تقوی نیا در گفتگو با پرسون (بخش دوم):

آمریکا در دوره جدید وارد فاز افزایش تنش با ایران نمی شود

دکتر علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: ایالات متحده در دوره جدید به هیچ وجه وارد فاز افزایش تنش و تهدید با ایران نخواهد شد و مقابله با رقیب بزرگتر یعنی چین را ارجح بر تلاش برای کنترل رقیب کوچکتر می داند .

تصویر آمریکا در دوره جدید وارد فاز افزایش تنش با ایران نمی شود

دکتر علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون اظهار داشت: در زمینه سیاست خارجی نیز باید گفت بایدن فردی تربیت شده در ساختار سیاسی سنتی آمریکاست و قدرت های نظامی و اقتصادی شرقی را خطر درجه اول برای کشورش می داند و بدین دلیل سعی دارد پرونده سایر چالش ها را به نوعی با موفقیت ببندد و با خیال راحت به سمت چین و روسیه شیفت کند.

این کارشناس مسایل غرب آسیا تاکید کرد: لذا نگارنده معتقد است ایالات متحده در دوره جدید به هیچ وجه وارد فاز افزایش تنش و تهدید با ایران نخواهد شد و مقابله با رقیب بزرگتر یعنی چین را ارجح بر تلاش برای کنترل رقیب کوچکتر می داند.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: بایدن نیک می داند در دوره ای که آمریکا ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه مصرف نمود، غول شرقی آرام آرام در طی همکاری با غرب توانست تکنولوژی را دریافت نماید و با استفاده نیروی کار ارزان ، انضباط آهنین و مدیریت موفق به رقیبی جدی برای صنعت غرب بدل شود.

دکتر تقوی نیا در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بنابراین بعید است که اشتباه اسلاف خویش را مرتکب گردد و توان نظامی و اقتصادی کشورش را در این منطقه درگیر و نتیجتا فرسایش دهد.

وی افزود: پس سعی خواهد کرد به هر شکل ممکن با ایران به تفاهمی پایدار دست یابد لکن در این خصوص موانع مهمی نیز وجود دارد ؛ ابتدا امنیت متحد استراتژیک آمریکا در کرانه مدیترانه یعنی اسرائیل مدنظر است که به شدت با لغو تحریم های ایران مخالفت می کند و لابی قدرتمند آن نیز در کنگره و سنا فعالند تا اجازه ندهند جمهوری اسلامی به منابع مالی خود دسترسی پیدا کند.

این کارشناس مسایل غرب آسیا ادامه داد: بازیگران دومی که با لغو تحریم ها مخالفند اعراب حاشیه خلیج فارسند که دلارهای آنان از جمله پایه های ثبات اقتصاد و رونق صنایع آمریکاست.

دکتر تقوی نیا بیان داشت: البته تفکر حاکم بر دولت فعلی آمریکا نیز دست کمی از آنان ندارد و قصد ندارد تحریم ها را به گونه ای لغو کند که تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران بگذارد.

وی گفت: بنابراین به باور نویسنده این مطلب آمریکا در برابر ایران با ۲ گزینه روبروست ؛ اول این که به فشارهایش ادامه دهد تا به زعم خود ایران را پای میز مذاکره بیاورد. اما تجربه ثابت کرده چنین رویه ای دیگر نتیجه مورد نظر را در پی نخواهد داشت و موجبات حرکت بیشتر ایران به سمت شرق و چین خواهد شد و همچنین برنامه هسته ای ایران را شتاب می دهد؛ رخدادی که غرب به هیچ عنوان نمی تواند آن را بپذیرد .

این کارشناس مسایل غرب آسیا تاکید کرد: گزینه دوم نیز این است که تحریم ها را لغو کند تا اولا ایران به برجام بازگردد و برنامه هسته ای او فریز گردد و زمینه را برای روی کار آوردن نیروهای متمایل به بهبود رابطه با غرب در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فراهم کند.

دکتر تقوی نیا تصریح نمود: پالس های اخیر دوطرف از جمله توافق دولت روحانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی و عقب نشینی غرب از صدور قطعنامه در شورای حکام همان نهاد ، نشان دهنده تمایل به حل مسئله از طریق دیپلماتیک است که اما باید دید آیا در نهایت طرفهای غربی می توانند امتیازات مدنظر ایران را بپردازند؟

این کارشناس مسایل غرب آسیا در پایان سخنان خود گفت: ۳ ماه زمان بیشتر باقی نمانده است و بدون تردید تعامل با اصولگرایان انقلابی به مراتب برای آمریکا سخت تر خواهد بود .

آیین مهر ـ کردستان

278989