سوغات و دیدنی‌های بخشی از بهشت ایران؛

آذربایجان‌غربی تاکستان ستاره‌ها/ ارومیه سرزمین خورشید

شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی، یکی از شهرهای قدیمی و زیبا و خوش و آب‌وهوای ایران است که قدمت آن به هزاره دوم می‌رسد این شهر در جلگه‌ی وسیع و سرسبزی که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور، سیب و مزارع می‌باشد به علت دارا بودن آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا یکی از شهرهای توریستی کشور به شمار می‌رود و رودخانه‌ شهرچای ارومیه از جنوب آن گذشته و بعد از مشروب نمودن زمین‌های زراعی و باغات مسیر خود به دریاچه ارومیه سریز می‌شود. طی سال‌های اخیر بر زیبایی و عمران و آبادانی شهر ارومیه افزوده شده است و این شهر در دوران حکومت پهلویی به رضاییه معروف شد.
تصویر آذربایجان‌غربی تاکستان ستاره‌ها/ ارومیه سرزمین خورشید

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، ایران بخشی از مشرق زمین، گاهواره‌ی تمدن و وارث یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های کهن است و هر ناحیه و منطقه آن تجلی‌گاه بخشی از عناصر این فرهنگ است سرزمین کهنسال ایران، به لحاظ برخورداری از میراث فرهنگی غنی، جایگاه ممتازی در میان کشورهای جهان دارد.

ایرانیان بر دیرنگی تاریخ، تمدن و سرزمین خود و تحولات آن در طول تاریخ واقف هستند و هر انسانی در هر گوشه و کنار این آب و خاک زندگی می‌کند با جلوه‌های زیبای طبیعی و میراث فرهنگی خود آشنا و مانوس است در واقع ایران جهانی است در غالب یک کشور ، جهانی که اقلیم‌های گوناگونی در چهار گوشه خود جای داده است و شناسایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی و یادمان‌های باستانی می‌تواند در توسعه گردشگری و جهانگردی و تبادل فرهنگ‌ها مفید و موثر باشد.

استان آذربایجان‌غربی از شمال و شمال شرق با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از شرق با استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان، از جنوب با استان کردستان و از غرب با کشور ترکیه و اقلیم کردستان عراق هم مرز است. این استان با احتساب دریاچه ارومیه در حدود 43هزار و 660 کیلومتر مربع وسعت دارد و 2.25 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد. این استان 135 کیلومتر مرز آبی رودخانه ارس با کشورهای آذربایجان (نخجوان) و ارمنستان، 200 کیلومتر مرز خاکی با کشور عراق و 488 کیلومتر مرز خاکی با کشور ترکیه دارد و از این نظر دارای موقعیت جغرافیایی خاصی است

آذربایجان‌غربی هفده شهرستان دارد و مرکز استان شهر ارومیه، بزرگترین شهر و شوط کوچکترین شهر این استان است. شهرستان‌های دیگر این استان عبارتند از: اشنویه، پیرانشهر، تکاب، خوی، چالدران، چایباره، پلدشت، سردشت، سلماس، شاهین دژ، ماکو، مهاباد، میاندوآب و نقده، شوط، است تنوع فرهنگی به ارومیه جلوه خاصی بخشیده است. مردم ارومیه به سه زبان ترکی آذری، کردی و فارسی سخن می‌گویند. ‌

در این بخش از گزارش به معرفی مرکز استان آذربایجان‌غربی می‌پردازیم شهر زیبای ارومیه، که نام قدیم آن رضاییه بوده است.

شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی، یکی از شهرهای قدیمی و زیبا و خوش و آب‌وهوای ایران است که قدمت آن به هزاره دوم می‌رسد این شهر در جلگه‌ی وسیع و سرسبزی که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور، سیب و مزارع می‌باشد به علت دارا بودن آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا یکی از شهرهای توریستی کشور به شمار می‌رود و رودخانه‌ شهرچای ارومیه از جنوب آن گذشته و بعد از مشروب نمودن زمین‌های زراعی و باغات مسیر خود به دریاچه ارومیه سریز می‌شود. طی سال‌های اخیر بر زیبایی و عمران و آبادانی شهر ارومیه افزوده شده است و این شهر در دوران حکومت پهلویی به رضاییه معروف شد.

برخی مورخان و معتمدین شهر ارومیه را که قبل از اسلام مدتها مرکز سلطنت کلده و آشور بوده به مناسبت کثرت آب و زیادی چشمه‌ها به زبان کلدانی اورامیه( اورا به معنی محل، میه به معنی آب ) یعنی محل آب نامیده شده است. و اگر (اور) که به نا به گفته برخی محققین به معنی (آباد ) باشد را صحیح فرض کنیم ارومیه را می‌توان آب آباد هم معنی کرد.

بدون‌شک مهم‌ترین جاذبه‌ی طبیعی منطقه، دریاچه ارومیه است. حتی با وجود خشک شدن بخشی از دریاچه و مشکلات زیست‌محیطی فراوان، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آب شور ایران هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده است. پارک جنگلی شیخ تپه با منظره‌ای از تپه‌ی باستانی شیخ تپه، یکی از مکان‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

مسجد جامع ارومیه یکی از مهم‌ترین آثار تمدن اسلامی است که از دوران صفویه به جای مانده است. بازار تاریخی ارومیه نیز یکی دیگر از آثار به جای مانده از دوره‌ی صفوی است که هنوز سبک معماری آن دوران را حفظ کرده است. بنای سه گنبد، کلیسای پطروس پولیس و مسجد مناره نیز بعضی دیگر از جذابیت‌های دیدنی این شهر هستند.که توصیه می‌شود بعد از سپری شدن دوران کرونا به این شهر زیبا سفر کنید و از زیبایی‌های این شهر لذت ببرید .

