ملازهی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

حکومت فدرالی مناسب ترین گزینه برای یمن است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در صورتی که در یمن بر سر یک حکومت مرکزی قدرتمند توافق نشود؛ تشکیل حکومت فدرال و سهم مشخص طبق قانون اساسی برای گروه‌های درگیر در جنگ مناسب ترین راهکار است.
تصویر حکومت فدرالی مناسب ترین گزینه برای یمن است

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: در واقعیت، جنگ یمن، جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی است و معادلات بسیار پیچیده ای در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر جنگ یمن، به مرحله ای رسیده که توجیه عقلانی ندارد. بلکه به محاسبات منطقه‌ای و سیاسی کشورهای درگیر بازمی‌گردد. جامعه یمن، تقریبا در حال از هم گسیختگی، فقر و فلاکت است. این جنگ فاجعه بار، باعث تخریب زیربنایی و انسانی در یمن شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که راه حل پایان دادن به جنگ یمن چیست، گفت: در درجه اول باید ایران و عربستان سعودی و سپس حوثی‌ها و دولت عربستان به یک تفاهم برسند.

ملازهی ادامه داد: قدرت در یمن باید به صورت متوازن میان دو گروه تقسیم شود. انحصار قدرت توسط یکی از طرفین محکوم به شکست است. دولت مورد حمایت عربستان در موقعیتی نیست که حوثی ها را به طور کامل شکست دهد. همین وضعیت برای حوثی‌ها نیز مطرح است؛ حوثی‌ها توانایی پیروزی علیه ائتلاف عربستان و دولت مورد حمایت آن و کسب کامل منافع را ندارند.

وی با تاکید بر همکاری و هماهنگی سیاست‌های عربستان و ایران در جنگ یمن بیان کرد: باید در یمن، دولت مشارکتی با نسبت متوازن که قدرت بین دو نیرو تقسیم شود، تشکیل شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفت: در صورتی که بر سر یک حکومت مرکزی قدرتمند توافق نشود؛ تشکیل حکومت فدرال و سهم مشخص طبق قانون اساسی برای گروه‌های درگیر در جنگ مناسب ترین راهکار است.

278718