این هنر کهن را جانی دوباره ببخشد.

پیشنهادات:

1)اگر تسهیلات بلند مدت با کارمزد کم بافنده ها و کارگاههای تولیدی بیشتر شود قطعا متقاضی بافندگی بیشتر می شود.

2)اگر معافیتهای مالیاتی در صادرات این صنعت در متراژهای مختلف صفر شود تولید کنندگان اشتیاق بیشتری به افزایش تولید و صادرات خواهند داشت

3)اگربستری برای معرفی این صنعت در فضای نمایشگاههای برون مرزی با رایزنی سفیران و دولتمردان در کشورهای مختلف بصورت رایگان در اختیار تولید گنندگان این صنعت قرار گیرد یقینا ارز آوری خوبی به ارمغان می آورد.

4) اگر سختی کار در بیمه تامین اجتماعی برای بافندگان لحاظ گردد با افزونی بافنده مواجه خواهیم شد و اینکارخونی تازه در رگ این میراث ملموس به ارمغان خواهد آورد.

5) تیمچه سنتی بیجار در صورت باز سازی سیستم گرمایشی و تاسیسات برقی با تامین حفظ و حراست شبانه روزی فضایی مناسب برای خانه فرش بیجار در جذب توریست و معرفی صنایع دستی و سوغات بیجار می باشد که امید است به این کار تخصیص پیدا کند.

گزارش: مهدی ولایتی

279126