سفری به کردستان (بخش هفتم)؛

«سنندج»؛ شهر هزار تپه ایران/ «سنه دژ» یادگاری از دوران صفویه

اهالی کردستان نیز این شهر را «سنه» به معنای کوه، می‌خوانند و وجه تسمیه آن را به دژی منسوب می کنند که در دوره صفویه در آن بنا شد و از آن پس این شهر «سنه‌دژ» نام گرفت.

تصویر «سنندج»؛ شهر هزار تپه ایران/ «سنه دژ» یادگاری از دوران صفویه

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، سنندج مرکز استان کردستان و دومین شهر بزرگ کُرد نشین ایران، بعد از کرمانشاه است. سنندج به شهر هزارتپه نیز معروف است.

این شهر از سمت غرب به کوه آبیدر و شهر مریوان و سروآباد، از سمت شمال به کوه شیخ معروف و شهر دیواندره، از سمت جنوب به کوه سراج الدین و شهر کامیاران و از سمت شرق به دهگلان و بیجار محدود شده‌ است.

اهالی کردستان نیز این شهر را «سنه» به معنای کوه، می‌خوانند و وجه تسمیه آن را به دژی منسوب می کنند که در دوره صفویه در آن بنا شد و از آن پس این شهر «سنه‌دژ» نام گرفت.

طبق آخرین سرشماری انجام‌شده، جمعیت شهر سنندج بالغ بر ۴۱۲,۰۰۰ نفر است که غالب آن‌ها از مسلمانان اهل تسنن هستند و به زبان کردی سورانی صحبت می‌کنند. هم‌چنین در سنندج اقلیتی از شیعیان و یهودیان زندگی می‌کنند که اکثر آن‌ها از شهرهای دیگر به این شهر آمده‌اند.

آب و هوای سنندج

سنندج با قرارگیری در نواحی کوهستانی ایران، آب و هوایی سرد و نیمه‌خشک دارد. در فصل بهار و تابستان نیز آب و هوای آن معتدل است.

دمای هوای سنندج در تیر ماه به حدود ۴۴ درجه سانتی‌گراد و در بهمن ماه، به منفی ۱۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. طبیعی است که بهترین زمان سفر به سنندج فصل بهار است که طبیعت زیبایی‌های خود را بیش از پیش به دوستدارانش عرضه می‌کند.

در فصل تابستان نیز هرچند که دمای شهر در طی روز ممکن است آزاردهنده باشد، اما ییلاقات پیرامون آن از دمای مطبوعی برخوردار هستند.

دیدنی های سنندج

محدوده بافت تاریخی و فرهنگی شهر سنندج نشان‌گر فعالیت‌های شهرسازی در دوره صفوی و قاجار است و بناهای مسکونی و عام‌المنفعه گوناگون تاریخی همچون حمام، مساجد و بازار از آن دوره برجای مانده است.

در معماری معاصر نیز به دلیل وجود ارتفاعات رشته کوه زاگرس که این شهر را محصور کرده‌اند، کوچه‌ها و محلات بر حسب شیب زمین شکل گرفته‌اند. در بیشتر قسمت‌های شهر، ساختمان‌ها به شکل پلکانی ساخته شده‌اند و به جز محلات نوساز، بیشتر کوچه‌ها باریک و پر پیچ و خم و پله‌ای است.

از جاهای دیدنی سنندج می‌توان به مسجد جامع سنندج (مسجد دارالاحسان)، عمارت آصف وزیری (خانه کرد)، عمارت وکیل‌الملک، موزه سنندج، چهار باغ و عمارت خسروآباد، حمام خان، عمارت مشیر دیوان، امامزاده هاجر خاتون، حمام شیشه، آرامگاه امامزاده پیر عمر و عمارت حبیبی اشاره کرد.

بازار سنندج نیز در کنار بافت تاریخی خود، از جاذبه‌های فرهنگی شهر محسوب می‌‌شود. شهر سنندج مراکز خرید و پاساژهای مدرن دیگری نیز برای علاقمندان به خرید دارد.

هم‌چنین مجموعه تفریحی و کوهستانی پارک آبیدر، باغ سپیدار، پارک جنگلی کشاورز و دریاچه سد قشلاق نیز از دیگر دیدنی های سنندج هستند که برای علاقمندان به طبیعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

سوغات سنندج

به انتخاب شما بستگی دارد که به سراغ صنایع دستی سنندج بروید یا سراغ خوراکی‌های خوشمزه آن! صنایع‌دستی سنندج از قدمت بسیاری برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قالی‌بافی، پارچه‌بافی سنتی، کلاش یا گیوه، نازک‌کاری و صنایع دستی چوبی مانند تنبور و دف، تخته نرد و... اشاره کرد. در میان سوغات‌های خوراکی سنندج نیز انواع شیرینی کنجدی، بادام‌سوخته و آدامس طبیعی از گزینه‌های محبوب هستند.

