رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌و گو‌ با پرسون؛

کاهش قیمت مسکن در سال 1400

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با تاکید بر آمارهای متناقض قیمت مسکن، گفت: هماهنگی لازم میان بانک مرکزی، مرکز آمار، وزارت راه و شهرسازی و صدا‌ و‌سیما در ارائه آمارهای دقیق وجود ندارد و همین موضوع باعث تلاطم در بازار مسکن در سال 99 شد.
تصویر کاهش قیمت مسکن در سال 1400

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی پرسون بیان کرد: در سال جاری بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت خانه 48 درصد افزایش پیدا کرده؛ در حالی که در واقعیت افزایش قیمت 8 تا 12 درصد بود. ضمن این که وعده‌های ساخت مسکن اجتماعی نیز محقق نشد و سال 99 را به پرتلاطم ترین روزهای بازار مسکن تبدیل کرد.

وی در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سال آینده گفت: احتمالا سال آینده قیمت مسکن بدون افزایش مجدد، کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان این که از کاهش قیمت‌ها استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: آمارهای متناقضی از نوسانات بازار مسکن ارائه می‌شود. برای مثال مرکز آمار اعلام می‌کند قیمت مسکن 9 درصد افزایش پیدا کرده و صدا و سیما از کاهش 15 درصدی خبر می‌دهد. مرکزآمار، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در ارائه آمارها با یکدیگر هماهنگ نیستند.

اقتصاددان باید استقلال عمل داشته باشد

قلی خسروی افزود: در حوزه مسکن، مقداری سیاست کاری نیز وجود دارد. وقتی اقتصاددان وارد حوزه سیاست شود دیگر اقتصاددان نیست. اقتصاددان باید استقلال عمل داشته و در سیاست دخالت نکند. متاسفانه این قشر، در سال 99 برای مردم باعث بحران شدند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در پاسخ به این سوال که اگر گشایشی در رابطه با تحریم‌ها رخ دهد، مسکن دچار چه تحولاتی می‌شود، گفت: در سال 1400 به دلیل این که سیاست جهانی تندروها بر علیه ایران حاکم نیست، قطعا وضعیت اقتصادی کشور بهبود می‌یابد و قیمت مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند.

278873