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه در مجاورت بازار ارومیه قرار دارد و متعلق به سده هفتم هجری قمری و دوره‌ی ایلخانان است. موقعیت این مسجد در بازار به‌‌گونه‌ای است که از سه طرف به معابر عمومی متصل می‌شود. شبستان مسجد قدیمی‌ترین بخش آن به حساب می‌آید و با قدمتی که به دوره سلجوقی بازمی‌گردد، طبق نظر کارشناسان، هسته اولیه شکل‌گیری مسجد بوده است. محراب این مسجد نیز از نظر گچبری یکی از زیباترین آثار هنر معماری دوران مغول به‌ شمار می‌‌رود که از تزیینات آن می‌توان به نقوش هندسی زیبا، کتیبه‌ای به خط کوفی، طاق‌نماها و تاج اشاره کرد. این اثر در ردیف جاهای دیدنی ارومیه قرار دارد و در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴، با شماره ثبت ۲۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پارک جنگلی شیخ تپه، با وسعت ۴۴ هکتار در جنوب شرقی ارومیه بر ارتفاعات مشرف به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه واقع شده است. این تپه جزو تپه های باستانی متعلق به دوره مادها پیش از رواج دین زرتشت است که امروزه به دلیل ساخت و سازهای شهری اثری از آن باقی نمانده است

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

در یک کیلومتری دریاچه ارومیه در دهستان نازلو چای کوهی به نام زنبیل وجود دارد که چشمه‌های آب از دامنه‌های شرقی این کوه و شرق سپرغان نشأت می‌گیردکه یکی از چشمه‌های به چشمه کوه زنبیل معروف است . این چشمه در فاصله تقریبی ۳۶ کیلومتری از شمال شرق ارومیه قرار دارد .

چشمه آب معدنی زنبیل به صورت طبیعی حوضچه ای دایره ای شکل دارد که قطر تقریبی آن ۴ متر و عمق آن نیز بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر است و از کف این چشمه به صورت مداوم گاز خارج می شود .دور تا دور چشمه سنگ کاری شده است و از زمانهای نه چندان دور در هر ثانیه حدود ۱۰ لیتر آب از این چشمه خارج می گردید که این مقدار هم اکنون کاهش چشمگیری داشته است .
آب این چشمه دارای سولفات و بی کربنات کلسیک و منیزیم آهن دار است که بر روی سنگ کاریهای اطراف آن رسوبات آهنی دیده می شود . اگر حدود ۶۰ ۷۰ متر به سمت جنوب این چشمه حرکت کنیم چشمه ای دیگر می بینیم که دارای همین خاصیت آبی می باشد ولی مقدار آبی که از آن خارج می شود کمی بیشتر از چشمه زنبیل است .

آبشار سوله دوکل ارومیه

از دیگر مکان‌های دیدنی ارومیه آبشار سوله دوکل است، این آبشار که به دیزج هم معروف است، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و منظره فوق العاده زیبایی دارد. و بیشتر سال گردشگران زیادی به این مکان سر میزند و از محیط فوق العاده این آبشار لذت می برند. این آبشار در دامنه کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق قرار گرفته است. جالب است بدانید این کوه متعلق به سه کشور ایران و عراق و ترکیه است این آبشار در جنوب غربی ارومیه و در روستای دیزج از توابع زیوه قرار دارد.

دریاچه ارومیه

این روزها کسی نیست که دریاچه ارومیه را نشناسد، به خصوص بحران بی‌آبی‌ای که این سال‌ها گریبان دریاچه را گرفته بود و اسمش را سر زبان‌ها انداخت و باعث شد که همه این دریاچه مهم ایران را بشناسند. دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شور جهان است. این دریاچه در گذشته با نام‌های دریاچه رضاییه، چیچست (به معنای درخشنده) و کبودان نامیده می‌شد. دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک‌شدن کرد، اما با برنامه‌هایی که برای احیای دریاچه انجام شد و بارش‌های سال ۹۴ دریاچه دوباره تا حدی جان گرفت. دیدن این دریاچه بزرگ که شهرت جهانی دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است را در سفرتان از دست ندهید.

سوغاتی‌های ارومیه انواع مختلفی را دارد از خوردنی‌های رنگارنگ گرفته تا پوشاک و صنایع دستی دیگر، نمیتوانید ارومیه را بدون لذت بردن از خوراکی‌ها و غذاهای منحصر به فرد آن ترک کنید. صنایع دستی ارومیه شهر نیز می‌تواند هدیه مناسبی برای هر سن و سلیقه‌ای باشد. حلوای محلی انواع نقل‌های سنتی انواع عرقیجات مانند عرق بیدمشک، بادرنجبویه، گلاب، بابونه و ترخون در میان پرطرفدارترین عرقیجات شهر است، شیرینی‌های محلی، پارچه‌های سنتی گلدوزی شده، سفال و تزییتات چوبی منبت کاری شد، فرش از جمله سوغات زیبای ارومیه است .

رقیه وکیلی

انتهای پیام/

278449