غذا‌های محلی سنندج

در سفر به کردستان، جایی بهتر از سنندج برای چشیدن غذاهای محلی استان کردستان نمی‌توان یافت. انواع نان‌های محلی چون شلکینه، برساق و کلانه و آش‌هایی چون عدس بلغور، دوغه‌وا و گزنه از غذاهای سنتی سنندج هستند. همچنین کباب کُردی، خورش ریواس، خورش تره کردی و قایرمه را فراموش نکنید.

رستوران های سنندج

اگر تمایل به چشیدن غذاهای سنتی و محلی دارید، از بهترین رستوران های سنندج می‌توان به رستوران جهان‌نما، رستوران دهکده، رستوران و سفره‌خانه آبیدر و اقامتگاه های بومگردی متعددی که در حاشیه شهر قرار دارند، اشاره کرد. از دیگر رستوران‌ها و کافه های سنندج که به‌خاطر غذای خوشمزه و با کیفیت شناخته‌شده هستند، می‌توان رستوران مروارید، ترک دنر سنندج و رستوران و فست فود خاطره خوب را برشمرد.

هتل های سنندج

معروف‌ترین هتل شهر سنندج، هتل شادی است که یک مجتمع ۴ ستاره در مرکز شهر سنندج است. از دیگر هتل های سنندج می‌توان به هتل جهانگردی سنندج و هتل آبیدر و مجتمع اقامتی هشت‌چنار اشاره کرد. اقامتگا‌ه‌های بومگردی نیز که در سال‌های اخیر در اطراف شهر و روستاهای نزدیک به سنندج افتتاح شده‌اند و تعداد آن‌ها رو به افزایش است، از گزینه‌های محبوب اقامتی برای علاقمندان به درک و تجربه زندگی مردم محلی هستند.

سفر به سنندج

برای سفر به سنندج می‌توانید به صورت هوایی یا زمینی اقدام کنید. انواع تورهای کردستان نیز معمولا بخشی از برنامه تور یا تمام آن را به بازدید از سنندج اختصاص می‌دهند. در ادامه با راه‌های دسترسی به شهر سنندج بیشتر آشنا می‌شوید.

سفر زمینی به سنندج

اگر با وسیله شخصی به این شهر سفر می‌کنید و از استان‌های شمالی و جنوبی کردستان یعنی آذربایجان غربی یا کرمانشاه به این استان وارد نمی‌شوید، بهترین راه این است که خود را به شهر همدان رسانده و از آنجا راهی سنندج شوید.

دسترسی به سنندج از استان آذربایجان غربی، از طریق جاده بوکان ـ سقز ـ سنندج و از استان کرمانشاه، از طریق جاده کامیاران میسر است.

فاصله تهران تا سنندج حدود ۵۰۰ کیلومتر است که با سرعت معمولی و بدون احتساب توفق میان راهی حدود ۶ ساعت زمان می‌برد. اگر بدون وسیله شخصی سفر می‌کنید، امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سنندج برای شما مهیاست.

شهر سنندج دارای دو پایانه مسافربری است که در ساعات مختلف روز جابجایی مسافر در آن‌ها با ماشین و اتوبوس‌های مسافربری بین سنندج و دیگر شهرهای بزرگ و شهرهای استان کردستان انجام می‌پذیرد.

متاسفاته دسترسی ریلی به سنندج هنوز فراهم نیست و پروژه احداث راه‌آهن سنندج یکی از پروژه‌های قدیمی حمل‌ونقل کشور است که طبق آخرین پیش‌بینی‌های مسئولین، راه‌اندازی آن حداقل تا اواسط سال ۱۴۰۰ امکان‌پذیر نخواهد بود.

سفر هوایی به سنندج

فرودگاه سنندج یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران است که در جنوب شهر سنندج واقع شده و روزانه پروازهای مختلفی توسط شرکت‌های هواپیمایی مختلف بین شهرهای ایران و این فرودگاه در جریان است.

هم‌چنین از این فرودگاه پروازهایی به برخی شهرهای خارجی پیرامون همچون اربیل عراق نیز انجام می گیرد.

گزارش: سولماز خیاطی

278848